• جمعه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91052012451
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

قرآن بر سر نهادن به معنی تابع بودن است

قرآن بر سر نهادن به معنی تابع بودن است

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن به سر نهادن در شب قدر به‌ معنی تابع قرآن بودن است، در واقع اين عمل به ما می‌فهماند كه قرآن بايد بر عقل و انديشه ما حكم‌فرما باشد.

يك استاد حوزه و دانشگاه گفت: قرآن به سر نهادن در شب قدر به‌ معنی تابع قرآن بودن است، در واقع اين عمل به ما می‌فهماند كه قرآن بايد بر عقل و انديشه ما حكم‌فرما باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدعلی معصومی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ايران(ايسنا) منطقه خلیج فارس، با اشاره به اين‌كه «شب قدر می‌تواند زندگی‌ساز باشد» اظهار كرد: شب قدر، شبی است كه اوليا الهی و خوبان درگاه خدا، تمام سال را به انتظار می‌نشينند تا شب آن را درك كنند. اگر انسان بتواند آن‌طور كه بايد، شب قدر را درك و از اين فرصت طلايی استفاده كند، می‌تواند به هدفش كه همان نزديك‌تر شدن به خداست، برسد.

وي با بيان اين‌كه «ما به مهمانی خداوند دعوت شديم» خاطرنشان كرد: ماه رمضان، ماه ميهمانی خداوند است و خدای متعال با واجب كردن روزه برای ما، در 20 روز، مقدمات ميهمانی را آماده كرده تا با آمادگی كامل، به اصل مهمانی كه همان شب قدر است برسيم.

وی با اشاره به اعمال سفارش شده در شب قدر گفت: بهترين عمل در اين شب پر‌بركت، ذكر و ياد خداوند است؛ بنابراين هركس با توجه به اين‌كه چه عملی او را بيشتر به ياد خدا می‌اندازد، خداوند را عبادت كند.

این مدرس حوزه علميه و دانشگاه ادامه داد: نمازهای مستحبی، اذكار، قرآن خواندن، صدقه دادن، دعاها و زيارات، از جمله اعمالی هستند كه در اين شب عزيز انجام دادن آن مستحب بوده و شرح كامل آن در كتب دينی موجود است.

وي با اشاره به حضور جوانان در مراسم باشكوه شب قدر گفت: هرچه توجه انسان به خداوند بيشتر باشد اتصال بين او و خداوند قوی‌تر است؛ بنابراين چون جوانان قلبی پاك و ذلال دارند، زودتر دل‌شان به خداوند گره می‌خورد.

وي به آمرزش گناهان يك عمر در اين شب‌ها كه طبق سوره قدر از 80 سال بهتر است، اشاره كرد و گفت: بخشش گناهان از فضل خداوند بوده و تفضل از قوانين پروردگار متعال است، پس اگر توبه، توبه واقعی باشد خداوند به مرحمت و لطف خود گناهان را می‌بخشد.

معصومي همچنين با اشاره به عمل قرآن به سر نهادن در شب قدر گفت: قرآن به سر نهادن در شب قدر به‌معنی تابع قرآن بودن است، در واقع اين عمل به ما می‌فهماند كه قرآن بايد بر عقل و انديشه ما حكم‌فرما باشد.

وي با يادآور شدن شهادت مولی‌الموحدين، علی‌بن‌ ابيطالب(ع)، و تسليت گفتن اين مناسبت گفت: علی(ع) نمونه‌ای از بندگان صالح و خالص خداوند است كه گوی سبقت را از همه ربوده است. حضرت علی(ع) بر سر سفره پروردگار است و بدون ترديد همزمان بودن ضربت خوردن و شهادت ايشان با شب‌های قدر، بی‌ارتباط نيست.

وي با اشاره به فضايل اميرالمؤمنين(ع) گفت: حضرت علی(ع) از كودكی در جوار رسول‌الله(ص) بودند و طبق فرموده‌های خودشان، در دورانی كه پيامبر اكرم(ص) در غار حرا به عبادت مشغول بودند فقط ايشان در كنارشان بودند و نور نبوت را در حضرت محمد(ص) ديدند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با بيان اين‌كه «حضرت علی(ع) قرآن ناطق است» گفت: علی(ع) هرچه را پروردگار متعال خواست انجام داد، مانند ايمان، عمل صالح، كرامت، اكرام و غيره و مردم آن زمان می‌توانستند با نظاره بر اعمال حضرت علی(ع) فرامين قرآن را به شكل عملی ببينند. علی(ع) نه از قرآن جلوتر بود و نه عقب‌تر بلكه دقيقاً عين دستورات قرآن را انجام می‌داد.

وي با اشاره به آياتی كه در قرآن در شأن حضرت علی(ع) آمده است گفت: در چندين قسمت از قرآن از جمله آيه 55 سوره مائده و آيه 61 ال عمران در وصف علی(ع) آياتی نازل شده و به شخصيت ايشان اشاره شده است كه اين سخن پيامبر را تصديق می‌كند كه عترت هميشه در كنار قرآن و قرآن هميشه در كنار عترت خواهند بود.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha