• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-00919

/مخالف وزير پيشنهادي نفت/ بزرگيان: مجلس نمي‌تواند به تسلطي به عنوان وزير دولت خدمتگزاررأي دهد

نماينده‌ي سبزوار در بيان نطق مخالف خود با تسلطي سومين وزير پيشنهادي نفت خطاب به رييس جمهور گفت كه از باب حسنات‌الابرار و سيئات مقربين سخن مي‌گويد و نه ارائه روشي ناپسند براي آزرده كردن او و يا نفي شخصيت يك عنصر زحمت‌كش.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) احمد بزرگيان خدا را گواه گرفت مجلس براي سعادت رييس جمهور و دولت، نهايت تلاش، همگامي و همراهي را دارد و در همين مدت كوتاه مبناي مجلس در بسياري از لوايح دولت آن بوده كه با تغييرات مناسب، آن را به مرحله‌ي اجرا درآورد و نه عدم تعامل با دولت.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن با طرح اين انتظار كه پس از رد دو نفر از وزراي پيشنهادي نفت، گزينه سوم بايد با تبيين دلايل رد دو نفر پيشين معرفي مي‌شد، اظهار تأسف كرد كه گزينه‌ي سوم اگر پايين‌تر از دو نفر قبل نباشد، در همان سطح است.

وي خطاب به رييس جمهور در عين احترام به كساني كه به عنوان كانديدا وارد عرصه شده‌اند، گفت: صلاح است سكان وزارت نفت را به كسي دهيم كه به كانديدايي كه نظام را قبول ندارد و در مقابل رهبري مي‌ايستد و مذاكره با آمريكا را راه نجات كشور مي‌داند، رأي داده است؟

بزرگيان اين مسأله را دردي در دل‌هاي نمايندگان خواند و متذكر شد: بسيار براي ما مهم است كه كسي به اين شخص رأي داده يا نداده است، چون تا امروز تكذيب جدي از سوي ايشان صورت نگرفته و ايشان از اين‌كه اعضاي خانواده‌ي او هم به اين شخص رأي داده‌اند، اظهار بي‌اطلاعي كرده است.

اين عضو فراكسيون اكثريت مجلس تأكيد كرد: مجلس نمي‌تواند به او به عنوان وزير دولت خدمتگزار بي‌منت رأي دهد.

به گفته‌ي وي، دولت نهم مي‌تواند موفق باشد مشروط بر اين‌كه از تجربه‌ي 27 ساله و 8 دولت گذشته استفاده لازم را كرده باشد.

اين عضو كميسيون صنايع و معادن از وزارت نفت به عنوان بزرگترين منبع درآمد كشور كه بيش از 150 شركت مستقل در آن فعالند، مجموعه‌ي تخصص‌هاي مختلف در آن به كار گرفته مي‌شود ياد كرد و متذكر شد: نمي‌توان نقش بين‌المللي وزارت نفت را براي نظام كتمان كرد. اگر وزير قوي در آن باشد در حقيقت سياست خارجي‌ خودمان را هم تقويت كرده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه توجهي به شب‌نامه‌ها ندارد و نداشته، به عدم مقبوليت تسلطي در بدنه‌ي وزارت نفت اشاره كرد و گفت: به گفته‌ي كساني كه با منطقه‌ي جنوب آشنايي دارند ايشان عليرغم خلوص، توان مديريتي براي اداره‌ي وزارت نفت را ندارد.

بزرگيان با اشاره به اين‌كه تسلطي در جمع نمايندگان اصولگرا در پاسخ به اين‌كه چه تيم همكاري دارد، گفته است تيمي ندارد،‌ خاطرنشان كرد: ما اين هراس را داريم كه عناصري وارد تيم مديريتي او شوند كه همانچه بر نفت گذشته است بگذرد.

وي با بيان اين‌كه رييس جمهور اشراف لازم را بر اين قضيه دارد، اظهار اميدواري كرد كه وزير بعدي به گونه‌اي معرفي شود كه وقت رييس جمهور كمتر براي اين نظارت‌هاي مستقيم صرف شود.

نماينده‌ي مردم سبزوار به علت ضيق‌وقت از نقد برنامه‌هاي تسلطي گذشت و به نقل از رييس جمهور گفت: انتخاب يك وزير از ميان صدها چهره‌ي شايسته‌ي اصولگرا بسيار سخت است و تعداد وزيران محدود و دامنه‌ي اصولگرايي بسيار وسيع است و ما خوشبختانه دچار فقر نيروهاي زبده‌ي اصولگرا نيستيم. به همين دليل انتخاب كردن براي ما بسيار دشوار بوده است.

اين عضو كميسيون صنايع از سه شاخص صلاحيت علمي، عملي و عدالت‌خواهي براي انتخاب وزراء در سخنان رييس‌جمهور ياد كرد و افزود: اين سه مورد را در تسلطي نمي‌بينيم.

وي با بيان اين‌كه يك شرط ديگر در انتخاب وزير انسجام روش است، پرسيد: چطور ظرف يك هفته چنين انسجامي با هيأت دولت بوجود آمد؟

بزرگيان با اشاره به سخنان رييس جمهور مبني بر اين كه "گزينش از ميان افراد آشناتر، كارآمدي دولت را ارتقاء مي‌دهد" پرسيد: اين آشنايي با كيست؟ آقاي رييس جمهور شما اعتمادتان به نيروهاي مشاور بسيار زياد است، ولي آنها متأسفانه حفظ امانت نمي‌كنند و در معرفي افراد به گونه‌اي عمل نمي‌كنند كه مجلس با طيب خاطر رأي دهد.

وي با اشاره به اين‌كه وزير نفت به برخي اسناد و پرونده‌هاي نفت دسترسي خواهد داشت، از اژه‌اي وزير اطلاعات پرسيد: اگر فردي از منصوبين وزير نفت در خارج از كشور تبعه باشد، آيا اجازه‌ي اشراف به پرونده‌هاي محرمانه را به او مي‌دهيد؟

بزرگيان از دو تبعه‌ي خانواده تسلطي در آمريكا و كانادا ياد كرد و گفت: ان‌شاءالله كه ايشان قطع رابطه‌ي عاطفي با آنها كرده باشند كه برايشان اثري نداشته باشد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha