• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8409-00870
  • خبرنگار : 71036

/موافق با وزير پيشنهادي نفت/ رجب رحماني: دفاع از دولت تكليف شرعي و اعتقادي است به تسلطي رأي دهيم كه در بيرون هم نگراني‌هاي مردم برطرف شود

رجب رحماني، كه به عنوان موافق وزير پيشنهادي نفت در مجلس سخن مي‌گفت، اظهار داشت: دفاع من از وزير پيشنهادي روي اعتقادي است كه به شخص رييس جمهور دارم و معتقدم كه در اين شرايط حساس دفاع از ايشان به عنوان يك تكليف است.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نماينده تاكستان با اشاره به سخن مخالف وزير پيشنهادي نفت در خصوص رأي دادن در انتخابات، گفت: در قضيه انتخابات رياست جمهوري كه كاسه داغ‌تر از آش نيستيم، خود آقاي رييس جمهور همه‌ي اين مسائل را بررسي كرده، تشخيص داده است.

وي با اشاره به دو نفر قبلي معرفي‌شده براي وزارت نفت به فصل كنوني كه فصل لايحه بودجه است و مسائل متعددي در عرصه‌هاي بين‌المللي داريم اشاره كرد و گفت: در خصوص صلاحيت وزير پيشنهادي مطالبي را دكتر توكلي در فراكسيون اكثريت گفتند و نيز طبق بررسي‌هاي وزارت اطلاعات، خيلي از مطالب مطرح‌شده، رد شد.

وي افزود: ايشان فرزند يكي از روحانيون مبارز در زمان حضرت آيت‌الله كاشاني هستند كه با حزب توده مبارزه داشته و در نهضت 15 خرداد به زندان افتاده و اين مبارزات تا نهضت انقلاب اسلامي ادامه يافت. در سال 1360 به دست منافقان كوردل ترور شده و تا آخر عمر هم جانباز ماندند. جو مسمومات تبليغاتي عليه ايشان به عنوان كانديداي وزارت نفت از قبيل تابعيت و گرين كارت آمريكا و فعاليت در ستاد برخي از آقايان و رأي به ايشان در بررسي‌ها و سخنان شخص تسلطي، معلوم شد كه واقعيت نداشته است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه به 17 سال سابقه مديريت تسلطي در پتروشيمي اشاره كرد و گفت: به هر حال اين مملكت بايد اداره شود؛ اين در حالي است كه بيش از سه ماه است كه يكي از وزارتخانه‌هاي كليدي كشور وزير ندارد و در عين‌حال كه بيش از 50 درصد بودجه كشور از اين طريق تأمين مي‌شود.

وي افزود: يك رييس جمهور تيزبين و تيزهوش در رأس قوه‌ي مجريه داريم. آيا اين رييس جمهوري كه كابينه خود را به جنوب خراسان مي‌برد و آنجا هواپيما در اثر وضعيت نامساعد جوي برمي‌گردد نمي‌تواند وزير خود را كنترل كند؟

رحماني در عين‌حال به اختيارات نمايندگان مجلس در نظارت بر وزراء اشاره كرد و دفاع خود را دفاع از شخص رييس جمهور و كابينه وي دانست و گفت: معتقدم كه رييس جمهور ما كسي است كه خود و دولتش را وقت خدمت به انقلاب، اسلام، نظام، كشور و رهبري كرده و در مسائل بيت‌المال اگر حساسيتي بيش از همه‌ي ما نداشته باشد، كمتر نخواهد داشت. رييس جهور ما كسي كه اعلام مي‌كند عكس‌هاي مرا در سازمان‌ها نصب نكنيد، اين بيانگر حساسيت ايشان روي بيت‌المال است لذا ما بايد حق بدهيم رييس جمهوري كه مي‌خواهد مملكت را اداره كند وزير نفت مورد تأييدش باشد.

وي با تأكيد بر نقش نظارتي مجلس به وزراء گفت: حالا اين بنده خدا هنوز نيامده كاري انجام بدهد كه ببينيم عملكردش چگونه است.

به گزارش ايسنا، رحماني با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي نفت آنها را مثبت و نتيجه‌بخش ارزيابي كرد و گفت: به عنوان مثال در مورد اهميت صنعت نفت وزير پيشنهادي معتقد است كه 4 ميليون بشكه بايد به 5 ميليون بشكه برسد يا خوراك گاز پالايشگاه از 1560 هزار بشكه به 1676 هزار بشكه برسد. يا در خصوص مسأله 70 درصد منابع نفتي كه در حوزه‌ي هيدروكربن‌ها كه جمهوري اسلامي در مركز اين هيدروكربن است و بايد در اين زمينه كار شود و اين امر را وزير پيشنهادي جزء برنامه‌هاي اساسي خود قرار داده است.

به گفته‌ي وي، تسلطي در زمينه‌ي اداره‌ي صنعت نفت، در ابعاد سياسي، اقتصادي، فني و تكنولوژي در سطح ملي و بين‌المللي برنامه‌هاي خوبي را دارد كه در آن جايگاه ايران را به عنوان دومين توليدكننده نفت اوپك و دومين كشوري كه ذخاير گازي جهان را دارد كاملا درك كرده است.

عضو كميسيون برنامه و بودجه با بيان اين‌كه تسلطي فعاليت‌هاي خوب و مفيدي در بخش پتروشيمي داشته است، گفت: تسلطي در بخش صنعت نفت معتقد است كه ما امروز حدود 130 ميليارد بشكه ذخاير نفت داريم كه 12 درصد ذخاير نفت دنيا را شامل مي‌شود و ما بايد حدود 4 ميليون بشكه در روز را بايد به 5 ميليون بشكه برسانيم.

وي با اشاره به جايگاه ايران به عنوان چهارمين كشور توليدكننده نفت نگراني‌هاي تسلطي را بيانگر تشخيص دقيق وي دانست و گفت: وزير پيشنهادي به افت نفت و شرايط نگران‌كننده آن اشاره كرد و دلايل آن را قديمي بودن چاهها، استهلاك تأسيسات فرآوري نفت خام دانست و بر لزوم اعمال مديريت صحيح و سرمايه‌گذاري در توسعه ميادين تأكيد داشته است.

نماينده تاكستان با اشاره به برنامه‌هاي تسلطي در بخش گاز، اظهار داشت: وزير پيشنهادي در اين بخش اعلام كرده كه با توجه به اين‌كه كشور ما داراي 29 تريليون مكعب گاز است، ما بايد در اين زمينه كارهاي اساسي انجام دهيم و از گاز به جاي سوخت‌هاي فسيلي استفاده كنيم.

رحماني ادامه داد: خيلي از وزراي قبلي كه در كارشان موفق بوده‌اند تخصص نداشته‌اند.

وي به دكتراي زمين‌شناسي وزير پيشنهادي اولي رييس جمهور براي وزارت نفت اشاره كرد و گفت: امروز صرف تخصص تنها جوابگو نيست. مگر يك مدير بايد در همه زمينه‌ها تخصص داشته باشد؛ ما بارها و بارها ديده‌ايم كه كساني كه قدرت مديريت داشته‌اند و به آنها ميدان داده شده توانسته‌اند سازمان و مؤسسه‌اي را بچرخانند. حتي برخي از وزراي قبلي نيز مهندس راه و ساختمان و برخي مكانيك بوده‌اند. به هر حال اين مسائل هنوز جا نيفتاده است.

به گفته‌ي رحماني، خيلي بهتر است كه از نظر تخصصي و تعهدي به گونه‌اي باشيم كه جميع جهات را شامل شود اما كسي نيست كه صد در صد اين‌گونه باشد.

وي در اين شرايط دفاع از دولت را تكليف شرعي و اعتقادي دانست و گفت: به نظرم به اين سومين نفر پيشنهادي رييس جمهور رأي دهيم كه در بيرون هم نگراني‌هاي مردم برطرف شود.

نماينده تاكستان با بيان اين‌كه بر كار وي بعدا نظارت خواهد شد، اظهار داشت: خود رييس جمهور، با قدرت و اقتدار اعلام كرده است كه با هيچ وزيري شوخي ندارد و اگر وزيري خلاف كرد قبل از اين‌كه به مجلس برسد خود آقاي رييس جمهور عذرش را خواهد خواست.

وي با بيان اين‌كه ما يك رييس جمهور قوي داريم، اظهار اميدواري كرد كه هر يك از نمايندگان در اين هفته بسيج، هر يك وظيفه‌ي بسيجي خود را انجام دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha