• شنبه / ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403042315497
  • خبرنگار : 50212

معاون جهاد کشاورزی ساوه:

کم آبی سطح زیر کشت طالبی ساوه را کاهش داد

کم آبی سطح زیر کشت طالبی ساوه را کاهش داد

ایسنا/مرکزی معاون فنی و اجرایی جهاد کشاورزی ساوه گفت: کمبود منابع آبی و مواجه شدن این شهرستان با پدیده خشکسالی موجب کاهش سطح زیر کشت محصول طالبی به عنوان یکی از تولیدات شاخص کشاورزی این شهرستان شده است.

محمودرضا خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا، به کاهش ۲۵ درصدی سطح زیر کشت محصول طالبی در این شهرستان در سال جاری به نسبت سال قبل اشاره کرد و افزود: در سال جاری دو هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت محصول طالبی رفته و کار برداشت در مزارع زیرپلاستیکی این شهرستان از چندی پیش آغاز شده و معمولا تا اواخر مردادماه ادامه پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان ساوه بزرگترین تولیدکننده طالبی در کشور است، اظهار کرد: کیفیت بالا و ماندگاری طولانی طالبی ساوه و نیز طعم، بو و شیرینی مطبوع، منظم بودن خطوط طالبی و عطر و بوی بهتر نسبت به سایر طالبی‌های تولیدی کشور موجب شده است تا به محصول شاخص این منطقه تبدیل شود.

وی با اشاره به مشکل کم آبی که موجب افت میزان تولید طالبی در این شهرستان شده است، گفت: طالبی یک محصول آب‌بر است و در روش‌های سنتی آبیاری نیاز آبی آن ۱۰ الی ۱۲ هزار متر مکعب در هر هکتار سطح زیر کشت است، اما با کشت این محصول با روش‌های نوین آبیاری نظیر نوار تیپ و کشت زیرپلاستیکی می‌توان این محصول را به یک محصول با نیاز آبی کمتر تبدیل کرد.

خلیلی با بیان اینکه طالبی یک محصول جالیزی است و پس از برداشت، امکان نگهداری آن در انبار یا سردخانه وجود ندارد و بلافاصله باید روانه بازار مصرف شود، گفت: پس از برداشت طالبی باید این محصول مانند سایر تولیدات جالیزی برای جلوگیری از افت کیفیت یا خرابی، بلافاصله به دست مصرف کننده برسد.

وی کم‌آبی و کاهش کیفیت آب آبیاری را اصلی‌ترین مشکلات طالبی‌کاران این شهرستان دانست و گفت: محصولات جالیزی نیاز به آب شیرین دارند و بیشترین منابع آبی برای آبیاری در بخش مرکزی ساوه آب‌های زیرزمینی هستند که به دلیل برداشت‌های بی رویه، شورتر شده و از کیفیت آنها کاسته می‌شود و شوری بیشتر آب موجب کاهش کیفیت محصول تولیدی و افت میزان تولید خواهد شد.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه گفت: با کاهش منابع آبی، اولویت کشاورزان تامین نیاز آبی باغات است تا در شرایط بحران آبی اجازه ندهند درختان و باغات دچار تنش آبی شده و احیانا خشک شوند. براین اساس کشاورزان در وهله اول نیاز آبی باغات را تامین کرده و مازاد منابع آبی را صرف کشت جالیزی نظیر طالبی می‌کنند و همین عاملی باعث کاهش سطح زیر کشت طالبی در سال جاری شده است.

وی همچنین گفت: کاهش ۲۵ درصدی میزان تولید طالبی در ساوه موجب شده است که عرضه و تقاضا همخوانی نداشته باشد و قیمت طالبی در بازار افزایش یابد.

وی در خصوص قیمت طالبی و سایر میوه‌ها به عنوان یک عامل موثر در میزان سطح زیرکشت گفت: قیمت میوه‌هایی نظیر هندوانه و طالبی نسبت به سایر میوه‌ها کمتر است و با توجه به گرانی میوه‌های سردرختی، محصولاتی نظیر طالبی و هندوانه می‌تواند در تامین نیاز مردم به میوه اثرگذار باشد.

خلیلی در خصوص آفات و بیماری‌های محصولات جالیزی نیز گفت: محصول جالیزی با توجه به وضعیت ریشه‌ای که دارد نیازمند آبدهی در بازه زمانی کوتاه است و هر سه روز یکبار آبیاری شود که همین امر عاملی برای شیوع بیماری‌های قارچی و آفات است. برای کنترل آفات باید عملیات سمپاشی انجام شود که برای تولیدکنندگان هزینه بردار است.

وی به پائین بودن کیفیت سموم کشاورزی به عنوان یکی دیگر از مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: پائین بودن کیفیت سموم موجب شده که عملیات مبارزه با آفات به طور کامل انجام نشود، یا سموم مصرفی بی اثر یا کم اثر باشند، از طرفی گرانی سموم وارداتی که از کیفیت بالاتری برخوردارند موجب شده که کشاورزان نتوانند سم با کیفیت تهیه کنند.

وی به کشت زیر پلاستیکی محصول طالبی در این شهرستان با هدف مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: آبیاری افزون بر ۶۰ درصد از سطح زیر کشت طالبی این شهرستان به صورت زیرپلاستیکی و آبیاری قطره‌ای نوار تیپ انجام شده و مابقی نیز به صورت سنتی و غرقآبی کشت می‌شود و با کشت محصولات زراعی به شیوه زیر پلاستیکی، در مصرف آب حدود ۶۰ درصد صرفه‌جویی می‌شود و علاوه بر کاهش آفات و بیماری‌ها، عملکرد تولید به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

خلیلی استفاده از نوارتیپ و کشت زیرپلاستیکی را راهکاری برای کاهش مصرف منابع آبی و آفات و بیماری‌ها بیان کرد و گفت: متاسفانه برخی از طالبی کاران پس از برداشت محصول پلاستیک‌ها را در طبیعت رهاسازی کرده و از جمع کردن آنها خودداری می‌کنند که موجب آلودگی زیست محیطی و خاک می‌شود.

وی استفاده از کودهای دامی را یکی از مواد اصلاح کننده بافت خاک دانست و گفت: گرانی کودهای دامی، تهیه آن را برای کشاورزان با سختی مواجه کرده است در حالی که اگر بتوان از این کودها استفاده کرد نقش تاثیرگذاری در تقویت خاک خواهد داشت.

وی به بارش‌های بهاره نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت بارش‌های بهاره تمام نقاط یک شهرستان را در برنمی‌گیرد و به صورت رگباری برخی نقاط تحت تاثیر بارش با شدت مختلف قرار می‌گیرد. بارش‌های بهاره امسال در دشت لوئین ساوه به عنوان کانون کشت خربزه موجب بروز خسارت به بوته‌های این محصول جالیزی شد که در عملکرد محصول تاثیرگذار است.

معاون جهاد کشاورزی ساوه افزود: در بخش مرکزی ساوه نیز که کانون اصلی تولید محصول طالبی است بارش‌های بهاره به بوته‌های این محصول تنش وارد کرد و این تنش عملکرد محصول را کاهش داده است اما خوشبختانه میزان خسارت به حدی نبود که بخواهد بوته‌ها را از بین ببرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha