• یکشنبه / ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403052113670
  • خبرنگار : 50212

استاندار مرکزی عنوان کرد:

ساوه و زرندیه جزو پرتنش‌ترین نقاط استان مرکزی از نظر تامین آب

ساوه و زرندیه جزو پرتنش‌ترین نقاط استان مرکزی از نظر تامین آب

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه ساوه از گذشته دچار یک توسعه نامتقارن شده است، با بیان اینکه مشکل آب ابرچالش بزرگ کل کشور است و استان مرکزی نیز از این چالش مستثنی نیست، گفت: ساوه و زرندیه نیز جزو پرتنش ترین نقاط استان از نظر تامین آب هستند.

فرزاد مخلص الائمه در جریان بازدید از روند اجرایی چند طرح عمرانی در ساوه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روند اجرای پروژه های عمرانی به ویژه طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان ساوه به نسبت سایر نقاط استان از روند مطلوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از مجموع هزار و ۸۴۸ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در ساوه آماده تحویل به متقاضیان است، اظهار کرد: در حال حاضر ۴۸۴ واحد مسکونی در منطقه بام ساوه آماده تحویل است و کار محوطه سازی و دیگر نیازهای این مجموعه در حال اجراست.

وی تصریح کرد: تا پایان شهریورماه تمامی واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در ساوه آماده تحویل خواهد بود و بسیاری از واحدها نیز هم اکنون آماده تحویل است و متقاضیان باید فرآیند مربوط به انتخاب واحد، تکمیل وجه و تقسیط تسهیلات را انجام دهند.

استاندار مرکزی در ادامه با اشاره به بازدید خود از عملیات اجرایی احداث مجتمع آموزشگاهی نیکان کاوه متشکل از ۶ مدرسه دخترانه اظهار کرد: این پروژه بزرگترین پروژه خیرساز تاریخ ایران در حوزه مدرسه سازی است که در حال اجراست.

وی بیان کرد: بخشی از عملیات اجرایی این پروژه که کلنگ زنی آن چندی پیش انجام شده بود در حال اجراست و نقشه های پروژه در حال طراحی نهایی است. امیدواریم بزودی این پروژه بزرگ که مشتمل بر ۶ مدرسه دخترانه است و با معماری اسلامی و ایرانی اجرا می شود به بهره برداری برسد.

مخلص الائمه همچنین در جریان بازدید از بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نیز گفت: اگر مشارکت حاج ابراهیم عسگریان خیر ساوجی در احداث این بیمارستان نبود قطعا روند اجرای آن مانند برخی بیمارستان‌های اراک طولانی شده و حتی احتمال داشت تا ۲۰ سال طول بکشد.

وی با اشاره به احداث پردیس دانشکده علوم پزشکی ساوه توسط این خیر نیک اندیش، بیان کرد: این خیر نیک اندیش در مراسم بهره‌برداری از پردیس دانشکده برای احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه اعلام آمادگی کرد و پیشرفت فیزیکی پروژه پس از مشارکت خیر شتاب گرفت و جزو پرسرعت‌ترین پروژه‌های بیمارستانی کشور خواهد شد.

استاندار مرکزی در ادامه به مشکل آب در ساوه اشاره کرد و گفت: مشکل آب ابرچالش بزرگ کل کشور است و استان مرکزی نیز از این چالش مستثنی نیست و ساوه و زرندیه نیز جزو پرتنش ترین نقاط استان از نظر تامین آب هستند.

وی به پروژه انتقال آب از سد کوچری به ساوه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پیمانکار پروژه در حال فعالیت است و به دلیل حجم بالای کار، شتاب لازم در پیشرفت اتفاق نیفتاده است. اگر شرایط بارش‌ها به شکل حاضر باشد و میزان بارندگی‌ها روند کاهشی به خود بگیرد شرایط آبی منطقه بحرانی تر خواهد شد.

وی گفت: امیدواریم در اجرای پروژه سهم آب ساوه از سدکوچری، بتوان در سال آینده بخشی از طرح انتقال آب را به صورت اضطراری آغاز کرد. حدود ۳۰ کیلومتر از لوله‌های انتقال تامین شده و با تامین منابع مالی چنانچه سال آینده با مشکل کمبود جدی بارندگی مواجه شدیم با اجرای خط انتقال اضطراری مشکل تامین آب برطرف شود.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه ساوه از گذشته دچار یک توسعه نامتقارن شده است، گفت: این شهرستان از سالهای گذشته دچار یک عقب افتادگی شده است و پروژه‌ها به صورت متوازن و متقارن اجرایی نشده است. اگر حرکتی که در طول سه سال گذشته در اجرای پروژه‌های عمرانی ساوه از طریق منابع دولتی و مشارکت خیرین اجرایی شده در ادوار گذشته نیز انجام می شد این عقب افتادگی‌ها در این شهرستان دیده نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حجم بودجه عمرانی که به استان مرکزی وارد شده است، ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: این در حالی است که طی ۶ سال ما قبل از آن تنها سه هزار و ۵۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی به استان تخصیص داده شده است که نشان می‌دهد این اعتبارات در طول دو سال ۳.۳ برابر کل ۶ سال ماقبل آن رشد داشته است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود به همان روال گذشته بودجه عمرانی به استان تخصیص داده می‌شد عملا هیچ کار عمرانی انجام نشده و پایان بسیاری از پروژه‌ها که هم اکنون در حوزه‌های درمانی، راه، بهداشتی، فرهنگی، عمرانی و... به بهره‌برداری رسیده است؛ به سال های ۱۴۳۰ تا ۱۴۴۰ موکول می شد.

مخلص‌الائمه در خصوص بازدید خود از عملیات اجرایی احداث زیرگذر در سه راهی جاده دسترسی منتهی به سدالغدیر ساوه به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز شهرستان گفت: با اصلاح نقشه‌ها و برطرف کردن معارضین، روند احداث با تزریق منابع مالی شتاب خواهد گرفت.

فرماندار ساوه نیز گفت: با توجه به اولویت‌بندی‌های صورت گرفته در کمیته‌های ذیل کمیته برنامه ریزی شهرستان، بودجه‌ای که امسال برای ساوه تخصیص پیدا کرد قریب به ۳۸۲ میلیارد تومان است.

مهدی الیاسی افزود: کمبود مراکز درمانی، تنش های آبی به ویژه در حوزه شرب و کشاورزی، تصادفات جاده ای و نقاط حادثه خیز و پائین بودن سرانه آموزشی از اولویت های شهرستان است که باید به آنها پرداخته شود. بودجه امسال بر اساس اولویت‌بندی‌ها تخصیص خواهد یافت تا روند اجرای پروژه ها شدت یابد.

مدیر دپارتمان گروه صنعتی شیشه کاوه نیز درخصوص پروژه خیرساز متشکل از ۶ مدرسه گفت: این مجتمع آموزشی در زمینی به مساحت سه هکتار و با ۱۷ هزارمترمربع زیر بنا مشتمل بر۶ مدرسه ۱۲ کلاسه، دو سالن ورزشی، کتابخانه، سالن همایش‌ها و یک زمین چمن همراه با محوطه احداث می‌شود که نظیر چنین پروژه ای در سطح ایران وجود ندارد.

جمشید رحیمی اظهار کرد: پیش بینی می‌شود این پروژه ظرف مدت سه سال در فازبندی‌های مشخص شده به بهره برداری برسد تا بخشی از نیاز شهرستان ساوه به فضای آموزشی و کمبود سرانه آموزشی برطرف شود.

وی در خصوص مشارکت این شرکت در احداث بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی ساوه نیز گفت: در حال حاضر ۶۵ درصد این پروژه در قالب صورت وضعیت توسط این مجموعه احداث و اعتبار آن تامین می شود. این پروژه ردیف بودجه دارد و اگر از منابع دولتی هم استفاده شود سرعت اجرای کار افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha