• یکشنبه / ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۰۶
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1400122217147
  • خبرنگار : 50182

یک روانشناس در تحلیل چرایی رفتارهای مخاطره آمیز چهارشنبه سوری:

جوانان و نوجوانان در طول سال به "شادی" نیاز دارند، نه یک شب

جوانان و نوجوانان در طول سال به "شادی" نیاز دارند، نه یک شب

ایسنا/کرمانشاه یک روانشناس به تشریح چرایی رفتارهای مخاطره آمیز برخی نوجوانان و جوانان در شب چهارشنبه سوری و راهکارهای کنترل این رفتارها پرداخت.

فاطمه مرادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به قدمت چند هزار ساله جشن چهارشنبه سوری، گفت: علت ماندگاری این جشن شور و نشاطی است که در برگزاری آن وجود دارد، اما متاسفانه این شادی و نشاط در سالهای اخیر با استفاده از مواد محترقه خطرناک، به رعب و وحشت تبدیل شده است.

ریشه رفتارهای مخاطره آمیز برخی نوجوانان و جوانان کجاست؟

مرادی با اشاره به رفتارهای مخاطره آمیز برخی نوجوانان و جوانان در این شب، ریشه برخی از این رفتارها را ژنتیکی دانست و افزود: افراد به لحاظ ژنتیکی با یکدیگر تفاوت دارند، طوری که برخی افراد با یک پریدن ساده از روی آتش به هیجان می آیند، اما برای برخی دیگر وقوع انفجارهای بزرگ و شنیدن صداهای بسیاری بلند می تواند هیجان آفرین باشد.

وی افزود: بر این اساس رفتار افراد در میزان هیجان و نحوه بروز آن متفاوت است و نکته مهم این است که ما بتوانیم این هیجان را با استفاده از آموزش به شیوه درست کنترل کنیم.

مرادی ریشه دیگر رفتارهای مخاطره آمیز در شب چهارشنبه سوری را فشار "گروه همسالان" عنوان کرد و افزود: وقتی فرد در گروه همسالان قرار می گیرد به نوعی مسئولیت فردی از او سلب شده و او تحت تاثیر حرکات و تصمیمات گروه قرار می گیرد. در این زمان اگر حتی گروه رفتارهای مخاطره آمیزی داشته باشد که به خود شخص هم آسیب بزند، امکان تبعیت از گروه وجود دارد و در این زمینه اجتماع و قانون است که باید این رفتارهای گروهی مخاطره آمیز را مدیریت کند.

مرادی سخت گیری بیش از حد برخی والدین را هم ریشه برخی از این مخاطرات عنوان کرد و افزود: شب چهارشنبه سوری شب شادی و نشاط است و نباید نوجوانان و جوانان را از شادی در این جشن محروم کرد و باید بستر مناسب جشن و شادی را برای آنها فراهم ساخت.

وی افزود: متاسفانه برخی والدین سخت گیری ها بی موردی داشته و به دلیل ترس و وحشتی که از این شب و حوادث آن دارند، حتی اجازه استفاده از ساده ترین امکانات شادی را به فرزندان خود نمی دهند و همین امر فرزندان را به پنهان کاری وادار می کند.

مرادی گفت: با توجه به این سخت گیری ها، فرزندان ترجیح می دهند دور از چشم والدین خود به برگزاری جشن و شادی در این شب بپردازند و امکان بروز رفتارهای مخاطره آمیز که ناشی از انباشت این هیجان است به دور از چشم والدین افزایش می یابد.

این روانشناس به نوع تربیت خانواده‌ها در بروز این رفتارها هم اشاره کرد و افزود: عملا رفتارهای مخاطره آمیز برخی نوجوانان و جوانان در این شب کوه یخی است که ریشه آن در دوران کودکی است که کودک در یک محیط خشن و پراضطراب بزرگ شده است.

مرادی برخی اختلالات روانی را هم در بروز برخی رفتارهای مخاطره آمیز افراد موثر دانست و افزود: این امکان هست افرادی که رفتارهای بسیار پرخطر و آسیب رسان دارند، دچار نوعی اختلالات روحی و روانی باشند که باید در این زمینه کارهای پژوهشی بیشتری صورت گیرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: انباشت هیجان و عدم تخلیه آن در طول سال هم یکی از مهمترین عوامل موثر در بروز این رفتارهای مخاطره آمیز است.

مرادی گفت: زمانی که در طول سال بستر سالم برای تخلیه هیجان نوجوانان و جوانان فراهم نشود، این هیجان انباشت شده و در مراسم اینچنینی به صورت رفتارهای مخاطره آمیز خود را نشان می دهد.

برای کاهش مخاطرات این شب چه کنیم؟

این روانشناس در ادامه به تشریح راهکارهای پیشگیری از این رفتارهای مخاطره آمیز در شب چهارشنبه آخر سال پرداخت و افزود: نکته مهمی که هم خانواده ها و هم مسئولین باید به آن توجه داشته باشند این است که افراد در طول سال و نه فقط یک شب، به شادی و نشاط و هیجان نیاز دارند.

وی افزود: در این زمینه در دین اسلام روایات بسیاری داریم که توصیه می شود افراد وقت خود را به چهار قسمت تقسیم کرده و بخشی را به عبادت، بخشی را به کارهای روزمره، بخشی را به دید و بازدید دوستان و صحبت با خانواده و بخشی را هم به لذت های غیرحرام اختصاص دهند.

مرادی گفت: حتی در ادامه بسیاری روایات تاکید شده که بخش لذت های غیرحرام موجب می شود که فرد سایر امور زندگی خود را به خوبی انجام دهد، بنابراین بسیار مهم است که افراد در طول روز سرگرمی و تفریح سالم داشته باشند.

این روانشناس گفت: این تفریح و سرگرمی روزانه موجب می شود افراد در طول سال تخلیه هیجان شده و شاهد انباشت هیجان و تخلیه آن در یک شب نباشیم.

مرادی گفت: در همین راستا توصیه می شود هم خانواده ها و هم مسئولین در طول سال زمینه شاید و نشاط و سرگرمی های غیرحرام را برای نوجوانان و جوانان فراهم کنند.

این روانشناس  گفت: متاسفانه چون این بستر شادی و نشاط عمدتا در طول سال مهیا نیست، شاهد انباشت هیجان در نوجوانان و جوانان و بروز رفتارهای مخاطره آمیز در شب چهارشنبه سوری هستیم.

مرادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر که فاصله کوتاهی تا این شب باقی مانده توصیه می شود جشن های چهارشنبه سوری به صورت خانوادگی برگزار شده تا هیجانات تا حد زیادی کنترل شده تخلیه شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha