• شنبه / ۶ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۸:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400060604361

یک دانشجوی دکتری هواشناسی:

فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد

فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک دانشجوی دکتری هواشناسی گفت: دانشگاه بایستی شرایط لازم جهت یادگیری مهارتی دانشجویان را فراهم کند. فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد. دفاتری به نام «ارتباط دانشگاه با صنعت» ایجاد شدند که از این دفاتر بیشتر از دانشجویان، اساتید بهره می‌برند.

آرش رازبان در یک گفت‌وگو اینستاگرامی در خصوص مهمترین مسائل و دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: سال اول ورود به دانشگاه سال سردرگمی و تلاش برای شناخت محیط و تطبیق خود با آن است. پس از سال اول نیازمند برنامه ریزی برای ریل‌گذاری آینده تحصیلی هستیم.

وی افزود: در این مسیر دو محور دانشگاه و دانشجو مطرح می‌شود. از محور دانشگاه انتظار می‌رود که تناسبات خود را به گونه‌ای انجام دهد که پس از فارغ‌التحصیلی از کارشناسی مسیر شغلی روشنی پیش‌روی خود داشته باشند. حدودا ۷۰ درصد دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در دوره لیسانس نسبت به آنچه فراگرفته‌اند هیچ استفاده‌ای ندارند و صرفا یک دوره چهارساله را گذرانده‌اند.

این دانشجوی دکتری هواشناسی با تاکید بر اهمیت یادگیری مهارتی دانشجویان، ادامه داد: دانشگاه بایستی شرایط لازم جهت یادگیری مهارتی دانشجویان را فراهم کند. فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد. انتظار ما این است که دانشگاه برای رفع این فاصله تلاش کند. در این راستا دفاتری به نام «ارتباط دانشگاه با صنعت» و «ارتباط دانشگاه با جامعه» ایجاد شدند. متاسفانه این دفاتر در دانشگاه تنها حضور دارند اما به وظایف خود عمل نمی‌کنند. از این دفاتر بیشتر از دانشجویان، اساتید بهره می‌برند.

سیستم آموزشی در ایران، سیستمی برای توانمندسازی دانشجویان نیست

رازبان خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی در ایران، سیستمی برای توانمندسازی دانشجویان نیست. انجمن‌های علمی و تشکل‌های مختلف حاضر در دانشگاه درحال تلاش برای سرمایه‌گذاری بر دانشجویان هستند تا بتوانند دانشجویان را به مسیرهای گسترده‌تری نسبت به دانشگاه راهنمایی کنند. البته هنوز تشکل‌ها در ابتداء راه هستند و به غایت خود نرسیده‌اند.

دانشجویان بایستی به سمت توانمند شدن حرکت کنند

این دانشجوی دکتری هواشناسی بیان کرد: دانشجویان بایستی بدانند در دانشگاه اگر به خودشان کمک نکنند فرد دیگری کمک نخواهد کرد. دروس گذرانده شده در دانشگاه تنها مقدمه هستند. دانشجویان باید به سمت توانمند شدن حرکت کنند. اگر به دانشجویان علاوه بر دروس تئوری، پروژه‌های عملی نیز داده شود تا وارد فضای کاری شوند تجربه بیشتری کسب خواهند کرد. دروس مطالعاتی در دانشگاه تنها یک دانشجوی تحقیقاتی بار می‌آورند.

وی تشریح کرد: ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی نیازمند یک هدف مشخص است. دانشجویان کمی هستند که در مقطع کارشناسی به شناخت کافی نسبت به یک مسئله رسیده و برای کسب اطلاعات کافی جهت حل آن به مقطع ارشد و دکتری ورود پیدا می‌کنند. در زمان مصاحبه در مقطع دکتری بایستی هیات علمی دانشگاه را قانع کنیم که برای حل یک مسئله قصد ورود به دانشگاه را داریم. اما برخی از دانشجویان پس از ورود به مقطع ارشد متوجه می‌شوند که انتظاراتی که دارند برآورده نخواهد شد.

کارخانه تولید دانشجو داریم

رازبان تصریح کرد: در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری به افزایش ظرفیت زیرساخت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاکید شده است. متاسفانه در این موارد فقط بعد کمی مطرح می‌شود. دانشگاه‌ها افزایش پذیرش دانشجویان روزانه، شبانه و تحصیلات تکمیلی را برای خود افتخار می‌دانند. ما در ایران کارخانه تولید دانشجو داریم.

این دانشجوی دکتری هواشناسی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند برخی زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی و اشتغال دانشجویان را فراهم کنند. در اواخر دهه ۷۰ به دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک هزینه اهدا می‌شد. اما این موضوع پس از مدتی حذف شد. دانشجویان دکتری درحال حاضر هیچگونه حقوقی دریافت نمی‌کنند. دانشجویان دکتری در بدو پذیرش در دانشگاه ملزم به امضاء یک تعهدنامه مبنی بر اختصاص تمام وقت خود به پژوهش هستند.

وی اظهارکرد: دانشجویان باید خود را در دانشگاه تنها ببینند و تمام تلاش خود را برای افزایش ظرفیت خود انجام دهند. دانشجویان باید برای رسیدن به اشتغال و افزایش مهارت برنامه‌ریزی کنند. تشکل‌های دانشجویی در این مسیر می‌توانند موثر واقع شوند. تشکل‌ها باید تلاش کنند دانشجویان را جذب و آن‌ها را برای رسیدن به بازار کار و زندگی توانمند کنند.

رازبان افزود: ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در ایران سراسر بدبختی نیست، اما همراه با مشکلات و سختی‌های زیادی است. راهکار گذراندن این مسیر نا امیدی نیست. دانشجویان باید تلاش کنند در مقطع کارشناسی مهارت‌های بیشتری بیاموزند تا در تحصیلات تکمیلی قدرتمندتر ظاهر شوند. کسب مهارت بسیار با اهمیت است. دانشجویان بایستی رایگان کار کنند اما مهارت کسب کنند.

این دانشجوی دکتری هواشناسی ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید از زمان خود به صورت کامل بهره ببرند. تلاش کنند واحدهای درسی را به سرعت گذرانده و پایان‌نامه خود را با موضوعی کاربردی به اتمام رسانند. در مقطع ارشد دانشجویان با اصول پژوهش آشنا می‌شوند و کسی انتظار نوآوری از آن‌ها ندارد.

وی تشریح کرد: در گذراندن مقطع دکتری نباید عجله کرد. مقطع دکتری خاص است و دانشجویان تنها با داشتن یک دلیل علمی باید به آن ورود پیدا کنند. برای گذراندن مقطع دکتری تلاش کنید تا در بهترین دانشگاه در دسترس خود پذیرش شوید. از دانشجویان دکتری انتظارات بالایی وجود دارد. این دانشجویان باید تلاش کنند تا نوآوری داشته و حتی کارآفرینی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha