• سه‌شنبه / ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98122721185
  • منبع : نمایندگی همدان

همزیستی همدانی ها با کرونا

همزیستی همدانی ها با کرونا

ایسنا/همدان کروناویروس، کووید ۱۹، پیشگیری، تنگی نفس، تب بالا، مرگ و میر، قرنطینه، واکسن، ویروس چینی کلماتی هستند که در آستانه سال نو به جای سفره هفت سین این روزها بر سر سفره های ما نشسته اند، مردمی که باید در این روزهای پایانی سال ۹۸ در هیاهوی خانه تکانی و خرید شب عید باشند درگیر ویروس جهانی کرونا هستند.

ایرانیان امسال بزرگترین عید خود را بدون شوق و ذوق قبل و با نگرانی اینکه مبادا این ویروس گریبان خانواده آنها را بگیرد، سپری می‌کنند برخی نیز متاسفانه به همین علت عزدار یا درگیر پرستاری از بیماران خود هستند اما آنچه در این روزها اهمیت دارد جلوگیری از شیوع بالای این بیماری است.

این ویروس نظیر آنفلوآنزا یا برخی ویروس‌های دیگر با انتقال از افراد دیگر گسترش پیدا می کند و قطعا یکی از راه‌های قطع این زنجیره انتقال خانه نشینی و عدم حضور در محیط‌های اجتماعی و مراقبت از خانواده خود در خود خانه است.

سازمان جهانی بهداشت و دیگر دستگاه های متولی بهداشت توصیه هایی مبنی بر قرنطینه خانگی توسط خود افراد، شستشوی مداوم دست ها و صورت، عدم حضور در اجتماع های بالا به ویژه مراکز تجاری و مراقبت از سالمندان و افراد مستعد بیماری بدون داشتن ترس، استرس و نگرانی دارند.

با توجه به شرایط کنونی جامعه، سرعت بالای شیوع و افزایش مبتلایان به سراغ چندتن از همشهریان همدانی رفتیم و نظرات آنها را در این زمینه جویا شدیم.

خانم ۵۵ ساله خانه داری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امسال پس از مدت‌ها برنامه ریزی سفر به مشهد مقدس را داشتیم اما به علت حفظ سلامتی خود و خانواده‌ این سفر را کنسل کردیم، اظهار کرد: از زمانی که اعلام خطر این بیماری زده شده سعی می کنم ارتباط کمتری با بیرون داشته باشم و به طور مداوم نیز وسایل پر استفاده ای مانند دستگیره های درب را ضدعفونی می کنم همچنین بیشتر از مواد خوراکی بسته بندی شده و غیرفله استفاده می‌کنم.

وی معتقد است: رعایت نکردن اصول ایمنی علت اصلی گسترش کروناویروس است، برخی مردم به ظاهر می گویند از این ویروس نگران هستند اما در واقعیت چیزی به عنوان رعایت نکات بهداشتی یا خانه نشینی در آنها نمی بینم، وقتی مشکلی جهانی می‌شود دیگر نمی توان دولت را مقصر دانست و مردم باید مراقب ایمنی خودشان باشند.

آقای ۶۰ ساله بازنشسته نیروهای مسلح نیز با تاکید بر اینکه می‌توان از تجربیات دفاع مقدس در جهت ساختارسازی صحیح برای کنترل بحران بهره گرفت، گفت: وقتی چنین بیماری واگیرداری در چین گسترش یافت باید پیش از آن، مسئولان مربوطه آمادگی خود را برای مقابله احتمالی با آن پیدا می‌کردند.

وی افزود: رعایت دقیق و به موقع مردم در زمینه سفارشات مسئولان چه در امر پزشکی چه در مسائل روحی و روانی، آماده سازی کمک‌های اولیه کنترل این بیماری یعنی ماسک، الکل و... در منزل، برنامه ریزی برای سپری شدن مفید زمان در منزل مانند مطالعه کتاب، استفاده از برنامه ها و فضای مجازی برای کارهای بانکی، مراقبت از بزرگسالان خانواده، انجام تعمیرات مورد نیاز منزل و بازی با بچه های کوچک که از مهد یا مدرسه خود دور مانده‌اند، می تواند برای جلوگیری از گسترش این بیماری مفید باشد.

این سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح افزود: در کنار رعایت مسائل بهداشتی توجه به معنویات مانند قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه به توصیه مقام معظم رهبری و دعاهایی که برای زمان بحران و سختی توسط ائمه و علما سفارش شده است، می‌تواند راهگشا و آرامبخش باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید از توجه به خبرهای ضد و نقیض فضای مجازی که بیشتر از بغض ناشی می‌شود، خودداری کنند، برخی به دنبال ضعیف جلوه دادن مسئولان کشور هستند که به نظام برمی‌گردد در صورتی که زحمات زیادی کشیده می‌شود.

وی افزود: سعی می‌کنم هم از طریق تلویزیون ملی و فضای مجازی از اخبار مطلع شوم به ویژه شبکه خبر و گروه تحلیل‌گر آنها اما فضای مجازی واقعیت‌ها را کمتر بیان می کند و حتی گروهی در تلاش هستند به صورت کاملا مسخره‌ای‌ شروع بیماری را به ایران نسبت دهند در صورتی که ۱۶۰ کشور درگیر این بیماری هستند و منشا آن جایی دیگر و حملات بیولوژیک است.

این سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مردم باید ضمن خودمراقبی، صبور باشند چرا که هر ویروسی که به وجود می‌آید، فرصتی می‌خواهد تا شناسایی و داروی مقابله با آن کشف شود.

وی اضافه کرد: البته به برکت جمهوری اسلامی و دانشمندان ما ۹۰ درصد داروها برای جلوگیری از عوارض بیماری در کشور ساخته می‌شوند تا از عوارضی عمدی که دشمنان آنان را ایجاد می‌کنند، جلوگیری شود.

سرهنگ بازنشسته نیروهای مسلح اذعان کرد: دولت می‌تواند تمام کشور را قرنطینه کند اما با مشکلات اجتماعی، اقتصادی مواجه می‌شود همچنین مدیران قوی تر باید در راس ستاد قرار بگیرند، رئیس ستاد باید تقویت شود، رئیس ستاد به تنهایی از پس خیلی از مسئولیت‌ها برنمی‌آید تا بتوانند در این نبرد بیولوژیکی با قدرت و قوا با آن برخورد کند.

وی خاطرنشان کرد: البته وظیفه دانشمندان این است که علت و منشا شیوع این بیماری را کشف کنند چراکه همه دارند از این ویروس ضرر می‌بینند.

خانم ۲۷ ساله خیاط نیز به خبرنگار ایسنا گفت: برای جلوگیری از مبتلا شدن به کروناویروس به صورت مداوم دستکش می‌پوشم، محیط زندگی، کار و وسایل نقلیه را ضدعفونی می‌کنم همچنین بهتر است مردم لباس‌ها را در آفتاب پهن کنند، از سفر تفریحی و غیرضروری اجتناب کرده و در محیط‌های با تجمع بالا حضور پیدا نکنند.

وی ادامه داد: در این شرایط توصیه شده غذاهای سالم‌ و رژیمی مصرف شود همچنین برای پیشگیری از خوردن داروهای غیرضروری اجتناب کرد چرا که داروی پیشگیری برای این ویروس وجود ندارد، تنها بخور گل بابونه، افزایش استحمام و تناول میوه‌ها بسیار توصیه شده است.

وی افزود: نقش مردم خیلی مهم و هر فرد به تنهایی در مقابل جامعه‌ مسئول است به طوریکه نجات دادن هر فرد نجات دادن یک جامعه است، شایعات در فضای مجازی خیلی بر ‌من اثر دارد اما سعی می‌کنم اخبار را از تلویزیون پیگیری کنم چرا که در فضای مجازی اخبار شایعه و دروغی زیاد هست.

این خانم خیاط خاطرنشان کرد: برخی افراد از ترس زیادی دچار این بیماری شدند و نیز پزشکان تایید کردند که ترس باعث کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود، از طرفی برخی نیز شدت این بیماری را جدی نگرفته‌اند و کاملا آن را شوخی فرض می‌کنند که هر دو گروه موجب از بین رفتن تعادل و باعث شیوع آن شده‌اند.

آقای ۲۹ ساله کارمندی هم که چندی پیش مشکوک به این بیماری بود، به خبرنگار ایسنا گفت: ابتدا این بیماری به صورت جدی مطرح نشده بود به ویژه در بیشتر شهرهای کشور و زمزمه‌هایی از شهر قم بود که‌ مسئولان هم به صورت جدی اطلاع‌رسانی نکردند، به همین علت بدون ماسک و مراقبت در اماکن عمومی رفت و آمد داشتیم.

وی بیان کرد: پس از اطلاعیه‌های اول قصد خرید ماسک و پیشگیری را هم داشتیم بنابراین به داروخانه‌ها مراجعه کردیم اما متاسفانه ماسک و مواد ضدعفونی کننده پیدا نکردیم و ما هم مثل بقیه مردم بدون جدی گرفتن، عمق فاجعه را درک نکردیم.

وی ادامه داد: بعد از مدتی علائمی شبیه این بیماری مرا درگیر خود کرد و به سادگی پس از یک هفته خانه نشینی متوجه شدم این بیماری تنها برای دیگران نیست و همه باید این بیماری را جدی بگیرند.

وی افزود: تب بالا در چندین شب موجب شد به پزشک مراجعه کنیم و پس از انجام آزمایش‌های لازم و استراحت مطلق خوشبختانه آزمایش بنده منفی شد و بعد از گذشت مدت درمان بهبودی لازم را کسب کردم، تمام این نگرانی و استرس تنها به علت بی توجهی ام به اخطارها بود.

وی خاطر نشان کرد: برای تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده به هر داروخانه‌ای سر زدیم موفق به تهیه آن اقلام نشدیم و نهایتاً به طور اتفاقی از یک فروشگاه مایع ضدعفونی کننده پیدا کردیم و با مبلغی که روی جلد آن درج شده بود، خریدیم.

وی ادامه داد: پس از گذشت چند روز مجددا به داروخانه مراجعه کردیم که دستکش و ماسک موجود داشت اما آن را با قیمت چند برابر و خارج از انصاف تهیه کردیم که در چنین مواقعی انسان به حال برخی تاسف می‌خورد که به جای ارزان کردن با گرانی اقلام در پی سودجویی و منفعت طلبی هستند، به ناچار برای رعایت بهداشت فردی خود و همسرم و نهایتاً جامعه پیرامونم اقلام مورد نیاز را تهیه کردم.

این فرد درباره نحوه اطلاع رسانی اطلاعیه های بیماری، بیان کرد: اخبار این بیماری را از فضای مجازی پیگیر بودم که این اخبار چند دسته بود، از شبکه و کانال‌های رسمی و غیر رسمی و تطبیق آن اخبار با یکدیگر و در این بین برخی نیز این موضوع را به طنز گرفته بودند که باعث سردرگمی فرد می‌شد تا اینکه پیام‌ رهبر انقلاب هم از تلویزیون و هم از اینستاگرام دریافت و جدی بودن این بحران برجسته و کاملا محسوس شد.

وی اذعان کرد: کار خوب مسئولان این بود که با تلفن‌های گویا موفق شدند پاسخ بیماران و افراد نگران را بدهند، آن هم با کیفیتی بسیار بسیار عالی و از ورود بی رویه بیشتر مردم به بیمارستان‌ها که می‌توانست کانون شیوع باشد، جلوگیری و پیشگیری کاملا موثر به عمل آورد و در همین حال پاسخگوی نیاز آنها هم بودند و با تلفن‌های گویا و همچنین وبگاه وزارت بهداشت غربالگری افراد مشکوک را کشف و وارد سیر اصلی کنند و افراد سالم را در خانه نگهدارند.

این بیمار مشکوک خاطرنشان کرد: استقبال مردم نیز از اینترنت خانگی بسیار عالی بود هرچند مشکلاتی هم بود اما باعث خانه ماندن مردم شد و پس از آن نیز صدا و سیما نقش موثری در پیشگیری و آموزش مردم داشت و حتی با برنامه‌های سرگرم کننده توانست بخشی از نیاز مردم را در منزل تامین کند.

دانشجوی خانم ۲۲ ساله ای نیز بیان کرد: برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس مداوم دست ها و صورتم را حداقل ۲۰ ثانیه می شویم، به ندرت از منزل خارج می شوم و اصلا به شایعات توجه نمی کنم و اخبار را فقط از رسانه های معتبر مانند خبرگزاری ها و شبکه خبر پیگیری می کنم.

وی افزود: من استرسی درمقابل این بیماری ندارم البته غذاهای سالم خانگی مصرف می‌کنم و خواب کافی دارم چراکه بهترین راه مقابله با بیماری همین راهکاری‌های بسیار ساده است.

این دانشجو اظهار کرد: بهتر است مردم برای عدم گسترش بیماری از منازل خود خارج نشوند و حتما سفرهای خود را کنسل کنند و دائم محیط زندگی خود را شستشو دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha