• شنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۲ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92042917236

آثار و فواید روزه‌داری برای انسان از نگاه کلباسی

آثار و فواید روزه‌داری برای انسان از نگاه کلباسی

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: هدف اصلی روزه، رسیدن انسان به مرحله تقوا و خویشتن‌دانی و خویشتن‌داری است که موجب تقویت روح صبر و تقوا در انسان می‌شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: هدف اصلی روزه، رسیدن انسان به مرحله تقوا و خویشتن‌دانی و خویشتن‌داری است که موجب تقویت روح صبر و تقوا در انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به آثار و فواید روزه‌داری با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر انسان هر چه خواست انجام داد و پیرو نفس خود شد ترمزش ضعیف می‌شود به این معنا که هر وقت هر چیزی خواست در دسترس او قرار گیرد و از آن بهره‌مند شود در این صورت نفس حریص می‌شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان این‌که «روزه نقطه مقابل این تفکر است» اظهار کرد: وقتی انسان گرسنه می‌شود اما نمی‌خورد، تشنه می‌شود آب نمی‌نوشد و از بسیاری از لذات خودداری می‌کند این موجب تقویت روح صبر و تقوا در انسان می‌شود به طوری که خداوند متعال می‌فرمایند روزه بر شما واجب شد تا اهل پرهیز و پروا شوید.

کلباسی با اشاره به این‌که «البته تنها نتیجه و هدف روزه‌داری این مساله نیست» افزود: خواص مختلفی برای روزه‌داری در عرصه‌های مختلف روحی و جسمی ذکر شده و بسیاری از خصوصیات ارزنده در سایه روزه در انسان رشد می‌کند. به عنوان مثال کسی که در طول سال کمتر طعم گرسنگی کشیده با روزه‌داری طعم گرسنگی و تشنگی را می‌چشد و به یاد دیگران می‌افتد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر روزه‌داری آثار مفید تربیتی بر فرد و جامعه دارد که انسان را به یاد گرسنگان و تشنگان و بالاتر از آن به یاد صحنه‌ روز قیامت می‌اندازد، بنابراین آثار و فواید روزه در جسم و روح انسان فهرست بلند بالایی دارد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت همچنین درباره این‌که چرا برخی افراد با وجود فواید متنوعی که برای روزه متصور است از آن فاصله می‌گیرند؟ گفت: انسان به دلایل مختلفی نمی‌تواند گاها خیر خود را تشخیص دهد و شر را خیر و خیر را شر می‌پندارد. انسان اگر محو شهوات و لذات شد و تنها به دنبال تامین تمایلات نفسی رفت این روحیه با روزه تناقض دارد.

کلباسی ادامه داد: عمده مردم ما به روزه علاقه‌مند هستند و آن را هر چند با شرایط سخت به جا می‌آورند، اما کسانی که از این فریضه الهی فاصله می‌گیرند آنهایی هستند که دچار خطا می‌شوند و فکر می‌کنند ترک واجبات برای آنها ضرر ندارد و این تصورات ناشی از جهل است که انسان نتوانسته خود را بشناسد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در پایان تاکید کرد: باید بدانیم که انسان موجود تک‌بعدی نیست بلکه جان و روح دارد و سیطره و تسلط بر نفس موجب کمال انسان در عرصه‌های مختلف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha