• دوشنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۲ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92042414530
  • خبرنگار : 71461

تاکید یک استاد دانشگاه بر توجه به فلسفه اصلی روزه‌داری

تاکید یک استاد دانشگاه بر توجه به فلسفه اصلی روزه‌داری

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن گفت: اگر می‌خواهیم آثار روزه‌داری در طی سال برای ما باقی بماند باید به فلسفه اصلی روزه‌داری که تقوا است توجه کنیم در غیر این صورت فقط خود را گرسنه و تشنه گذاشته‌ایم.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن گفت: اگر می‌خواهیم آثار روزه‌داری در طی سال برای ما باقی بماند باید به فلسفه اصلی روزه‌داری که تقوا است توجه کنیم در غیر این صورت فقط خود را گرسنه و تشنه گذاشته‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به خطبه شعبانیه پیامبر(ص)درباره برکت‌های ماه مبارک رمضان اظهار کرد: پیامبر(ص) در این خطبه می‌فرمایند ای مردم ماه خدا به سمت شما آمد. ماهی که همراه با رحمت، برکت و آمرزش است. اگر بر روی این سه ویژگی‌ تمرکز کنیم می‌بینیم که تا چه حد کارهای دنیا و آخرت ما سروسامان می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در قسمت دیگری از خطبه شعبانیه می‌فرمایند اگر بندگان می‌دانستند که این ماه چه آثار و برکاتی دارد آرزو می‌کردند که ای کاش تمام ماه‌ها ماه رمضان بود. این‌ها نکات ابتدایی هستند که اگر روزه‌داران به این نکات توجه کنند باعث می‌شود که انرژی معنوی زیادی کسب کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که «باید کارهایی در سطح جامعه انجام گیرد که آثار و برکات این ماه ماندگار شود» گفت: مهمترین کاری که برای ماندگاری این برکات باید مورد توجه قرار گیرد این است که باید ابتدا به فلسفه روزه‌داری توجه کنیم یعنی از روزه‌داری فقط گرسنگی و تشنگی را نبینیم بلکه به دنبال فلسفه و آثار معنوی آن باشیم.

سراج گفت:‌ خداوند در انتهای آیه‌ای که مربوط به ماه مبارک رمضان است، می‌فرماید روزه برای شما تعیین شد تا پرهیزگار و باتقوا شوید. از این آیه استنباط می‌شود که تقوا یک صفت فضیلتی است که برای رسیدن به تمام خوبی‌ها باید تقوا داشته باشیم و از گناه دور شویم.

مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد رودهن عنوان کرد: حضرت زهرا(س) در حدیثی می‌فرمایند اگر چشم، گوش، اعضا و جوارح روزه نباشد چه بهره‌ای از روزه می‌برید؟ حضرت با طرح این سوال می‌خواهد به ما بفهماند که باید فلسفه اصلی روزه را درک کنیم. یعنی باید روزه‌ای بگیریم که تمام اعضا و جوارح ما روزه‌دار باشند.

سراج در پایان گفت: پیامبر در حدیثی می‌فرمایند با گرسنگی و تشنگی در ماه مبارک رمضان باید به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشیم تمامی این احادیث نشان از این دارد که علاوه بر اینکه از خوردن و آشامیدن پرهیز می‌کنیم، باید فسلفه اصلی روزه‌داری را درک کنیم تا اثرش در طول سال برای افراد باقی بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha