• یکشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۲ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92042314366
  • منبع : نمایندگی قم

مبلغی:‌ ترک گناه و معصیت مهمترین عمل برای روزه‌دار است

مبلغی:‌ ترک گناه و معصیت مهمترین عمل برای روزه‌دار است

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: شخص روزه‌دار باید ذهنیت خود را از تمرکز بر گناه دور کند و بر اعمال خیر و ثواب متمرکز شده و ترک و دوری از گناه را در اولویت اول قرار دهد چراکه مهم‌ترین عمل روزه‌دار است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: شخص روزه‌دار باید ذهنیت خود را از تمرکز بر گناه دور کند و بر اعمال خیر و ثواب متمرکز شده و ترک و دوری از گناه را در اولویت اول قرار دهد چراکه مهم‌ترین عمل روزه‌دار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در گفت‌وگو با خبرنگاران در ارتباط با ماه مبارک رمضان گفت: ماه رمضان دارای اوصافی است که مهمترین این اوصاف اولا عبور ساده یعنی نگاه ساده انگارانه داشتن به ماه رمضان است و دوم مواجه دقیق و داشتن نگاه عمیق نسبت به این اوصاف است و روزه‌داران باید با تامل در این اوصاف الهی تامل کنند و در جهت محقق ساخت آنها برنامه‌ریزی کنند.

مبلغی در ادامه عنوان کرد: ماه رمضان از دو حالت خارج نیست یکی پیشرفت و سعادت انسان و دیگری عدم خوشبختی و سوق دادن به شقاوت انسان است که کسانی که از استعدادهای پیش آمده در این ماه استفاده نمی‌کنند بجای پیشرفت در خوشبختی بیشتر در بدبختی فرو می‌روند.

وی بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی به این ماه قدم گذاشت و برنامه‌های عملی و دستورالعمل‌های دینی نیز به انسان داده شده که همان ترک و دوری از گناه است و افعال خیر و مثبت آن کار خیر و خوبی است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: در رمضانی که بی بهانه رحمت نازل می‌شود، ثواب مضاعف می‌شود و باید انسان از هر راهی سعی در جمع آوری خیر و برکات الهی داشته باشد.

وی با اشاره به انواع گناه گفت: ترک گناه مهم‌ترین و تنها کاری است که هر روزه‌داری باید انجام دهد و گناه انواع مختلفی دارد که عبارتند از گناه اخلاقی که بسیار مهم‌تر از دیگر انواع گناه است و از دورغ شروع می‌شود و شامل غیبت، تهمت، بدزبانی، بدرفتاری، تعدی به آبروی مومنان و... است که شاید در نظر برخی کوچک باشد.

مبلغی تصریح کرد: لکه‌دار کردن آبروی انسان‌ها و سوء ظن داشتن به افراد از دیگر گناهانی است که باید ترک شود که اگر در جامعه ایجاد شود جریان می‌یابد و منشأ و مبدأ این گناه تقصیرات بسیاری به گردن دارد.

وی با اشاره به دیگر انواع گناه گفت: گناه عبودیتی یعنی داشتن ظن به خدا و ناامید شدن از لطف و رحمت او از دیگر انواع گناه است و همچنین گناه فرهنگی نیز در جامعه عصر حاضر رواج دارد که باید ترک شود.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی فلسفه ماه مبارک رمضان را شکسته ‌شدن مرزهای کلیشه‌ای بین انسان و خدا توسط پروردگار عالمیان دانست و اظهار کرد: این مرزها توسط انسان بین خود و خدایش ایجاد می‌شود و اگرچه خود انسان در این زمینه مقصر بوده اما در ماه مبارک رمضان خداوند دخالت بیشتری می‌کند تا این مرزهای خودساخته انسانی را بر‌دارد و انسان بتواند بیشتر به پرودگارش نزدیک شود با این حال گاهی انسان این رخداد را نیز به خوبی درک نمی‌کند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به این‌که «انسان باید بکوشد احساس محبت خدا نسبت به خودش را که در این ماه به صورت جدی و استثنایی است، درک کند» افزود: در ابتدای دعا افتتاح نیز بدین امر اشاره شده است بنابراین اگر انسان بتواند از این فرصت حب‌ورزی به خداوند براساس محبت خاص خدا استفاده کند، ماه مبارک رمضان برایش مفید و مؤثر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha