• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۳۸۴ / ۰۸:۲۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8411-00543
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

موانع توسعه گردشگري /1/ مسئولان دولتي از ارزش‌هاي واقعي صنعت توريسم شناخت ندارند مجلس با تصويب قوانين جديد موانع قانوني پيش روي گردشگر خارجي را رفع کند

موانع توسعه گردشگري /1/
مسئولان دولتي از ارزش‌هاي واقعي صنعت توريسم شناخت ندارند
مجلس با تصويب قوانين جديد موانع قانوني پيش روي گردشگر خارجي را رفع کند

از زماني كه «موانع سرمايه‌گذاري در صنعت توريسم ايران» از سوي ايسنا بررسي شد. كارشنايان و دست امدركاران صنعت توريسم شاخص ها و راهبردهاي زيادي را در اين خصوص مطرح كردند. در اين گزارش‌ها و گفت‌وگوها شده، چالش‌ها و معضلات فراروي سرمايه‌گذاري در حوزه جهانگردي ايران از سوي مديران، نمايندگان مجلس و دست‌اندركاران گردشگري مورد بحث و بررسي قرار گرفت. از همين رو متن كامل اين گفت‌وگوها و گزارش‌ها از سوي گروه گردشگري ايسنا منتشر مي‌شود.

نماينده مردم اراک:

جذابيت‌هاي گردشگري و ديدني ايران بايد به جهان معرفي شود

مجلس با تصويب قوانين جديد موانع قانوني پيش روي گردشگر خارجي را رفع کند

نماينده مردم اراک درمجلس شوراي اسلامي گفت: ايران رتبه شصتم را در جذب توريسم در بين کشورهاي جهان دارد و براي توسعه اين صنعت بايد با دو نگاه جذب گردشگر داخلي و جذب گردشگرخارجي به صنعت توريسم نگاه کرد.

عباس رجايي درگفت‌وگو با خبرنگار ايسنا جذب توريسم خارجي را درايران مستلزم آماده کردن بستر حضورآنها در ايران بيان کرد و گفت: جذابيت‌هاي گردشگري و ديدني ايران بايد به جهان معرفي شود و مجلس شوراي اسلامي با تصويب قوانين جديد موانع قانوني پيش روي گردشگر خارجي را رفع کند.

وي اختصاص بودجه به سازمان ميراث فرهنگي را براي ترميم و نگهداري آثار خاطرنشان کرد و گفت: درکنار حفظ ميراث فرهنگي نگاه به کشورهاي موفق دراين زمينه تجربه خوبي براي کارمسئولان داخل کشور خواهد بود.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي:

شناخته نبودن صنعت گردشگري براي سرمايه‌گذاران مهم‌ترين مانع اين حوزه است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي معتقد است: هيچ محدوديت و مانعي را براي ورود

سرمايه‌گذاران به عرصه‌ي گردشگري وجود ندارد و مسوولان دولت و نظام با توام توان در حال ايجاد امنيت براي ايشان هستند.

ابوالفضل مكرمي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، افزود: مصوبات و قوانين جديد سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري بر ورود سرمايه گذاران به صنعت گردشگري و مشارك در طرح‌هاي توسعه‌ي استان خراسان رضوي بسيار موثر بوده است، به طوري مي‌توان گفت حضور اين بخش در طرح‌هاي توسعه‌ي به دو برابر افزايش يافته است.

وي يادآور شد: شناخته نبودن صنعت گردشگري براي سرمايه‌گذاران مهم‌ترين مانعي است كه آنها را از ورود به اين عرصه، منصرف مي‌كند. با وجود‌ي كه در صنعت گردشگري زمينه حضور سرمايه‌گذاران به انواع و طرق مختلف كوتاه مدت، ميان و بلندمدت وجود دارد وهر سرمايه‌گذاري مي‌تواند با انتخاب و بنا به آورده خود در طرح‌هاي اين صنعت مشاركت داشته باشد .

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خراسان رضوي تاكيد كرد: دولت بايد با شفاف سازي و ايجاد بسترهاي آشنايي بيشتر سرمايه گذاران با صنعت گردشگري ورود ايشان را تسريع دهد .

وي همچنين تصريح كرد: ذهنيت‌هاي منفي نسبت به سرمايه گذاران كه با نوعي سودجويي و كلي خواهي همراه است، مي‌تواند با تدبير و صراحت مسوولان و ارايه‌ي اطلاعات به مردم در خصوص هر طرح و پروژه‌ي خصوص برطرف  شود .

رييس جامعه‌ تورگردانان ايران:

امنيت براي سرمايه‌گذار بخش خصوصي پيش از تسهيلات اهميت دارد

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: دولت بايد با تسهيل و تصحيح قوانين و ايجاد امنيت و اراده ملي به توسعه سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري كمك كند.

ابراهيم پور فرج، در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امنيت را مهمترين ركن با اهميت براي سرمايه گذاران بخش خصوصي دانست و افزود: امنيت براي سرمايه‌گذار پيش از سرمايه‌گذاري و ارايه ي تسهيلات بايد برقرار باشد.

وي ادامه داد: تحقق نيافتن پروژه‌ها به دليل وجود شرايط پيچيده، نبود اراده‌ي ملي براي توسعه‌ي سرمايه‌گذاري و قوانين سخت‌گيرانه سبب استقبال نكردن و انصراف بخش خصوصي در سرمايه‌گذاري بر پروژه‌هاي گردشگري است .

دبير كميته‌ي تورهاي ورودي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي اظهار كرد: طرح‌هاي دولت در سخن اجرايي به نظر مي‌رسد، ولي درعمل سرمايه‌گذار معمولا با مشكلاتي مواجه مي‌شود كه از ادامه‌ي فعاليت منصرف خواهد شد .

وي با اشاره به وعده‌ي دولت مبني بر ارايه‌ي تسهيلات به دفاتر خدمات مسافرتي سپس از حادثه‌ي 11 سپتامبر براي جبران خسارت‌ها، گفت: در حالي كه دنيا براي زنده نگاه داشتن صنعت توريسم پس از حادثه‌ي 11 سپتامبر، به فعالان گردشگري كمك بلاعوض مي‌كرد، در بانك‌هاي ايران آن قدر پيچيدگي و درخواست تضمين ايجاد شد كه آژانس‌هاي توريستي ايران از دريافت اين كمك ناچيز منصرف شدند .

پورفرج با بيان اين كه دولت در مورد صنعت گردشگري به باور اقتصادي نرسيده است، تصريح كرد: كشور براي توسعه‌ي صنعت نفت در جهت رفع موانع و ارايه‌ي تسهيلات به سرمايه گذاران اين بخش، تمام تلاش خود را مي‌كند ولي درباره‌ي صنعت توريسم اين باور ايجاد نشده است، تا سازمان‌هاي مرتبط با اين صنعت با يكديگر متحد شوند .

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران تاكيد كرد: دولت براي توسعه‌ي صنعت گردشگري بايد ضمن رفع مشكلات قانوني و ارايه‌ي تسهيلات بانكي از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي حمايت كند .

وي تصريح كرد: خود سرمايه‌گذاري بايد براي دولت تضمين باشد، نه اين كه به دنبال سند و ضامن از سرمايه‌گذار باشد كه تمام سرمايه‌اش را وارد كاري مي‌كند كه در بلند مدت بازگشت دارد .

پورفرج گفت: دولت بايد به توسعه‌ي صنعت گردشگري همانند نفت كمك كند تا علاوه بر تصحيح و تسهيل قوانين و برقراري امنيت، اراده‌ي ملي را در جهت توسعه‌ي آن جزم كند .

مدير عامل آيتو:

مسوولان دولتي از ارزش‌هاي واقعي سرمايه‌گذاري در توريسم اطلاعي ندارند

مدير عامل مجتمع بين المللي ايرانگردي و جهانگردي آزادي (آيتو) گفت: مسوولان دولتي كشور از ارزش واقعي سرمايه‌گذاري در بخش توريسم و درآمد حاصل از آن مطلع نيستند.

محمد سورونيا، در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، افزود: وجود درآمدهاي نفتي و زيرساخت‌هاي آن از گذشته، سبب شده مسوولان كشور به صنعت توريسم كمتر توجه كنند، ولي در نهايت به حركت در جهت توسعه‌ي اين صنعت مجبور مي‌شويم.

وي با بيان اينكه امنيت و كسب سود براي سرمايه‌گذار، بسيار اهميت دارد، اظهار كرد: بسياري از سرمايه‌گذاران خارجي و بخش خصوصي پس از وارد شدن به بازار ايران با برخوردهاي نامناسب و نظام بروكراسي شديدي مواجه مي‌شوند كه منصرف شده و قطب ديگري را براي سرمايه‌گذاري انتخاب مي‌كنند.

مدير عامل آيتو تصريح كرد: دولت نمي‌تواند از توسعه‌ي صنعت گردشگري در كشور جلوگيري كند، ولي اين برخوردها فرصت‌ها، سرمايه‌ها و سود‌ها را از دست مي‌دهد.

وي گفت: در حالي كه كشور ما به سرعت با ايجاد محدوديت‌ها سرمايه‌هارا فراري مي‌دهد، كشورهاي حاشيه‌ي ايران چون امارات متحده‌ي عربي و تركيه از اين فرصت‌ها استفاده مي‌كنند.

سورونيا با بيان اين كه ادامه‌ي روند سرمايه‌گذاري در بخش توريسم به صورت دولتي به اين صنعت ضربه مي‌زند، تصريح كرد: بخش خصوصي چون به سرمايه و درآمد خود اهميت مي‌دهد، بنابر اين بيشتر به فكر ورود گردشگران و توسعه صنعت توريسم است .

وي ادامه داد: توريست ابداع ايران نيست و اين تجربه در بسياري از كشورهاحاصل شده است. بنابر اين بخش خصوصي نمي‌تواند به خاطر منافعش به كشور اهميت بدهد، بلكه در چهارچوب آن عمل مي‌كند ولي در اين مقطع به نظامي‌ براي نظارت نه ايجاد محدوديت نياز است .

اين كارشناس گردشگري خاطر نشان كرد: توسعه‌ي صنعت گردشگري بهترين عامل تبليغاتي و اشتغالزايي است، ولي با اين وجود، از توريسم حمايتي نمي‌شود .

وي با بيان اين كه مسوولان كشور درباره‌ي اين بخش بيشتر شعار مي‌دهند، گفت: بيشتر افرادي كه به اين بخش وارد مي‌شوند با اين صنعت بيگانه هستند و به موضوع‌هاي اساسي توجه نكرده و عميق نيز برخورد نمي‌كنند .

مدير عامل مجتمع بين المللي ايرانگردي و جهانگردي آزادي در پايان اظهار كرد: نفت روزي تمام مي‌شود درآن زمان از چه بخشي قرار است درآمد كلان به دست آوريم‌؟ در حالي كه كشور ما انبوهي از پتانسيل‌هاي طبيعي و توريستي را دارد .

دبير جامعه‌ي هتل‌داران همدان:

از كار گروه گردشگري حذف شده‌ايم

هيچ سرمايه‌گذاري حاضر به ورود به صنعت هتل‌داري نيست

دبير جامعه‌ي هتل‌داران همدان گفت: با قوانين و شرايط دشوار و دست و پا گير دولتي، هيچ سرمايه‌گذاري از بخش خصوصي در استان همدان حاضر به وارد شدن به صنعت هتل داري و ساخت ساز و هتل جديد نيست.

حميد رضا لطفيان در گفت وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، افزود: متاسفانه شرايط و موانع دشوار دولتي موجب شده است تا از دهه‌ي 60 تاكنون هيچ هتل مناسب و استانداردي در استان همدان احداث نشود.

وي ادامه داد: حمايت‌هاي دولتي از بخش خصوصي براي حضور در عرصه‌ي گردشگري به ويژه بخش تاسيسات و واحدهاي اقامتي و پذيرايي بسيار اندك و ناچيز است.

لطفيان با انتقاد از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري همدان اظهار داشت: جامعه هتلداران همدان به دليل انتقاد‌هاي شديد از وضعيت موجود و كوتاهي سازمان در خصوص رفع مشكلات سرمايه‌گذاران و فعالان بخش خصوصي و طرح مشكلات ايشان، از حضور در كار گروه ميراث فرهنگي و گردشگري استان حذف شده است.

دبير جامعه‌ي هتل‌داران همدان خاطر نشان كرد: قانون و مقررات موجود در اسان همدان براي يك سرمايه‌گذار ويك بساز و به فروش و دلال يكسان و برابر است و هيچ ارزشي براي فعاليت بخش خصوصي و سرمايه گذاران متعهد وجود ندارد.

وي با ا شاره به اجراي طرح بخشودگي 70 درصدي عوارض ماليات هتل‌ها در شهر شيراز تاكيد كرد: بارها از مسوولان مربوطه دولتي خواسته ايم با طرح مشكلات هتل‌داران كه مشكلي است .عمومي‌ و همگاني و ارايه يك طرح يا لايحه‌ي به مجلس راهكاري جدي براي اين مشكلات انديشيده شود كه متاسفانه درخواستمان با كم‌توجهي تمام ناديده گرفته شده است.

وي اضافه كرد: حمايت مسوولان دولتي شهر شيراز از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي، صنعت هتل داري اين شهر و كل استان را متحول خواهد كرد .

لطفيان با اشاره به تاثير مثبت سياست‌هاي حمايتي دولت در جذب و تشويق سرمايه گذاران ياد اور شد: در استان همدان به دليل كمبود هتل‌ها، رقابتي براي سرمايه‌گذاران وجود ندارد. به همين دليل سطح استانداردها در اين هتل‌ها به حد مطلوب نرسيده است .

به گفته‌ي وي در همدان تنها پنج هتل وجود دارد كه متعلق به سال‌هاي 1342، 1357، 1360 است و تنها هتل 4 ستاره‌ي پارسيان ارم و هتل يك ستاره‌ي مرمر بعد از دهه‌ي 60 احداث شده‌اند.

دبير جامعه‌ي هتل داران همدان تصريح كرد: اكثر هتل‌هاي همدان هتل‌هاي مصادره‌اي بوده كه بعد از سال‌ها به صاحبان اصلي و با رعايت اصل عدم تغيير كاربردي به صاحبانشان بازگردانده شده و به دليل عدم وجود بستر مناسب براي توسعه‌ و يا بازسازي مجدد، اين هتل‌ها با همان پيكره قديمي‌ و نامطلوب همچنان به كار گرفته مي‌شوند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha