• شنبه / ۳ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-17565
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (4) اگر سفراي ايران در 27 سال گذشته درست عمل مي‌كردند اكنون شاهد رونق صنعت توريسم بوديم

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (4)
اگر سفراي ايران در 27 سال گذشته درست عمل مي‌كردند اكنون شاهد رونق صنعت توريسم بوديم

عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ي مجلس:

 اگر سفراي ايران در 27 سال گذشته درست عمل مي‌كردند اكنون شاهد رونق صنعت توريسم بوديم

 

عضو كميسيون برنامه و بودجه‌ي مجلس گفت: اگر سفارتخانه‌هاي خارج از كشور ما به همان اندازه كه براي كارهاي سياسي اهميت قائل مي‌شوند، به همان ميزان وارد عرصه‌ي اقتصاد و حل موانع و مشكلات تجار از يك جهت و جذب توريست و معرفي ايران شوند شاهد گسترش صنعت توريسم در كشور خواهيم بود.

هادي حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، در مورد نقش سفارتخانه‌هاي خارج از كشور در معرفي ايران و شناساندن آثار تاريخي و باستاني آن به دنيا گفت: يك انتقاد كلي به عملكرد همه سفارتخانه بعد از انقلاب وارد است و آن اين‌كه درگيري كلي فعاليت سفارتخانه‌هاي ما غالبا سياسي بوده تا اقتصادي و فرهنگي. در واقع هيچ جهت‌گيري در عرصه‌هاي اقتصادي و فرهنگي و جذب توريست از سوي سفارتخانه‌ها شاهد نبوده‌ايم.

وي با بيان اين‌كه سفرا و كاردارهاي ما در خارج از كشور كمتر مشكلات اقتصادي تجاري و صنعت‌گران ايراني را مورد توجه قرار مي‌دهند، گفت: اصولا اين‌كه يك سفير ما با يك تاجر ايراني در سفارتخانه‌ها بنشيند و مسايل و مشكلات آنها را بررسي كند را كمتر شاهد بوده‌ايم. به عبارتي سفراي ما بيشتر سياسي عمل كرده‌اند.

نماينده‌ي بندرانزلي ادامه داد: لذا اين‌كه اگر سفارتخانه‌هاي ما بخواهند در كار جذب توريست و شناساندن جاذبه‌هاي ايران فعال شوند، نه تنها اين جنبه‌ي پسنديده‌اي است بلكه مي‌تواند به اقتصاد ملي و افزايش توليد ناخالص ملي كشور كمك كند و معتقديم بهترين كساني كه مي‌توانند اين كار را انجام دهند همين سفرا هستند، ولي تا كنون كمتر از سوي سفارتخانه‌هاي خارج از كشور خود شاهد اين‌گونه مسايل بوده‌ايم.

وي با انتقاد از عملكرد سفراي ايران و عملكرد ضعيف آنها در 27 سال گذشته تصريح كرد: اگر آنها در طول اين مدت درست عمل مي‌كردند بيشتر شاهد رونق اين صنعت در كشور بوديم و اين‌گونه نبود كه تنها در 2 سال اخير بياييم مشكلات ويزاي خارجي‌ها را در فرودگاه‌ها حل كنيم.

حق‌شناس با بيان اين‌كه نقش سفارتخانه‌هاي خارج از كشور در توسعه‌ي فرهنگ ايراني اسلامي نيز بسيار تاثيرگذار است، خاطرنشان كرد: ديدگاه حاكم در وزارت امور خارجه تا كنون سياسي بوده و كمتر به ديدگاه‌هاي اقتصادي و فرهنگي پرداخته شده است.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان:

سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور تاكنون براي معرفي ايران قدم‌هاي خوبي برداشته‌اند

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي تورگردانان اعلام كرد: سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور نسبت به ساير كشورهاي منطقه‌ي خاورميانه براي توسعه‌ي گردشگري و در تبليغات بهتر فعاليت مي‌كنند.

سعيد بهمن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين كه سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور تاكنون براي معرفي ايران قدم‌هاي خوبي برداشته‌اند ، افزود: اين سفارتخانه‌ها نسبت به كشورهاي حوزه‌ي خاورميانه بهتر تبليغ مي‌كنند و مطلوب‌تر خدمات مي‌دهند.

وي با اشاره به بروشورهاي تبليغاتي ايران در وزارت امور خارجه و سفارتخان‌ها‌ي ايران، اظهار داشت: اين بروشورها تصوير و فضاي بهتري را نسبت به گذشته به آژانس‌هاي توريستي و گردشگران ارايه مي‌دهند، ولي نوع اين بروشورها بايد متنوع و هماهنگ با زبان كشور محل توزيع باشد.

اين كارشناس گردشگري تاكيد كرد: تبليغات سفارتخانه‌هاي ايران براي معرفي كشورها خوب است، ولي بايد تنوع زبان در آن‌ها رعايت شود.

عضو هيات مديره ي جامعه تورگردانان با بيان اين كه كشش كشور و مردم ايران بيشتر از تعداد توريست‌هاي ورودي حاضر است، خاطر نشان كرد: بودجه تبليغات توريسم در سفارتخانه‌هاي ايران بايد افزايش يابد و هدفمند‌تر و كاناليزه‌تر شده عمل كنند تا توريست بيشتري وارد كشور شود .

بهمن پور ابراز داشت: نمايندگان ايران در خارج از كشور تاكنون به خوبي نقش روابط خود را اجرا كرده‌اند و تنها تنوع تبليغاتي در فعاليت‌ها بايد بيشتر شود.

عضو هيات مديره ي جامعه تورگردانان تصريح كرد: برخورد سفارتخانه‌هاي ايران با مراجعان خود بهتر از ساير سفارتخانه‌ها است، به گونه‌اي كه در انتخاب توريست‌ها در تعيين مقصد گردشگري از ميان كشورهاي خاورميانه تاثير گذار بوده است .

نماينده‌ي مردم اصفهان در خانه‌ي ملت:

در سال‌هاي گذشته بسيار در اين خصوص كوتاه آمده‌ايم

نماينده‌ي مردم اصفهان در خانه‌ي ملت، معتقد است: سفارتخانه‌هاي خارج از كشور مي‌توانند نقش مهمي در شناساندن ايران و ميراث فرهنگي و تاريخي آن به دنيا ايفا كنند.

حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با تاكيد بر اين كه از وظايف ما و نهاد گردشگري و ميراث فرهنگي جذب توريست‌ از نقاط مختلف دنيا به ايران است، افزود: اين مساله براي شناساندن فرهنگ ما و سلامت فكر جهاني نسبت به ايران بسيار موثر است.

وي در ادامه گفت: آن چيزي كه از ايران و ايراني بعد از انقلاب در دنيا از سوي دشمنان و رسانه‌هاي خارجي منعكس شده چهره‌ي نامناسبي است. باز كردن راه و ارايه تسهيلات و كمك كردن و حتي حمايت از دفاتر جهانگردي و جذب توريست از جمله كارهاي مناسبي است كه بايد براي فرهنگ اسلامي ايران خود انجام دهيم.

نماينده‌ي مردم اصفهان به ابعاد اقتصادي گردشگري اشاره و خاطرنشان كرد: در اين زمينه از بسياري از كشورهاي دنيا عقب‌تر هستيم. در مورد اصل موضوع جاي سخن نيست. كميسيون فرهنگي مجلس نيز همين نظر را دارد. بايد رسانه‌ها در اين زمينه به كمك ميراث فرهنگي بيايند و چهره‌ي ايران را از طريق ماهواره و زبان‌هاي مختلف به جهان بشناسانند و بگويند ايران جاي امني است و مكان‌هاي ديدني بسيار دارد.

رهبر ادامه داد: در اين راستا سفارتخانه‌ها نيز بايد بيشتر تلاش كنند. در سال‌هاي گذشته بسيار در اين خصوص كوتاه آمده‌ايم و هميشه براي همديگر تنها حرف زده‌ايم؛ تبليغات ما هميشه دروني و تبليغات بيروني ما اندك بوده است. بايد سال‌هاي از دست داده را جبران كنيم.

عضو كميسيون فرهنگي عملكرد گذشته‌ي سفارتخانه‌هاي خارج از كشور را در سال‌هاي اخير براي شناساندن ميراث فرهنگي كشور ضعيف دانست و تصريح كرد: طبعا هر كس بخواهد به كشوري برود قبل از هر چيز بايد مقررات آن كشور را مدنظر قرار دهد؛ لذا سفارتخانه‌هاي ما بايد جنبه‌ي فرهنگي و آداب و رسوم ما را براي مردم كشورهاي ديگر بيان كنند.

رهبر اظهار داشت: اكثر كشورها با جنبه‌هاي فرهنگي ما آشنا هستند و بسياري از توريست‌ها كه به ايران سفر مي‌كنند براي خوشگذراني به كشور ما نمي‌آيند و واقعا درصددند ايران را ببينند. بنابراين شرايط ما در دنيا معلوم است و بايد حدود و محدوديت‌هاي ما نيز مورد توجه گردشگران خارجي باشد و در عين حال آنها را براي ديدن جاهاي ديدني ايران بايد تشويق كنيم.

عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي وگردشگري:

نقش سفارتخانه‌ در تبيين صحيح دقيق شناخت ايران به گردشگران ضروري است

عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي وگردشگري معتقد است: اساس صنعت گردشگري در جهان را شناخت و آگاهي تشكيل مي‌دهد، در اين ميان نقش سفارتخانه‌ي داخلي و خارجي كشورمان در تبيين صحيح دقيق اين شناخت به گردشگران ضروري‌تر است .

خسرو ايرانپوردر گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به روابط ايران با كشورهاي مختلف منطقه‌اي و اروپايي آفريقايي مي‌توان گفت كه سفارتخانه‌ها پايگاه‌هاي اين تعامل و روابط هستند.

وي ادامه داد: جهان امروز به گونه‌اي است كه در تعاريف روابط بين دول و كشورهاي مختلف مقاصد تركيبي در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، فرهنگي و ... بيش از پيش مورد توجه واقع شده و در واقع هر يك از كشورها و دولت‌ها متناسب با اين روابط ، اقداماتي حمايت آميز را براي يكديگر طرح ريزي و اجرايي مي‌كنند.

ايرانپور خاطرنشان كرد: فعاليت سفارتخانه‌هاي كشورمان به ويژه در حوزه‌ي كشورهاي منطقه‌اي، با توجه به رشد روز افزون گردشگري در منطقه‌ي خاورميانه به شدت قابل توجه و ضرروي است.

وي تاكيد كرد: كشورهاي منطقه‌ي خاورميانه در سال‌هاي اخير در نظر تبادلات توريستي رشد بي سابقه‌اي داشته است كه استفاده از همين ظرفيت بالا مي‌تواند در خصوص اين تبادلات در اروپا، آفريقا و در سطح كلي جهان رخ دهد.

اين عضو شوراي عالي ميراث فرهنگي وگردشگري نقش سفارتخانه‌ها را در جذب توريست و حمايت سرمايه‌گذاران را مهم دانست و گفت: فعاليت سفارتخانه بايد در بخش‌هاي مختلفي چون آموزش ، تبادل تجربيات كشورهاي مختلف در علم توريسم و ديگر بخش‌هاي صنعت گردشگري بيشتر شود.

ايرانپور با بيان اين كه هرگونه فعاليت برون مرزي در صنعت گردشگري با حضور سفارتخانه‌ها صورت بگيرد تاكيد كرد: هرگونه تفاهم‌نامه و يا تبادل موافقت‌نامه با حضور سفراي كشورمان در كشورهاي خارجي صورت مي‌گيرد كه اين امر نشان از اهميت سفارتخانه در صنعت گردشگري دارد.

ايرانپور با اشاره به وجود رايزن‌هاي مختلف اقتصادي، فرهنگي و... در ساختار سفارتخانه‌هاي كشورمان تصريح كرد: فعاليت رايزن‌هاي فرهنگي و اقتصادي در بازاريابي تبليغات و جذب سرمايه‌گذاران خارجي در صنعت گردشگري اصلي انكار نشدني است كه بايد بيشتر مورد توجه مسوولان قرار بگيرد.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha