• شنبه / ۳ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-17551
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (1) سفارتخانه‌ها كمترين توجه را به فعاليت‌هاي گردشگري داشته‌اند

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (1)
سفارتخانه‌ها كمترين توجه را به فعاليت‌هاي گردشگري داشته‌اند

تبليغات و بازاريابي 2 عنصر مهم در توسعه صنعت توريسم به شمار مي‌آيند . در اين ميان به اعتقاد كارشناسان تبليغات ركن مهم و بازوي اجرايي بازاريابي بوده و كشورهاي پيشرو در توريسم از تبليغات منظم و مدوني نيز در سبد تبليغات جهاني برخوردار هستند. يكي از ابزارهاي مهم كشورها در توسعه تبليغات توريستي، بكارگيري و استفاده از پتانسيل‌  سفارت‌خانه ها و رايزني‌هاي توريستي و فرهنگي است كه بنا به اظهار كارشناسان با تاسف اين مقوله در ايران ناديده گرفته شده است. آن‌چه در پي مي‌آيد اظهار نظرات نمايندگان مجلس، كارشناسان، مديران و دست اندركاران گردشگري در خصوص «نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» در گفت‌وگو با خبرنگاران گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) است.

عضو هيات علمي‌ دانشگاه فردوسي مشهد:

معرفي ايران از وظايف سفارت‌خانه‌هاي كشور است

عضو هيات علمي‌ دانشگاه فردوسي مشهد گفت: شناسايي ديدگاه‌هاي كشورهاي ديگر نسبت به صنعت گردشگري ايران از وظايف سفارتخانه‌هاي ايران است.

حبيب الله وعالي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب گفت: بحث فرهنگي از دلايل پايين بودن صنعت گردشگري ايران نسبت به ساير كشورها بوده و عليرغم اينكه ايران به ساير كشورها از فرصت‌هاي گردشگري زيادي بهره‌مند است، در اين زمينه سرمايه‌گذاري لازم انجام نشده است.

وي با اشاره به اينكه ورود گردشگران خارجي به دليل عدم همخواني با فرهنگ اسلامي‌ ايران مورد پذيرش مردم كشور نيست، افزود: اگر بخش دولتي در اين صنعت به خوبي سياست ‌گذاري سرمايه ‌گذاريكند، بخش خصوصي نيز مي‌تواند پوياتر و فعال تر عمل كند.

عضو هيات علمي‌ دانشگاه فردوسي مشهد در پايان پايه‌ريزي دوباره صنعت گردشگري كشور و فراهم كردن شرايط مساعد فرهنگي توسط سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ائمه جماعات را در زمينه جذب گردشگر خارجي موثر دانست.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

سفارتخانه‌هاي ايران براي رفع دغدغه‌هاي توريست‌ها تلاش كنند

حشمت‌الله فلاحت‌پيشه، گفت: نگرش ما به توريست بايد به نگرش دنيا به آن نزديك شود؛ زيرا اين نگرش متفاوت موجب غفلت توريست‌ها از جاذبه‌هاي كشور ما شده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا افزود: به دليل محدوديت‌هاي پذيرش توريست ما بايد بتوانيم طرح‌هاي ابتكاري خاصي را ارايه دهيم و آن نيازهايي كه توريست‌ها براي حضور خود اعلام مي‌كنند را برطرف كنيم.

وي با بيان اين‌كه اين مشكل فقط به سفارتخانه‌ها برنمي‌گردد، افزود: هنوز در كشور ما اهميت توريست و گردشگري و تاثير آن بر توسعه‌ي كلي كشور و هم‌چنين لزوم هماهنگي با نيازها و تقاضاهاي توريستي در دنيا به آن حد جا نيفتاده است تا برنامه‌ريزي مشخص و قابل پيش‌بيني را به دنبال داشته باشد.

فلاحت‌پيشه گفت: به دليل همين ضعف مي‌توان گفت كه كم‌كاري صورت مي‌گيرد كه يكي از آنها سفارتخانه‌هاست. به همين منظور بايد اول چنين احساسي درك شود و هم آن‌كه توريست به عنوان يك واقعيت در كشور ما به اثبات برسد.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي ابراز داشت: ما بايد توريست را از سياست جدا كنيم؛ زيرا دشمنان ما فرهنگ ما را با سياست مرتبط كرده‌اند. هم‌چنين ما بايد ضمن دخيل كردن بخش خصوصي، از ظرفيت‌هاي مقيم خارج از كشور استفاده كنيم.

وي با اشاره به كشور لبنان گفت: در اين كشور انواع مشكلات سياسي‌، اقتصادي و امنيتي وجود دارد، اما مي‌بينيم كه صنعت توريست در اين كشور به صورت پويا ادامه دارد و رشد پيدا كرده است كه علت اين مساله آن است كه توريست در لبنان از سياست جدا شده است.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي گفت: مجلس بايد در زمينه‌ي تسهيل شرايط قانوني لازم براي تردد توريست وارد عمل شود و هم‌چنين بايد نظارت دقيق‌تري بر عملكردها داشته باشد.

وي با بيان اين‌كه سفارتخانه‌ها وظايف مختلف از جمله ديپلماتيك، اقتصادي، فرهنگي، تجاري و جذب توريست دارند، افزود: توريست در دنياي امروز به عنوان يكي از سودآورترين صنعت‌ها مطرح است و كشورهايي كه بيشترين بها را براي دفاع از اين صنعت مي‌دهند از جذب توريست، بيشترين درآمد را كسب مي‌كنند.

فلاحت‌پيشه عنوان كرد: كشور ما نيز از سال‌هاي پس از جنگ،‌ توجهي به اين زمينه معطوف داشته، افزود: سفارتخانه‌هاي ما بايد ضمن هماهنگ شدن با دستگاه‌هاي داخل كشور، براي رفع دغدغه‌هاي توريست‌ها تلاش كنند؛ زيرا به دليل مسايل سياست خارجي نقش سفارتخانه‌هاي ايران نسبت به سفارتخانه‌هاي ديگر كشورها خطيرتر و جدي‌تر است.

وي ادامه داد: تلاش كنيم فضاي منفي كه عليه كشورمان در خارج ايجاد شده را كمرنگ كنيم و با تعريف جاذبه‌هاي توريستي، خود را براي جهانيان به گونه‌اي واقعي تعريف كنيم.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد:

سفارتخانه‌ها در توسعه توريسم نقش بسزايي دارند

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد معتقد است: سفارتخانه‌ها در تسهيل ورود گردشگران به ويژه تسهيل در دريافت ويزا و اطلاع‌رساني جامع به آن‌ها در خصوص ايران مي‌توانند نقش بسزايي داشته باشند .

محمد سيد حسيني درگفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، اظهار داشت: معرفي جاذبه‌هاي فرهنگي و گردشگري و فعاليت‌هاي در بازارهاي گردشگري به ويژه در بازارهاي هدف تنها يكي از اقداماتي است كه سفارتخانه‌ها مي‌توانند بر عهده داشته باشند.

وي تصريح كرد: تسهيل امور مربوط به ويزا وورد آسان گردشگران به كشور يكي ديگر از اقداماتي است كه سفارتخانه‌هاي كشورمان در خارج از كشور با الگو برداري از فعاليت‌هاي ديگر سفارتخانه‌ها مثل تركيه‌، امارات

و ... مي‌توانند در آن نقش اصلي را داشته باشند .

سيد حسيني يادآور شد: در حال حاضر حداقل يك ماه براي صدور ويزاي گردشگران خارجي فرصت نياز است، در حالي كه اين اقدام در كشورهاي ديگر به يك هفته كاهش يافته است .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد در خصوص استفاده از نيروهاي متخصص به عنوان رايزنان گردشگري تاكيد كرد: با توجه به سياست كلي دولت در كوچك كردن بدنه‌ي خود به كار‌گيري نيروهاي جديد در پست‌هاي جديد در مغايرت با سياست كلي دولت است .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد اضافه كرد: رايزنان فرهنگي و اقتصادي فعال در سفارتخانه‌ها مي‌توانند با برنامه ريزي دقيق منسجم و همچنين تعامل بيشتر با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، سياست‌هاي كلي اين سازمان به ويژه در بخش بازاريابي و اطلاع رساني را برعهده بگيرند .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري قم:

سفارتخانه‌ها كمترين توجه را به فعاليت‌هاي گردشگري داشته‌اند

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري قم معتقد است: سفارتخانه‌ها كمترين توجه را به فعاليت‌هاي گردشگري و معرفي ايران براي سرمايه‌گذاران داشته‌اند.

فخر‌الدين صابري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام اين مطلب افزود: با وجودي كه معرفي و اطلاع رساني در خصوص ايران و جاذبه‌هاي فرهنگي، طبيعي و تاريخي آن از وظايف تعريف شده‌ي همه‌ي نهادها به ويژه سفارتخانه‌هاي ما در خارج از كشور است، كمترين فعاليت را از اين دستگاه‌هاي تاثير‌گذار در خصوص گردشگري شاهد بوده‌ايم.

وي ادامه داد: سفارتخانه‌ها نه تنها در خصوص اطلاع‌رساني و بازاريابي بلكه در مورد ايجاد تسهيلات به ويژه‌ي تسهيل امور مربوط به صدور رواديد براي خدمت رساني به گردشگران و ايجاد رضايتمندي ايشان بيشترين زمينه را دارند.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري قم خاطرنشان كرد: مهمترين معضل خدمات‌دهي به گردشگران خارجي در داخل كشور، ‌به علت عدم آشنايي با سلايق و خواسته‌هاي ايشان به وجود مي‌آيد، در صورتي كه فعاليت‌هاي ويژه‌ي سفارتخانه‌ها در خصوص اطلاع‌رساني از ويژگي‌هاي فرهنگي، بومي، اجتماعي، ... مردم هر كشور،‌بهترين راهكار براي رفع اين معضلات است.

صابري تاكيد كرد: ورود سه دسته از گردشگران كه شامل مسلمانان، غير مسلمانان و توريست‌هاي فرهنگي است به كشور ما بديهي گشته است.

وي ادامه داد: سفارتخانه‌ها با پژوهش و اطلاع‌رساني در خصوص خواسته‌هاي هر يك از گروه‌هاي متقاضي ورود به كشورمان و همچنين بزرگ‌نمايي مشتركات فرهنگي به ويژه با كشورهاي مسلمان مي‌توانند تاثير مثبتي در جذب گردشگران خارجي به كشور داشته باشند.

وي خاطرنشان كرد: از همه‌ي رايزنان فرهنگي و اقتصادي سفارتخانه‌هايمان در خارج از كشور انتظار داريم در زمينه‌ي توسعه‌ي گردشگري توجهي ويژه داشته باشند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري ايلام :

رايزن‌هاي گردشگري بايد در سفارت‌خانه‌ها حضور يابند

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري ايلام گفت: قرار دادن رايزن‌هاي گردشگري در سفارتخانه‌ها مهمترين راهكار براي تاثير‌گذاري مثبت اين نهاد در توسعه‌ي گردشگري كشور است .

فريدون محمدي در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا اظهار داشت: سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي مختلف وظايف مختلف و متنوعي را برعهده دارند كه عمدتا سياسي است بنابراين با وجود حجم بسيار زياد اين امور در سفارتخانه‌ها نمي‌توان از آنها انتظار اطلاع رساني و تبليغات گردشگري داشت.

محمدي تاكيد كرد: وزارت امور خارجه بايد با هماهنگي وهمكاري سازمان ميراث فرهنگي وگردشگي زمينه‌ي حضور رايزنان گردشگري را براي انجام امور گردشگري ، اطلاع رساني و بازاريابي فراهم كند .

وي ياد‌آورشد: برگزاري هفته‌هاي ايراني و يا مراسم فرهنگي و هنري مانند شب ايراني و حتي برگزاري نمايشگاههاي مختلف صنايع دستي، معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و توانمندي‌هاي فرهنگي ، علمي‌ در توسعه‌ي گردشگري به ويژه جذب گردشگران خارجي وايجاد انگيزه در ايشان براي سفر به ايران تاثير بسزايي دارد .

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري ايلام با اشاره به فعاليت‌هاي ويژه سفارتخانه‌هاي كشورهاي خارجي در خصوص توسعه‌ي گردشگري كشورشان تصريح كرد: كشورهاي پيشرفته در صنعت گردشگري به دليل پي بردن به اهميت اين صنعت‌، و ظايفي را براي سفارتخانه‌هاي خود در اين زمينه تعريف كرده‌اند، به طوريكه هماهنگ كننده‌ي بسياري از برنامه‌هاي توريستي‌، نمايشگاه‌هاي گردشگري و برگزاري برنامه‌هاي هنري و فرهنگي سفارتخانه‌ها هستند .

محمدي خاطر نشان كرد: سفارتخانه‌هاي كشورمان بايد به عنوان نمايندگي‌هاي دولت ايران براي آشنايي مسؤولان و مردم كشورهاي ديگر با كشورمان فعاليت‌هاي ويژه ايي داشته باشند .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان:

سفارتخانه‌هاي كشورمان ايران را به جهانيان معرفي كنند

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان معتقد است : سفارتخانه‌ها بايد بيشترين فعاليت خود را بر روي اطلاع رساني و ايجاد اطمينان به گردشگران و به ويژه سرمايه گذاران خارجي متمركز كنند .

«ابراهيم اميني پوري» در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور، به عنوان نمايندگان نظام جمهوري اسلامي‌ ايران در واقع تابعي از برنامه‌هاي توسعه‌ي كشور در ابعاد مختلف سياسي ، اجتماعي و اقتصادي هستند و موظفند اين برنامه‌ها را پياده سازي كنند .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان خاطر نشان كرد : درحال حاضر كه مهمترين دغدغه‌ي دولت و نظام در توسعه‌ي سرمايه‌گذاري و ايجاد اطمينان خاطر براي سرمايه‌گذاران است ، سفارتخانه‌ها به عنوان عامل اجرايي دولت مي‌توانند نقش موثري را ايفا كنند .

اميني پوري تاكيد كرد : فعاليت‌هاي اقتصادي و تلاش در صحت جذب سرمايه‌گذاري در سفارتخانه‌هاي كشورما در كمتر مورد توجه قرار گرفته است .در‌حاليكه اين موضوع يكي از دغدغه‌هاي اصلي دولت و مردم است .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان تصريح كرد : انتقال خواست‌هاي سيستم دولتي و مردم ايران به كشورهاي مختلف، وظيفه‌ي اصلي سفارتخانه‌ها است .

وي همچنين بر تعامل سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري با وزارت امور خارجه تاكيد كرد و افزود : تعامل بين اين دو نهاد دولتي موجب تسهيل امور گردشگران و رونق روز‌افزون صنعت گردشگري به ويژه در خصوص تورهاي ورودي به كشور مي‌شود .

به گفته‌ي اميني پوري ، سفارتخانه‌هاي كشورمان در خارج از كشور مي‌ توانند با توزيع اقلام و محصولات تبليغاتي ، ايران را به عنوان ميزباني براي همه‌ي گردشگران خارجي به جهان بشناسانند .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري هرمزگان با اشاره به بازارهاي هدف گردشگري كشورمان ،‌خاطر نشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با ايجاد تعامل مناسب با وزارت امور خارجه‌ي مي‌تواند فعاليت‌هاي موثري را در كشورهاي هدف اجرايي كند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha