• شنبه / ۳ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-17556
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (2) همكاري وزارت امور خارجه و سازمان گردشگري در جذب توريست بسيار موثر است

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (2)
همكاري وزارت امور خارجه و سازمان گردشگري در جذب توريست بسيار موثر است

معاون سياحتي منطقه‌ي آزاد كيش:

تمام نمايندگان ايران در خارج موظف به معرفي كشور هستند

معاون سياحتي منطقه‌ي آزاد كيش تصريح كرد: تمام نمايندگان ايران در خارج از كشور از دولتي تا خصوصي به اطلاع رساني درباره‌ي ايران موظف هستند .

علي غمخوار در گفت وگو با خبرنگار گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا) ، با تاكيد بر اين كه فعاليت براي توسعه‌ي گردشگري ايران بايد يكپارچه باشد ، افزود : در حال حاضر صنعت گردشگري با مشكل مديريت كلان مواجه است و چون سيستم توريسم ايران منسجم نيست بنابر اين بر اساس سليقه‌ي مسوولان تغيير مي‌كند .

وي اظهار داشت : توسعه‌ي توريسم ، بازار گردشگري و بازاريابي هنوز براي ما امر مهمي تلقي نمي‌شود درصورتيكه هر چه سريعتر بايد تكليف خود را در اين زمينه مشخص كنيم چرا كه فراز و فرودهاي سال‌هاي مختلف نشان مي‌دهد، تاكنون به نتيجه‌ي مطلوبي در صنعت گردشگري نرسيده ايم .

معاون سياحتي منطقه‌ي آزاد كيش نگاه تخصصي محض به صنعت توريسم را ضروري دانست و تصريح كرد : بايد سيستمي‌ در اين حوزه قالب باشد كه حداقل تاثير پذيري را از تغيير دولت‌ها وسياست‌ها داشته و مديريت آن نيز بر اساس سليقه وخواستهاي فردي نباشد.

وي با بيان اين كه محصولات توريستي مهمترين اصل در صنعت گردشگري است ، اظهار كرد : محصولات گردشگري در ايران به صورت خام است و هنوز قابل عرضه به مشتري نيست بنابر اين ابتدا بايد تكليف خود را در اين حوزه مشخص كرده و مديريتي مناسب اعمال كنيم وبعد از نمايندگان خارجي، انتظار تبليغ و بازاريابي را داشته باشيم .

غمخوارخاطر نشان كرد : در شرايط فعلي بازاريابي از سوي سفارتخانه‌ها مانند اين است كه درباره‌ي رنگ كت و شلوار يك بيمار سرطاني صحبت كنيم .

وي اطلاع رساني توسط سفارتخانه‌ها را مثبت دانست و گفت : بيشتر گردشگران چون اطلاعات اندكي از ايران دارند ترجيح مي‌دهند قبل از مسافرت اطلاعات خود درباره‌ي كشور مقصد را افزايش دهند ،طبيعي است كه سفارتخانه‌ها مي‌توانند در اين ميان موثر واقع شوند.

معاون سياحتي منطقه‌ي آزاد كيش اظهار كرد : تبليغ منفي هميشگي وجه‌ي ايران در رسانه‌هاي خارجي بسياري ازگردشگران را از سفر‌كردن به كشور ما منصرف مي‌كند پس با اين وجود تمام نمايندگان ايران در خارج از كشور نسبت به خنثي‌كردن اين تبليغات وظيفه‌ي بيشتري بر عهده دارند.

غمخوارتصريح كرد : اطلاع رساني و فعاليت در بخش توريسم بايد از سيتسم دولتي خارج و به بخش خصوصي واگذار شود .

وي در پايان خاطر نشان كرد : هر حركتي مي‌تواند از سوي سفارتخانه‌ها موثر باشد اما با رويكردي كلان توسط بخش خصوصي و نظارت دولت بيشتر مي‌توان به توسعه‌ي گردشگري اميدوار بود.

عضو هيات‌رييسه كميسيون فرهنگي مجلس:

همكاري وزارت امور خارجه و سازمان گردشگري در جذب توريست بسيار موثر است

عضو هيات‌رييسه كميسيون فرهنگي مجلس معتقد است: همكاري وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌تواند در جذب توريست بسيار موثر باشد.

غلامرضا ميرزايي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، برگزاري برنامه‌هاي هدفمند و منسجم براي معرفي جاذبه‌هاي گردشگري را تاثيرگذار دانست و گفت: متاسفانه ما گرفتار پول نفت هستيم و از امكانات ديگر خود غافل شده‌ايم. در حالي كه گردشگري ما مي‌تواند حرف اول اقتصادي را بزند و اگر مورد توجه جدي قرار گيرد مي‌تواند جاي نفت را پر كند.

وي با بيان اين كه سفارتخانه‌ها مي‌توانند فضاي مناسب در اين راستا ايجاد كرده و روابط بين دستگاه‌هاي متولي گردشگري را منعطف‌تر كند، تصريح كرد: دليل بي‌تحركي سفارتخانه‌ها در بخش گردشگري و معرفي جاذبه‌هاي ايران، نبود فضاسازي مناسب در داخل كشور است.

نماينده بروجن ادامه داد: متاسفانه زيرساخت‌هاي مناسب مرتبط با گردشگري در كشور وجود ندارد، زيرا وقتي گردشگر وارد يك منطقه‌ي توريستي مي‌شود مي‌خواهد دقيقا مناطق را شناخته و جاذبه‌هاي اصلي به وي معرفي شود تا آنها را بررسي كند.

ميرزايي ابراز داشت: محورهاي گردشگري در ايران ساماندهي نشده است، در صورتي كه براي يك توريست خارجي بايد تعريف شده باشد.

عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اين‌كه ما در دنيا مي‌توانيم جزو اولين كشورهايي باشيم كه از اين صنعت استفاده كنيم، گفت: براي فضاسازي و روابط و تعامل ضعف قانون‌گذاري نداريم، اما در عين حال هرگاه كه دستگاه‌هاي اجرايي احساس كنند نياز به مجلس است حتما كميسيون فرهنگي با تمام توان به آنها كمك خواهد كرد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران:

سفارتخانه‌هاي ايران مي‌توانند در تسهيل امور بخش خصوصي در خارج از كشور موثر باشند

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران معتقد است: گردشگري صنعتي فرابخشي است كه همه‌ي دستگاه‌ها و تشكيلات دولتي و خصوصي، بايد نقش جدي خود را در توسعه‌ي اين صنعت اجرايي كنند.

«دلاور بزرگ‌نيا» در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا با بيان اين مطلب افزود: هر يك از دستگاه‌هاي دولتي به ويژه سفارتخانه‌ها به عنوان نماينده‌ي دولت و ملت جمهوري اسلامي‌ايران در خارج از كشور بايد تصوير مناسب و ارزيابي را از كشور ارايه دهند.

وي تاكيد كرد: اهميت صنعت گردشگري و توسعه‌ي آن در يك كشور بستگي به ملاك‌هاي مشخصي و مدوني چون حمل و نقل مناسب ، ايجاد امنيت گردشگران ، زيبا سازي وساماندهي محيط‌هاي گردشگري ،حفاظت از ميراث فرهنگي و گردشگري دارد كه حضور همه جانبه‌ي دستگاه‌هاي مختلف دولتي و خصوصي را بيش از پيش پر اهميت جلوه مي‌دهد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران با اشاره به اطلاع رساني و معرفي جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي به عنوان مهم‌ترين فاكتور در افزايش ورودي‌ها به كشورمان، خاطرنشان كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران بايد به عنوان دستگاه اجرايي سياست‌ها و برنامه‌ي صنعت گردشگري بايد با ايجاد فضايي مناسب قابليت اجرايي همه‌ي برنامه‌هاي دستگاه‌هاي مختلف دولتي دراين صنعت را پيگيري كند و به همين منظور نيز مي‌تواند با وزارت امور خارجه‌ در خصوص اطلاع‌رساني از جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان در نقاط مختلف جهان به طور جدي‌تري همكاري خود را گسترش دهد .

بزرگ نيا اضافه كرد: تشكيل شوراي عالي ميراث فرهنگي وگردشگري با حضور شخص رييس جمهوري به عنوان عالي‌ترين مقام اجرايي كشور و همچنين عضويت دستگاه‌هاي مختلف دولتي و خصوصي از اهميت ويژه‌ي گردشگري در كشور ما نشان دارد.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران با بيان اين كه سفارتخانه‌هاي ايران مي‌توانند در تسهيل امور بخش خصوصي در خارج از كشور موثر باشند، يادآور شد: سفارتخانه‌ها مي‌توانند با هماهنگي بيشتر با تورگردانان داخلي و خارجي زمينه‌ي تبادل گردشگران ميان كشورمان و ديگر كشورهاي جهان را فراهم كنند .

عليرضا گلريز:

ايران براي هزاره‌ي فردوسي و سعدي چه كرده‌ايم؟

يك كارشناس گردشگري گفت: اكثر فعاليت كشورهاي خارجي عليه ايران فرهنگي است، بنابر اين سفارتخانه‌هاي كشورمان به خصوص وابسته‌هاي فرهنگي، تاثير‌گذاري بيشتري مي‌توانند داشته باشند.

عليرضا گلريز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين كه همواره پتانسيل توجه به ايران و جاذبه‌هاي ايران وجود دارد، خاطرنشان كرد: حدود يك سال پيش براي دو گروه تئاتر ايراني سفري به آمريكا ترتيب دادم كه در مدت 10 روز اقامت اين گروه‌ها، تمام مطبوعات بزرگ اين كشور تيترها و سرفصل اول گزارش‌هاي خود را به آنها اختصاص دادند.

وي تاكيد كرد: پتانسيل توجه به ايران وجود دارد و اگر حجمي‌ از مسافر را به ايران وارد و يا خارج كنيم، تمام نگاه‌ها به اين فعاليت‌ها معطوف مي‌شود.

اين كارشناس گردشگري با تاكيد بر نقش وابسته‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌هاي ايران در فعاليت‌هاي فرهنگي و توريستي گفت: نماينده‌ي يك كشور نبايد به صرف علاقه‌ي شخصي فعاليت كند بنابر اين تنظيم سيستمي‌ هدف مند ، براي مسوولان فعال خارج از كشور ضروري است.

اين كارشناس گردشگري به فعاليت‌هاي خود در زمينه‌ي ورود تور خارجي به ايران اشاره كرد و افزود: جهت وارد كردن تور با سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از كشور ( به خصوص در كانادا ) ارتباط برقرار مي‌كنيم ولي معمولات آنها با تاخير جواب مي‌دهند كه اين عمل براي فعالان بخش توريسم نشان از بي‌علاقه‌گي اين مسوولان دارد.

وي ادامه داد: معمولا از سفارتخانه‌هاي ايران درباره‌ي آمارها ، سر فصل‌ها و بودجه‌ها فعاليت‌هاي تبليغاتي و معرفي ايران سوالي نمي‌شود‌، در حالي كه اين نمايندگان ايراني در خارج از كشور مي‌توانند ، بهترين شيوه را براي بخش فرهنگي ايران اتخاذ كنند .

گلريز با اشاره به فعاليت‌هاي فرهنگي تركيه براي جذب توريست، ابراز كرد: اين كشور با بزرگداشت مولانا در آمد يك سال ايران را در يك هفته كسب مي‌كند، در حالي كه جاذبه‌هاي كشور ما كمتر از آن‌ها نيست.

وي تصريح كرد: ايران براي هزاره‌ي فردوسي و سعدي چه كرده و جاذبه‌هاي توريستي كشور را چگونه معرفي كرده است؟

اين كارشناس گردشگري در ادامه اين سوال را طرح كرد: وزارت امور خارجه و سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري كشور براي توريسم ايران چه كرده‌اند؟

وي اذعان كرد: اخيرا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي فعالان حوزه تورگرداني تسهيلاتي قائل شده كه اين به زاويه‌ي ديد مسوولان آن مربوط مي‌شود و اگر اين حركت‌ها ادامه يابد براي صنعت گردشگري مثبت خواهد بود.

گلريز تاكيد كرد: اگر به گردشگري عميق نگاه و سيستماتيك برخورد شود، در آن صورت مثبت عمل كرده‌ايم.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري استان مركزي:

به كارگيري متخصصان گردشگري در سفارتخانه‌ها گام مهمي در توسعه‌ي صنعت گردشگري است

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري استان مركزي معتقد است: به كارگيري مشاورين و متخصصان گردشگري در سفارتخانه‌هاي كشور ايران در كشورهاي مختلف بهترين راهكار براي احياي نقش اين دستگاه‌هاي سياسي در توسعه‌ي صنعت گردشگري است.

سيد محمد حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با تاكيد بر نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ي گردشگري اظهار داشت: سفارتخانه‌ها مي‌توانند مهمترين نقش را در اطلاع‌رساني و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري ومعرفي تاريخ كهن كشور ما به ديگر كشورها بر عهده گيرند.

وي ادامه داد: با وجودي كه يكي از وظايف سفارتخانه‌هاي ايران استفاده از ابزارهاي ديپلماسي و سياسي براي معرفي كشورمان براي ملل ديگر است، تاكنون فعاليت چشمگيري در اين خصوص از سفارتخانه‌ها مشاهده نشده است.

حسيني خاطر نشان كرد: متاسفانه به دليل مشكل هميشگي دستگاه‌هاي دولتي يعني همان بكارگيري نيروهاي غير متخصص و ناآشنا در حوزه‌هاي مختلف ، اكثر سفارتخانه‌هاي كشورمان از وجود نيروهاي متخصص و آشنا به گردشگري خالي است.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري استان مركزي تاكيد كرد: استفاده از جايگاه و ظرفيت بالاي سفارتخانه‌ها جهت توسعه‌ي گردشگري روشي است كه ديگر كشورها در گذشته بسيار از آن سود جسته‌اند و اين سياست را تاكنون نيز ادامه داده‌اند.

به گفته‌ي حسيني، الگوبرداري از تجربه‌ي موفق كشورهاي ديگر در بكارگيري پتانسيل سفارتخانه‌ها در توسعه‌ي گردشگري كشور ضروري است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha