• شنبه / ۳ دی ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8410-17558
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (3) سفارتخانه‌هاي ايران بايد در بخش گردشگري فعاليت جدي‌تري را آغاز كنند

«نقش سفارتخانه‌ها در توسعه‌ توريسم» (3)
سفارتخانه‌هاي ايران بايد در بخش گردشگري فعاليت جدي‌تري را آغاز كنند

مدير كل روابط عمومي و بازاريابي هما:

سفارتخانه‌هاي ايران بايد در بخش گردشگري فعاليت جدي‌تري را آغاز كنند

مدير كل روابط عمومي و بازاريابي هما گفت: سفارتخانه‌هاي ايران بايد در بخش گردشگري فعاليت جدي‌تري را آغاز كنند.

به گزارش ايسنا، كرماني با بيان اين مطلب افزود: ايران بايد در كشورهاي ديگر مراكز معرفي فرهنگي گردشگري خود را از طريق سفارتخانه‌ها، برگزاري نمايشگاههاي اختصاصي در جهت جلب گردشگر براي ورود به ايران تقويت كند.

كرماني در ادامه گفت: سفاتخارنه‌هاي ايران در ساير كشورهاي توريستي و پر جمعيت از لحاظ حضور گردشگر بسيار كند عمل كرده و بخش بازرگاني گردشگري ايران در اين مراكز حساس عموميت ندارد.

وي با اشاره به اينكه بايد در آينده رابطه‌هاي سياسي - فرهنگي و خصوصا گردشگري سفارتخانه‌هاي ايران در مراكز پر تردد بين المللي را افزايش داد تصريح كرد: مي‌توانيم همانند كشورهاي بزرگ توريستي شبكه‌هاي تلويزيوني گردشگري ايجاد كنيم و بر حوزه‌ اطلاع‌رساني آن به كشورها دنيا بيفزائيم تا از اين طريق اطلاع‌ رساني گردشگران و جهانگردان را با وضعيت حوزه گردشگري آشنا و علاقمند سازيم.

وي گردشگري را جزو ذات انسان‌ها دانست و اظهار داشت: عين خداجو بودن انسان گردشگري و جستجوگري است و كساني به گردشگري به عنوان يك علم نگاه مي‌كنند كه در واقع از سفر قصد علم آموزي دارند و اين در حالي است كه امكانات و تجهيزات گردشگري در كشور ما محيا مي‌باشد كه اين وضعيت در ايران بسيار ضعيف است.

مدير كل روابط عمومي و بازاريابي هما خاطر نشان ساخت: كشورهاي مانند مسكو، قرقيزستان، كشورهاي آسياي ميانه، اروپاي شرقي با ارائه تسهيلات و امكانات جهت ورود آسان توريست‌ها به داخل اين كشورها از وضعيت گردشگري مطلوبي برخوردارند مانند كشورهايي چون تركيه و مالزي. مثلا در كشور تركيه رويداد گردشگران در حداقل زمان آماده و تحويل آنان مي‌شود و همين موجب استقبال زيادي از جهانگردان براي ديدار از اين كشور مي‌شود

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي:

سفارت‌خانه‌ها زمينه‌ي شناخت جهانگردان از كشورمان را به وجود آورند

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي اعلام كرد: با توجه به اهميت فعاليت سفارتخانه‌ها در توسعه‌ي صنعت گردشگري ، سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري از وزارت امور خارجه در اين مورد همكاري بيشتر‌ي طلب كند.

محمد اشتري در گفت وگو با خبرنگار ايسنا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سفارتخانه‌ها به عنوان نمايندگي‌هاي رسمي‌دولت جمهوري اسلامي‌ايران بيشترين زمينه‌ي و فعاليت در خصوص اطلاع رساني ومعرفي جاذبه‌هاي گردشگري و ميراث فرهنگي كشورمان را دارا هستند.

وي ادامه داد: سفارتخانه‌ها مي‌توانند فارغ از مسائل سياسي و با توجه به علاقه و استقبالي عموما همه‌ي كشورها در شناخت ملل‌ها و فرهنگ ‌هاي مختلف دارند، زمينه‌ي شناخت بيشتر ايشان از كشورمان را به وجود آورند.

اشتري با اشاره به وجود رايزن‌هاي مختلف فرهنگي و اقتصادي در سفارتخانه‌ها تاكيد كرد: استفاده از مشاورين گردشگري در كنار فعاليت ديگر رايزنان براي جذب گردشگري و همچنين سرمايه‌گذاران علاقه‌مند مهم و ضروري به نظر مي‌رسد.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري آذربايجان غربي با اشاره به بهار سال گذشته حضور 24 سفير كشورهاي مختلف اروپايي در اين استان خاطرنشان كرد: حضور اين سفيران با همراه خانواده‌هايشان در آذربايجان غربي تاثيرات بسيار مثبتي در گردشگري استان دارد.

اشتري تصريح كرد: سفيران اروپايي با حضور در استان آذربايجان غربي از زيبايي‌ها و طبيعت چهار فصل ايران اظهار شگفتي و ايرانيان را مهمان نوازي و برخورد با گردشگران سرآمد ديگر كشورها توصيف كردند .

وي تاكيد كرد: همكاري‌هاي مشترك سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌هاي مختلف در خصوص برپايي دوره‌هاي بازديد از استان‌هاي سراسر كشور، مي‌تواند اولين گام در توسعه‌ي اين همكاري‌ها باشد.

يك استاد دانشگاه:

معرفي جاذبه‌هاي كشورمان وظيفه‌ي همه‌ي دستگاه‌هايي است كه كه از بخش‌هاي فرهنگي برخوردارند

يك استاد دانشگاه معتقد است: اطلاع‌رساني و معرفي جاذبه‌هاي كشورمان نه تنها منفاتي با وظايف اصلي و ديپلماسي سفارتخانه‌ها ندارد، بلكه وظيفه‌ي همه‌ي دستگاه‌هايي است كه كه از بخش‌هاي فرهنگي برخوردارند.

حسين پاك نيا - عضو هيات علمي‌دانشگاه جامع علمي ‌و كاربردي – در گفت وگو با خبرنگار ايسنا، تاكيد كرد: اصولا تمامي‌كار‌هاي فرهنگي مي‌تواند به عنوان يك ابزار سياسي براي نزديكي دولت‌ها و ملت‌ها به كار گرفته شود، بنابر اين طبيعي است كه صنعتي با ظرافت و حساسيت مانند صنعت گردشگري كه آميخته‌اي از تمامي‌ ابعاد فرهنگي، سياسي، اقتصادي و اجتماعي يك كشور است در توسعه‌ي همزمان اقتصادي و سياسي دولت‌ها نقش بيشتري داشته باشد.

وي تصريح كرد: معرفي جاذبه‌هاي و تاريخ و تمدن در كشور يكي از وظايف فرعي اما پراهميت همه سفارتخانه‌ها كشورهاي مختلف است، به طوري كه اگر يك گردشگر ايراني تصميم به مسافرت به كشور مراكش را داشته باشد مي‌تواند با مراجعه به سفارتخانه‌ي آن در ايران انبوهي از اطلاعات و اقلام تبلغاتي درمورد اين كشور را به دست آورد.

اين استاد دانشگاه ياد آور شد: اگر بگوييم سفارتخانه‌ها در خصوص معرفي فرهنگي و تاريخ ايران كاري انجام نداده‌اند ، قضاوت منصفانه‌اي نكرده‌ايم، چرا كه به دليل عدم وجود برنامه‌اي مدون و مشخص در بخش‌هاي فرهنگي سفارتخانه‌ها و حتي برنامه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ويژه در بخش تبليغات و بازاريابي تاكنون ملغمه‌اي از همه‌ي آن چه كه مي‌خواهيم صورت گرفته، اما به دليل پراكنده بودن عميق نبودن برنامه‌ها، هيچ كدام نتيجه مثبتي در بر نداشته است.

دكتر حسين پاك نيا، خاطر نشان كرد: مشكل گردشگري كشورمان در فعاليت اندك سفارتخانه‌ها نيست، بلكه فراتر از يك دستگاه يا نهاد دولتي يا خصوصي است.

عضو هيات علمي‌دانشگاه جامع علمي‌و كاربردي متذكر شد: عدم وجود برنامه‌اي مدون در صنعت گردشگري كشور، فراهم نبودن زيرساخت‌ها و وتاسيسات توريسيتي - تفريحي و عدم وجود ضمانت اجرايي براي تمام برنامه‌هايي كه تعريف مي‌شود، عمده‌ترين چالش‌هاي صنعت گردشگري است.

وي با اشاره به ضعف‌هاي بخش خصوصي در گردشگري كشورمان تاكيد كرد: متاسفانه اين بخش نيز عليرغم

تاثيرگذار بودن در رونق گردشگري و به ويژه اقتصاد كشور به دليل برخي رقابت‌هاي نامعقول تاكنون تنها بر تضعيف اين صنعت كوشيده‌اند.

عضو هيات علمي‌دانشگاه جامع علمي ‌و كاربردي اظهار داشت: در كشورهاي مختلف آژانس‌هاي مسافرتي با همكاري و هماهنگي نبض بازارهاي گردشگري را در دست مي‌گيرند و به جاي تضييع يكديگر زمينه‌هاي كاري را همراه با رقابت مثبت براي هم فراهم مي‌كنند.

پاك‌نيا تصريح كرد: فعاليتي كه ما هم اكنون از سفارتخانه‌ها در خصوص اطلاع رساني و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري كشورمان داريم در كشورهاي مختلف به بخش خصوصي سپرده شده‌اند و فعاليت ويژه سفارتخانه‌ها در صنعت گردشگري بر تسهيل امور دريافت ويزا و رفت و آمد گردشگران محدود شده است.

عضو هيات علمي‌دانشگاه جامع علمي‌و كاربردي با تاكيد بر اين كه آينده‌ي ايران بستگي به توسعه‌ي گردشگري دارد ، اذعان داشت: جمعيت جوان كشورمان با رونق گردشگري پوياتر وفعال تر خواهد شد، چرا كه ورود هر گردشگر در كشور 16 شغل و همچنين درآمدهاي اقتصادي و جنبي فراواني را در كشور ايجاد مي‌كند .

وي تصريح كرد: مديريت‌هاي ناپيوسته باعث افت گردشگري شده در ايران شده است، چرا كه هر مدير در هنگام ورودش به همه‌ي الزامات نيازهاي توسعه‌ي اين صنعت تاكيد مي‌كند و پس از آن همه‌ي آن گفته‌ها در هياهوي حاشيه‌ها گم و به فراموشي سپرده مي‌شود.

عضو هيات علمي‌دانشگاه جامع علمي ‌و كاربردي خاطر نشان كرد: توسعه گردشگري نيازمند عزم ملي است و تنها با ارتقاي سطح مديريتي آن يا حتي تحميل برخي فعاليت‌ها به سفارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي ديگر مشكلات اين صنعت حل شدني نيست.

دكتر پاك‌نيا با گلايه از جدي نگرفتن مقوله‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري در دانشگاه‌ها ومراكز علمي‌تصريح كرد: در حالي كه در دانشگاه‌هاي اروپاي‌ي و آمريكايي تاريخ و تمدن ايران به عنوان يكي از سه تمدن بزرگ تاريخ بشري هميشه مورد بحث و بررسي بوده است، در دانشگاه‌هاي داخلي به ويژه در رشته‌هاي چون علوم سياسي و روابط بين الملل كه نيروهاي انساني تشكيل‌دهنده سفارتخانه‌ها هستند، در چند سال اخير تدريس اين موضوع آن هم تنها در حد تاريخ صد ساله‌ي اخير صورت مي‌گيرد.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اين كه تاريخي قبل از صد سال اخير ايران هميشه مورد توجه بوده است، ‌ياد‌آور شد: ويژگي‌هاي اقليمي‌، تنوع فرهنگي و جاذبه‌هاي بكر طبيعي و گردشگري ايران با مطرح شدن شاخ‌هاي مختلف صنعت توريسم در اكوتوريسم‌، توريسم ورزشي، كويرگردي و.... ثروت عظيم كشورمان براي بهره‌برداري است.

وي خاطرنشان كرد: براي توسعه‌ي گردشگري و درك مزاياي اين صنعت بزرگ حمايت دولتي و خلاقيت بخش خصوصي را توامان نيازمنديم.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكليويه و بويراحمد:

خانه‌هاي ايران را راه اندازي كنيد

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكليويه و بويراحمد پيشنهاد كرد: در كنار همه‌ي سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي خارجي، مركزي با نام خانه‌ي ايران راه اندازي كنيم تا منحصرا انجام فعاليتهاي فرهنگي و تبليغات گردشگري براي كشورمان در اين مركز انجام شود.

جمشيد معيني در گفت وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: متاسفانه سفارتخانه‌هاي كشورمان در خصوص فعاليت‌هاي فرهنگي به ويژه معرفي جاذبه‌هاي گردشگري و فرهنگي ايران تاكنون بسيار ضعيف و نااميد كننده ظاهر شده‌اند، به طوري كه از پتانسيل نهفته در اين ابزار تبليغاتي هيچ استفاده مثبتي نشده است .

وي ادامه داد: وجود وظايف مختلف سياسي و ديپلماسي در سفارتخانه‌ها بزرگترين عامل براي عدم پرداختن سفر او رايزنان فرهنگي و ديگر افراد تشكيلاتي سفارتخانه‌ها به مسائلي از قبلي گردشگري است.بنابر اين با راه اندازي خانه‌ي ايران دركنار هر يك از سفارتخانه‌ها مي‌توانيم تصويري روشن از واقعيات كشورمان را به تمام جهان نشان دهيم و ضمن معرفي فرهنگ و آداب و رسوم كهن خودمان ، بازاريابي و تبليغات لازم صنعت گردشگري را به نحو موثر انجام دهيم .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكليويه و بويراحمد خاطر نشان كرد: بكار گرفتن نيروهاي متخصص و فعال صنعت گردشگري به عنوان مشاور در سفارتخانه‌هاي كشورمان يكي ديگر از ضرر و زياني است كه بايد به آن توجه ويژه شود.

معيني گفت: رايزنان فرهنگي ايران اكثرا به دليل متخصص نبودن در امور گردشگري نمي‌توانند فعاليت موثري داشته باشند ‌، در صورتي كه با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت امورخارجه مي‌توان از وجود نيروهاي متخصص و اساتيد برجسته‌ي بازاريابي و تبليغات براي جذب گردشگر استفاده كرد

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي :

پست‌هاي موجود در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها، كاملا سياسي هستند

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي گفت: سفارتخانه‌ها به عنوان پيشاني و تصوير اوليه نظام و دولت ايران در تنوير افكار عمومي‌ جهاني نسبت به كشورمان نقش موثري دارند.

هاشم اسدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: توقع تبليغات و بازاريابي گردشگري از سفارتخانه‌ها در كشورهاي خارجي، انتظاري درست و مناسب نيست، چرا كه اين سفارتخانه ‌ها تنها مي‌توانند در انجام تبليغات ميداني و تنوير افكار عمومي‌ جهان نسبت به كشورمان موثر باشند .

وي ادامه داد: مهمترين نياز سفارتخانه‌ها براي انجام تبليغات ميداني در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي و گردشگري در اختيار داشتن انواع توليدات و محصولات فرهنگي - توريستي و تبليغاتي است كه در اين خصوص سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري موظف است با توليد اين اقلام و طرح ريزي برنامه‌هاي كلان تبليغاتي ، از نقش مهم و توانايي وزارت امور خارجه در زمينه‌ي توسعه‌ي توريسم كشور استفاده كند.

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي تاكيد كرد: با تدوين استراتژي‌هاي كلي و سياست‌هاي كلان گردشگري و جلوگيري از پراكنده كاري و موازي كاري‌هاي احتمالي، مي‌توان تمامي‌ ابزار و امكانات موجود مانند نقش حمايتي سفارتخانه‌ها را در توسعه‌ي گردشگري به كار گرفت.

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي خاطر نشان كرد: مديريت‌هاي ناپيوسته تغيير استراتژي‌ها و نبود يك برنامه‌ي كلي و ملي مشخص براي توسعه‌ي توريسم مهمترين معضلات صنعت گردشگري كشور است به طوري كه نبود سياست‌هاي كلي بازاريابي جهاني و تبليغات موجب شده است كه از وزارت امور خارجه‌ي و سفارتخانه‌هاي پيش ، توقع بازاريابي گردشگري ايجاد شود، در صورتي كه بازاريابي گردشگري توسط وزارت امور خارجه وظيفه‌ي اين وزارتخانه است و از وظايف اصلي آن محسوب نمي‌شود.

اسدزاده با بيان اين كه پست‌هاي موجود در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌ها، كاملا سياسي هستند، تصريح كرد: از جمله وظايف رايزن‌هاي فرهنگي در سفارتخانه‌ها فعاليت در امور مختلف فرهنيگ و تبليغاتي است با اين وجود تمام اين فعاليت‌ها بستگي به توان و برنامه‌هاي اجرايي رايزن‌هاي فرهنگي دارد كه عموما چندان برنامه ريزي شده و دقيق نيستند.

وي ادامه داد: در زمينه‌ي گردشگري و بازاريابي بين‌المللي بايد به چنان جايگاه و سياست‌هاي كلاني دست پيدا كنيم كه نياز چنداني به فعاليت‌هاي تبليغاتي وزارت امور خارجه نداشته باشيم.

رييس موسسه‌ي مطالعات استراتژيك جهانگردي در پايان خاطر نشان كرد: تدوين سياست‌هاي كلي گردشگري به ويژه در زمينه‌ي تبليغات نيازمند سرمايه‌گذاري و توجه جدي مسوولان است.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha