• جمعه / ۱۱ آذر ۱۳۸۴ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-04847
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

صنعت پذيرايي، راهبردها و چالش‌ها /1/ هر كه در اين سرا درآمد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد...

صنعت پذيرايي، راهبردها و چالش‌ها /1/
هر كه در اين سرا درآمد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد...

پذيرايي و مهمانداري در برهه كنوني يكي از مولفه‌ها و شاخصه‌هاي اصلي توسعه صنعت توريسم به شمار مي‌رود.

در اين ميان كشورهاي پيشرو در صنعت توريسم، مهمانداري را به عنوان صنعتي وابسته به توريسم پذيرا شده و در مباحث تئوريك و آكادميك توجه ويژه‌اي به توسعه اين بخش نشان داده‌اند، اين در حاليست كه متاسفانه امروزه پذيرايي و مهمانداري در ايران به مرور جايگاه پيشين خود را از دست داده است.

در متون تاريخي از شيخ حسن خرقاني يكي از اهالي عرفان آمده كه او بر سر درخانه‌اش جمله‌ايي را با اين مضمون نوشته بود:" هركه در اين سرا درآمد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد. هر كه در نزد حضرت عزوجل به جاني ارزد، به خانه‌ي ابوالحسن به ناني ارزد ".

گروه گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از چندي پيش در گفت وگوهايي با كارشناسان و دست‌اندركاران صنعت گردشگري چالش‌هاي فراروي صنعت پذيرايي را بررسي كرده كه مجموع اين گفت وگوها در پي مي‌آيد.

بخش پذيرايي يكي از عناصر اصلي سفر و گردشگري است

مدير كل دفتر برنامه ‌ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: فرهنگ پذيرايي اصيل ايراني به دو دليل اصلي عدم رونق گردشگري و همچنين ورود مدرنيته و تكنولوژي‌هاي پيشرفته در چند سال اخير آن طور كه شايسته است مورد توجه قرار نگرفته است.

مرتضي احمدي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: بخش پذيرايي يكي از عناصر اصلي سفر و گردشگري است كه امروزه خود به نوعي جاذبه گردشگري تبديل شده است.

وي ادامه داد: وضعيت فعلي صنعت پذيرايي كشورمان هر چند بايد بهتر از اين باشد، اما در حال حاضر هم در وضعيت اسفناك و خطرناكي نيست و مثل ديگر ابعاد صنعت گردشگري كشورمان فاصله زيادي با نقطه مطلوب و ايده آل دارد.

احمدي يادآور شد: عدم رونق گردشگري داخلي و خارجي در كشور عامل اصلي در رشد نكردن صنعت پذيرايي است.

مديركل دفتر برنامه ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين كه به دليل رشد مدرنيته و تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي و فناوري سنت‌هاي برمي و محلي كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد تاكيد كرد: عدم تنوع غذايي به ويژه ارايه غذاهاي سنتي و اصيل ايراني يكي از بخش‌هايي است كه در صنعت پذيرايي بايد مورد توجه قرار بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: صنعت پذيرايي با وجود فرهنگ‌ها و سبك‌هاي مختلف ايرانيان در مهمانوازي بايد به يك سبك و جاذبه گردشگري تبديل شود.

احمدي با بيان اين كه پيشينه تاريخي معماري خانه‌هاي ايراني و ابزار و ادوات مهمانپذيري ايرانيان نشان از قدمت فرهنگ پذيرايي در كشورمان دارد تاكيد كرد: سبك پذيرايي و پوشش ميزبانان از گردشگران با الهام از پذيرايي سنتي و بومي و تزييات غذاهاي محلي، قابليت تبديل شدن به يك جاذبه گردشگري مي‌شود.

مديركل دفتر برنامه ريزي آموزشي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به برگزاري دوره‌هاي مختلف آموزشي در زمينه پذيرايي و مديريت ميزباني در هتل‌ها و رستوران‌ها يادآور شد: برگزاري آموزش‌هاي موقت و كوتاه مدت و همچنين توجه كلي به مقوله آموزش اين صنعت در بستر آموزش عالي و آكادميك موجب مي‌شود توجه و تمايل نيروهاي انساني به اين رشته گسترش يابد.

وي همچنين با تاكيد بر تدوين قواعد و معيارهاي مشخص علمي براي ورود صاحبان سرمايه و مديران رستوران‌ها و هتل‌ها به عرصه صنعت گردشگري خاطرنشان كرد: تدوين اين قواعد و قرار دادن الزامات اجرايي بر آن موجب مي‌شود تا صاحبان سرمايه با به كارگيري ذوق و هنر بيشتر وارد اين عرصه شوند و مقدمات نهادينه شدن فرهنگ اصيل پذيرايي ايرانيان از گردشگران را فراهم كنند.

احمدي اظهار داشت: اگر با نگاهي تخصصي و فني به صنعت پذيرايي نگاه نشود، مطمئنا اين صنعت زودتر از ابعاد ديگر نصعت گردشگري رشد خواهد يافت.

سازمان گردشگري با تدوين page‌هاي مشترك آموزشي، صنعت پذيرايي را از بحران خارج كند

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان ‌گفت: سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري با تدوين page‌هاي مشترك آموزشي، صنعت پذيرايي را از بحران خارج كند.

سيروس ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام اين مطلب افزود: تدوين سرفصل‌هاي آموزشي مشترك از سوي سازمان مركزي ميراث فرهنگي و گردشگري وتدريس آنها به دست اندركاران مختلف و مرتبط با صنعت گردشگري در هر استان‌، از سليقه‌اي شدن فرهنگ پذيرايي جلوگيري كرده و موجب مي‌شود تا گردشگران در صورت مسافرت به هركجاي ايران، كيفيتي يكسان، اما متنوع را تجربه كنند.

وي ادامه داد: يك گردشگر به دو مولفه‌ي اصلي يعني رعايت بهداشت و اخلاق بيش از هر چيز ديگر توجه‌ مي‌كند بنابراين دست اندركاران صنعت پذيرايي در تمامي ‌اماكن و واحدهاي اقامتي و پذيرايي بايد بيش از پيش بر اين دو مولفه،تاكيد و توجه داشته باشند.

مديركل ميراث فرهنگي وگردشگري لرستان با انتقاد از متنوع نبودن غذاهاي سروشده در كشورمان خاطر نشان‌كرد: عليرغم وجود فرهنگ‌ها و آداب رسوم مختلف وحتي ذائقه‌هاي متفاوت ايرانيان در صرف غذا، تنوع غذايي هيچگاه به ليست‌هاي غذايي براي گردشگران راه نيافته است.

ابراهيمي،‌ وظيفه‌ي رسانه‌هاي گروهي و نشريات محلي را در ترويج فرهنگ پذيرايي و روش‌هاي استاندارد آن مهم دانست.

او در عين حال تاكيد كرد: كاركرد برنامه‌ريزي شده ‌رسانه‌هاي گروهي اعم از مطبوعات و راديو و تلويزيون در ترويج فرهنگ يكسان پذيرايي با شيوه‌هاي متنوع و همچنين ايجاد رغبت عمومي‌ براي ارتقاي سطح كمي‌ وكيفي محصولات غذايي بسيار موثر است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري لرستان با بيان اينكه گسترش رشته‌هاي آموزشي به ويژه در دانشگاه‌ها و به صورت تخصصي گامي‌ مهم‌تر در نهادينه كردن فرهنگ پذيرايي اصيل و ايراني است، تاكيد كرد: برگزاري دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدت براي دست اندركاران صنعت گردشگري و درگروه‌هاي مختلف از جمله مهمانپذيرها‌، نيروي انتظامي‌، هتل داران ، رانندگان تاكسي و همچنين دوره‌هاي آموزشي پرسنل درون سازماني با اختصاص بودجه‌هايي دقيق و از پيش تعيين شده،يكي از راهكارهاي اصلي براي خارج ساختن صنعت پذيرايي كشور از بحران فعلي است.

وي خاطرنشان كرد: در صنعت گردشگري هميشه نيازمند آموزش هستيم. بنابراين انتخاب يك شيوه‌ي مشترك براي آموزش تمامي ‌فعالان صنعت گردشگري كشور و جلوگيري از سليقه‌ايي عمل كردن در فرهنگ پذيرايي بهترين روش براي ايجاد يك فرهنگ غني و استوار در پذيرايي از گردشگران است.

چالش مهم صنعت پذيرايي به خلاء‌هاي موجود آموزشي باز مي‌گردد

محمد رضا سيد حسيني گفت: فرهنگ‌سازي و نظارت بر نحوه‌ي پذيرايي از گردشگران را بايد در محورهاي گردشگري خصوصا محورهاي گردشگري كم تردد، تقويت كرد.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين خبر افزود: وضعيت كنوني پذيرايي از گردشگران در شهرهاي توريستي كشورمان به مراتب بهتر از ديگر شهراست، چرا كه ورود گردشگران و رونق گردشگري، شيوه‌هاي با كيفيت و مناسب در صنعت پذيرايي وخدمات دهي به آنها را توسعه مي‌دهد.

وي اضافه كرد: نظارت بر اماكن اقامتي و پذيرايي و به ويژه چگونگي خدمات‌دهي و برخورد كاركنان اين واحدها با گردشگران از الزامات اساسي در توسعه‌ي سطح كيفي صنعت پذيرايي است.

سيد حسيني يادآور شد: برگزاري آموزش‌ها‌ي كوتاه مدت در سرفصل‌هاي جديد آموزشي تاثير مهمي ‌در افزايش آگاهي مديران هتل‌ها و واحدها اقامتي دارد.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري يزد چالش مهم صنعت پذيرايي را خلاء‌هاي موجود آموزشي آن عنوان كرد و افزود: تمامي‌ استان‌هاي مختلف از نظر فرهنگ مهمان نوازي و پذيرايي از گردشگران داراي سوابقي كهن هستند.

وي خاطر نشان كرد: تلفيق سنت‌هاي كهن مهمان نوازي از گردشگران و با شيوه‌ها‌ي جديد و مدرن مطابق استانداردهاي جهاني راهكار اصلي جهت ساماندهي وضعيت پذيرايي كشور است.

براي اصلاح وضعيت اسفبار پذيرايي از گردشگران بايد تحولات اساسي صورت گيرد

كريم حاجي‌زاده گفت: براي اصلاح وضعيت اسفبار پذيرايي از گردشگران در كشور بايد در چهار محور آموزش تنوع غذايي، معماري فضاهاي پذيرايي ونظارت بر رعايت بهداشت تحول اساسي صورت بگيرد.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري اردبيل در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با اعلام اين مطلب افزود: تنوع غذايي و معماري اماكن اقامتي و پذيرايي در كشورمان با استانداردها‌ي جهاني در فاصله‌ي زياد قرار دارد.

وي ادامه داد: در ايران عليرغم وجود اقليم‌ها و فرهنگ‌هاي متنوع و مختلف يك گردشگر اگر به شمال يا جنوب كشورمان سفر كند، تنها با دو نوع غذا يعني همان چلوكباب يا جوجه كباب رو به رو مي‌شود ودر صورتي كه هر يك از استان‌هاي كشور در هر جهت جغرافيايي و منطبق با آب و هواي خود، داراي غذاهايي متنوع و مختلف هستند كه متاسفانه هيچگاه به رستوران‌ها و واحدهاي پذيرايي راه پيدا نكرده‌اند.

حاجي‌زاده خاطر نشان كرد: در صنعت گردشگري امروز، غذا به عنوان يك نياز منطبق با محيط مورد توجه گردشگران است، چرا كه به عنوان مثال ذائقه يك آذربايجاني هيچگاه در شهر خودش غذاهاي جنوبي با ادويه تند را طلب نمي‌كند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري اردبيل با اشاره به اين كه تنوع غذايي ايرانيان منحصر به خانه شده است، اظهار داشت: تنوع غذايي ايرانيان هيچگاه در دسترس يك گردشگر و به ويژه توريست‌هاي خارجي قرار نمي‌گيرد.

وي عدم رعايت بهداشت و كيفيت غذاها و شيوه‌ي نامطلوب سرويس‌دهي به گردشگران را يكي ديگر از چالش‌هاي فرهنگ پذيرايي در كشورمان دانست و افزود: عليرغم پيشينه كهن ايرانيان در مهمان‌نوازي، عدم تربيت نيروهاي متخصص به ويژه در پذيرايي از گردشگران، نحوه‌ي اصيل پذيرايي از گردشگران كه متعلق به ايرانيان است، منسوخ شده و مورد توجه نيست.

حاجي‌زاده بر معماري نامطلوب فضاهاي پذيرايي تاكيد و خاطر نشان كرد: براي رواج يك فرهنگ اصيل و مناسب شان ايرانيان در پذيرايي بايد درمحورهاي آموزش نيروهاي متخصص ماهر و تنوع غذايي وهمچنين رعايت بهداشت وكنترل كيفيت غذاهاي طبخ شده نظارت ويژه داشت.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha