• جمعه / ۱۱ آذر ۱۳۸۴ / ۰۸:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-04860
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

صنعت پذيرايي، چالش‌ها و راهبردها /5/ هنوز در يادگيري الفباي گردشگري مانده‌ايم! استنانداردهاي صنعت پذيرايي در ايران مورد توجه قرار نگرفته‌اند

با وجود فرهنگ غني پذيرايي در كشورمان نيازمند تحول در اين فرهنگ هستيم

خسرو ايرانپور معتقد است: تنوع تغذيه‌ها ونوشيدني‌ها به اضافه‌ي مهارت‌هاي خاص و ويژه در پذيرايي از گردشگران دو شرط اصلي تاثير‌گذاري در صنعت گردشگري است .

دبير جامعه‌ي هتلداران ايران د ر گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب گفت: در كشورهاي مختلف جهان انواع اغذيه‌ها و نوشيدني‌هاي محلي در ليست غذايي گردشگران خارجي قرار مي‌گيرد، چرا كه اين محصولات به عنوان يك كالاي توليدي مورد استقبال ويژه‌ي گردشگران قرار مي‌گيرد.

وي ادامه داد: سلايق خاص و متنوع گردشگران و انگيزه‌هاي رواني مسافراتي آنها باعث مي‌شود تا جامعه‌ي ميزبان به طور نامحسوس با انواع جاذبه‌ها و محصولات توريستي خود بر روي اين گردشگران تاثيرگذار باشد. به دليل وجود همين تاثير‌گذاري بر گردشگران ، كارشناسان معتقدند يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هايي كه بر روي گردشگران تاثير‌گذاري مثبت دارد، تنوع غذايي و انواع نوشيدني‌ها است.

ايرانپور با اشاره به سابقه‌ي طولاني ايرانيان در پذيرايي و مهمان‌نوازي تاكيد كرد: روايات مختلف تاريخي از مهمان نوازي ايرانيان‌، انواع ادوات و ظروف پذيرايي وحتي سبك معماري خانه‌هاي قديمي ‌با اختصاص جايگاهي بنام

مهمان‌خانه نشان مي‌دهد ايرانيان از نظر فرهنگ پذيرايي از جايگاه و مهارت خاصي برخوردارند .

دبير جامعه‌ي هتلداران ايران تصريح كرد: با وجود فرهنگ غني پذيرايي در كشورمان نيازمند تحول در اين فرهنگ هستيم .

وي اظهار داشت: بسياري از گردشگري به جز تعداد محدودي از غذاهاي ايراني با اكثر غذاها و انواع عرقيات گياهي و نوشيدني كشورمان آشنا نيستند كه علت اصلي عدم آن، اطلاع رساني و تبليغات دقيق در اين خصوص است.

به گفته‌ي ايرانپور ، در صنعت پذيرايي از گردشگران بايد بر استراتژي‌ها و برنامه ريزي‌هاي تبليغاتي و بازاريابي بر روي محصولات متعدد غذايي ايران تاكيد شود.

دبير جامعه‌ي هتل داران ايران يادآور شد: علاوه بر شناساندن درست و دقيق تنوع غذايي كشورمان به گردشگران بايد براي كسب مهارت‌هاي ويژه و خاص در پذيرايي و ارايه مناسب محصولات به گردشگران تلاش بيشتري كنيم.

وي خاطر نشان كرد: ارايه محصولات غذايي و نوشيدني‌هاي سنتي عشاير و يا قوميت‌هاي مختلف از طريق مهارت‌هاي سنتي براي تورها گردشگري يكي از راهكارهاي اطلاع رساني در خصوص فرهنگ ايرانيان در نقاط مختلف كشور است .

وي اضافه كرد: در برگزاري كاروان‌هاي زيارتي يا تورهاي مختلف گردشگري بهترين فرصت براي ارايه محصولات توريستي و پذيرايي همراه با مهارت‌هاي ويژه است.

دبير جامعه‌ي هتل داران ايران اذعان داشت: كارشناسان و متخصصان پيشكسوت در صنعت گردشگري به ويژه حوزه‌ي پذيرايي يا بازنگري در فرهنگ پذيرايي از گردشگران و برگزاري دوره‌هاي آموزشي، زمينه‌ي توسعه‌ي صنعت پذيرايي با توجه به استانداردها و نيازهاي جهاني را فراهم كنند.

به گفته‌ي ايرانپور، توجه و توسعه‌ي فرهنگ پذيرايي و مهارت‌هاي ويژه‌ي آن در كوتاه مدت به روي گردشگران به اندازه‌يي است كه هدف‌ها و مسيرها جديد آينده به طور نامحسوسي براي دست اندركاران اين صنعت ترسيم مي‌شود.

عدم توجه حوزه آكادميك و تربيت نيروي انساني مهم‌ترين چالش صنعت پذيرايي است

سيد محمد حسيني گفت: عدم توجه حوزه آكادميك و تربيت نيروي انساني متخصص در صنعت پذيرايي كشور

مهم‌ترين چالش پيش رو در اين صنعت است .

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، اظهار داشت: بيشترين نمود پذيرايي نامناسب و غير استاندارد در واحدهاي بين راهي مخصوصا در مسيرهاي كم‌تردد ديده مي‌شود.

وي اضافه كرد: صنعت پذيرايي در كشورمان به سه دسته‌ي استاندارد مانند پذيرايي هتل‌هاي پنج ستاره و

رستوران‌هاي مجلل پذيرايي متوسط مانند رستوران‌هاي معمولي و پذيرايي نامناسب و غير بهداشتي مانند پذيرايي در برخي از واحدهاي بين‌راهي تقسيم مي‌شود‌.

حسيني تاكيد كرد: با وجود رويكرد ملي به توسعه‌ي صنعت گردشگري در كشور آموزش‌هايي كوتاه و ميان مدت در خصوص برخورد و نوع پذيرايي از گردشگران و جهانگردان صورت گرفته كه چندان تاثير گذار نبوده است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي تصريح كرد: وضعيت غيربهداشتي برخي از واحدهاي پذيرايي از نظر بهداشت آشپزخانه، اشخاص سرويس دهنده‌ي وحتي ظاهر و نماي ساختمان بسيار نگران كننده است.

وي خاطر نشان كرد: رسانه‌هاي جمعي به خصوص راديو و تلويزيون در ترويج فرهنگ مناسب سفر و به خصوص پذيرايي وظيفه ‌ي بزرگي بر‌عهده دارند.

وي اضافه كرد: با وجود رشد سفر در سبد خانواده‌ها ايراني، آگاهي و اطلاعات مردم از ميزان استنانداردهاي سرويس دهندگان و كيفيت مناسب غذاها ونوشيدني‌ها به چنان سطحي رسيده است كه به خوبي وضع نامناسب و بي‌كيفيت سرويس‌ها را تشخيص داده و از آن دوري مي‌كنند.

حسيني، فرهنگ پذيرايي و برخورد با گردشگرا‌ن را يكي از شاخص‌هاي مهم در جذب گردشگران دانست و اذعان داشت: ارتقاي سطح آموزشي صنعت پذيرايي در دانشگاه‌هاي مرتبط، ارايه آموزش‌هاي همگاني به مردم و دست اندركاران صنعت گردشگري و همچنين اختصاص شبكه‌ها و برنامه‌هاي آموزشي صدا وسيما به صنعت گردشگري به ويژه فرهنگ پذيراي و برخورد گردشگران از راهكارهاي اساسي براي ايجاد تحول در صنعت پذيرايي كشور است.

وي خاطر نشان كرد: تربيت و بكارگيري نيروهاي متخصص و همچنين كاربردي كردن مفاهيم تئوريك پذيرايي و خلق شيوه‌هاي نوين پذيرايي در جذب گردشگران موثر است.

به گفته‌ي مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي انواع غذاهاي بومي ‌و محلي وآداب و سنن پذيرايي اقوام مختلف در كشورهاي جهاني يكي از شيوه‌هاي موثر در جذب جهانگردان است.

استانداردهاي صنعت پذيرايي در ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند

عباس كاشيان معتقد است: عدم توجه آكادميك به فرهنگ پذيرايي و مهمان نوازي ايراني و رواج پذيرايي‌هاي نامطلوب، زمينه‌ي توهين به غناي فرهنگي ايرانيان در مهمان نوازي را به وجودآورده است.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا تاكيد كرد: در استاندارد سازي جهاني پذيرايي از جهانگردان، مباحثي وجود دارد كه متاسفانه در ايران كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.

وي ادامه داد: پذيرايي از گردشگران به خصوص به عنوان يك شغل در فرهنگ عمومي مردم از جايگاه مناسبي برخوردار نيست، به طوري كه براي هيچ خانواده‌اي تحصيلات آكادميك فرزندان در رشته‌هاي جهانگردي به ويژه پذيرايي و خانه داري قابل قبول و پذيرش نيست.

كاشيان، خلاء بزرگ فرهنگ پذيرايي از گردشگران را آموزش آكادميك رشته‌هاي مرتبط با آن دانست و افزود: جهانگردان ورودي به كشور به جاي مواجه به فرهنگ اصيل و غني ايران در مهمان نوازي با انواع برخوردها و پذيرايي‌هاي نامطلوب و متفاوت مواجه مي‌شوند كه همين امر در شناخت دقيق آنها از ايران تاثير نامطلوبي به همراه دارد.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري سمنان خاطر نشان كرد: كارشناسان و اساتيد هيات‌هاي علمي‌ دانشگاه بايد با تدوين سرفصل‌هاي مناسب درسي و همچنين گنجاندن فرهنگ و آداب و رسوم مردم اين در اين دروس، زمينه ايجاد يك فرهنگ پذيرايي غني در كشور را به ويژه در صنعت گردشگري فراهم كنند.

وي عدم وجود رقابت دانشگاهي در ميان تحصيلكرده‌گان رشته‌هاي مرتبط با جهانگردي را از ديگر عوامل موثر در شيوع فرهنگي متضاد با فرهنگي غني ايرانيان در مهمان نوازي دانست و اظهار داشت: تعداد اندك مراكز آموزش عالي، استقبال نامناسب جوانان از رشته‌هاي جهانگردي و به ويژه رشته‌هاي پذيرايي زمينه‌ي رشد مقوله‌ي پذيرايي در سطح علمي و تخصصي را دركشور به وجود آورده است.

كاشيان گسترش آكادميك رشته‌هاي پذيرايي، آموزش‌هاي توجيهي اقشار مختلف و دست اندركار در صنعت گردشگري و همچنين مدون كردن فرهنگ پذيرايي ايران بر اساس آداب و رسوم‌هاي محلي و بومي‌ را راهكار اجرايي در توسعه فرهنگ مطلوب پذيرايي در كشور دانست و اذعان داشت: روند فعلي پذيرايي در كشورمان از گردشگران، توهين به تمدن فرهنگي ايرانيان است.

وي تصريح كرد: ايرانيان توانايي الگو بدون در مهمان نوازي براي تمام جهانيان را دارا هستند، بنابر اين با توجه به بيشتر به ابعاد علمي ‌و فرهنگي آداب مهمان نوازي ايراني، بايد جامعه‌ي ايراني را در تمام جهان به الگوي نمونه تبديل كنيم.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري سمنان با اشاره به نقش رسانه‌ها در پرداختن به مقوله‌ي فرهنگ پذيرايي ايراني از ابعاد مختلف تاكيد كرد: رسانه‌ها مهمترين اثر را در تغييير يك فرهنگ نامطلوب به فرهنگ مطلوب و مثبت

دارند. بنابر اين آگاهي‌سازي عمومي‌ از صنعت گردشگري و همچنين آشنايي خانواده‌هايي ايراني با اهميت اين صنعت ورشته‌هاي آكادميك آن مي‌تواند در زمينه‌ي توسعه‌ي اين صنعت و رشته‌هاي مرتبط با آن راهگشا باشد.

هنوز در يادگيري الفباي گردشگري مانده‌ايم!

فرهنگ و تمدن 2500 ساله، اسلام 1500 ساله، سرشار از منابع طبيعي و خدادادي يكي از 10 كشور زيباي دنياست، مردمان مهربان مهمان نواز و آثار باستاني استثنايي در جهان، بله اينجا ايران است.

هم‌چنين احمد امير سرداري - كارشناس ارشد امور پذيرايي و هتلينگ- در نوشتاري كه به طور اختصاصي در اختيار خبرنگار ايسنا قرار داده آورده است: كشور عزيزمان كه از زمان‌هاي بسيار دور هميشه مورد توجه خارجيان بوده، نه به دليل مسايل سياسي يا اجتماعي بلكه بيشتر به دليل وجود منابع گردشگري به دليل وجود تخت جمشيد، سي و سه پل، ارگ بم، زيارتگاه‌ها و اماكن مقدس، از ماركوپولوي ايتاليايي گرفته تا ديگر جهانگرداني كه به ايران آمده‌اند همه مجذوب اين همه آثار تاريخي در كشورهايي با تمدن‌هاي اين چنين قديمي ‌باعث پيدايش صنعت گردشگري در كشور‌هاي كهن همچون چين، يونان، ايتاليا و حتي تركيه شده و اين نعمتي بس بزرگ است. چرا كه وجود آثار تاريخي و باستاني در يك كشور كه باعث جذب توريسم و متعاقب آن سرمايه مي‌شود، خريدني نيست، اگرچه علم آن يعني علم گردشگري يادگرفتني است.

متاسفانه كشور ما با وجود اين نعمت بزرگ همواره در راه بهره برداري و استفاده بهينه از آن دچار مشكل بوده و نتوانسته آن سود لازم را از اين صنعت ببرد، چرا كه ما هنوز در يادگيري الفباي گردشگري مانده‌ايم تا چه برسد به حل معضلات آن گردشگري كه به اميد ديدار از آثار تاريخي به ايران مي‌آيند در همان بدو ورود هواي آلوده تهران ترافيك وخيابان‌هاي شلوغ آن چنان در روحيه او تاثير مي‌گذارند كه احساس مي‌كند به جاي سفر به يك كشور تاريخي به يك كارخانه اتومبيل سازي پر سر و صدا وارد شده است. بعد از آن به هتل مي‌رود. گذشته از ظاهر شكيل هتل‌ها و سرويس‌هاي مجلل آنها اگر فقط اندكي با علم گردشگري و يا حتي ساده‌تر از آن رفتار استاندارد يك پيشخدمت آشنا باشد، خيلي زود متوجه خواهد شد كه نه مديريت ونه كاركنان كوچك‌ترين اطلاعي از رفتارها و قوانين بين‌المللي هتل داري ندارند.

صاحبان و مديران هتل‌ها در اين چند سال اخير خرج زيادي جهت ظاهر هتل، ظاهر كاركنان (لباس‌هاي شكيل و گران قيمت و... ) ظروف زيبا و ... تقبل نموده‌اند، ولي شايد تعداد هتل‌هايي كه در ايران نيروهاي آموزش ديده در اختيار داشته باشند، به تعداد انگشتان يك دست نرسند.

اكثر مديران هتل‌ها و مراكز اقامتي فراگيري زبان خارجه را براي كاركنان خود الزامي‌ كرده‌اند، ولي كمتر به اين موضوع اهميت مي‌دهند كه كارمندانشان چقدر با علم روز ميهمانداري آشنا است؟ آيا اطلاعات عمومي‌قوي دارد و از آن طرف هم خود ميهمانداري كه اغلب اوقات از روي ناچاري به اين كار مشغول شده‌اند.

پس به نظر بنده در اين راستا يعني جذب توريست و جذب سرمايه اول بايد نگاهي عميق به مسائل هتل وهتلداري و ميهمانداري در كشورمان بيندازيم و اصول و روش‌مان را متحول كنيم، چرا كه عالي‌قاپو و ميدان نقش جهان و

منار جنبان به خودي خودزيبا و شكيل بوده و بدون هيچ‌گونه اصول و روش خاص مي‌توانند هزاران هزار گردشگر را به سمت خود بكشاند، ولي اين ما هستيم كه در شناسايي و نمايش اين زيبايي‌هاي ماندگار، بايد اصول و روش خود را تغيير دهيم تا آن چنان كه بايسته و شايسته است از اين نعمات عظيم كشورمان استفاده كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha