• جمعه / ۱۱ آذر ۱۳۸۴ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-04853
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

صنعت پذيرايي، راهبردها و چالش‌ها /2/ وضعيت فعلي مراكز اقامتي و پذيرايي نامطلوب است فرهنگ مهمان‌نوازي ايرانيان به روز و كارآمد نشده است

صنعت پذيرايي از گردشگران يكي از اصول مهم در جذب گردشگران و رضايت‌مندي آنهاست

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري قزوين معتقد است: نظارت بر عملكرد واحدهاي پذيرايي به ويژه واحدهاي

بين‌راهي دركاهش ارايه سرويس‌هاي نامناسب موثر است.

محمد نادر محمد زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب افزود: متاسفانه برخي از اتوبوس‌هاي مسافرتي و ماشين‌هاي شخصي مسافربري به دليل ارتباطات و سلايق شخصي مسافران خود را به واحدهاي بين راهي نامناسب و بي كيفيت مي‌برند وهيچ‌گونه برخوردي با آنها صورت نمي‌گيرد.

وي اضافه كرد: در كليه‌ي مسيرهاي تردد و محورهاي ارتباطي كشور، واحدهاي پذيرايي مناسب و داراي استاندارد ملي وجود دارند، اما بسياري از اين واحدها به دليل عدم نظارت و همچنين سلايق شخصي رانندگان اتوبوس، نمي‌توانند درآمد مناسبي داشته باشند و اين در صورتي است كه مسافران نيز مجبورند در واحد پذيرايي انتخابي رانندگان توقف كنند.

محمد‌زاده تاكيد كرد: اگر دولت براي رانندگان اتوبوس در خصوص توقف در واحدهاي بين راهي قانون مشخصي وضع كند و آنها را به توقف در واحدهاي بين راهي استاندارد و مناسب ملزم كنند، علاوه بر رضايت‌مندي و فرهنگ سازي عمومي‌ در خصوص واحدهاي پذيرايي بين‌راهي مديران مجموعه‌هاي بي كيفيت مجبور به ارتقاي استانداردها‌ي لازم در واحدها‌ي خود مي‌شوند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري قزوين تصريح كرد: صنعت پذيرايي از گردشگران يكي از اصول مهم در جذب گردشگران و رضايت‌مندي آنهاست، به همين دليل كشورهاي قطب در گردشگري تلاش مي‌كنند تا متخصص‌ترين و ماهر‌ترين افراد را در اين حرفه به كار گيرند.

محمد زاده با اشاره به اين كه بسياري از آداب و رسوم‌هاي كهن مهمان نوازي وحتي تعارفات معمول مهمان نوازي در كشور ما در حد شعار نگه داشته شده، خاطر نشان كرد: متاسفانه در جامعه‌ي امروز ما براي پذيرايي و مهمان‌نوازي گردشگران و ميهمانان كه هميشه بر بهترين شيوه‌ي آن در متون و سنن ايراني تاكيد شده است، افرادي غير متخصص، معمولي و با حقوق پايين به كار‌گرفته مي‌شوند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري قزوين ياد آور شد: توجه مسوولان آموزش عالي كشور و تلاش مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جهت توسعه‌ي آكادميك رشته‌ي پذيرايي از اقدامات مهم در رفع چالش‌هاي اين صنعت است، بنابر اين بايد زمينه‌ي توسعه‌ي هر چه بشتر اين رشته‌ي آموزشي در دانشگاه‌هاي كشور فراهم شود .

قوانين دست و پا گير اشتغال عرصه را براي مديران اماكن اقامتي و پذيرايي تنگ كرده است

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي معتقد است: بيش از 90 درصد از كشورهاي توسعه يافته در صنعت گردشگري به استانداردهاي جهاني دست يافته‌اند، در حالي كه ما هنوز مقدمات آن را هم فراهم نكرده‌ايم.

محمد اشتري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: عدم ورود استانداردهاي جهاني هتلداري و پذيرايي در كشورمان به دو علت اساسي باز مي‌گردد.

وي ادامه داد: دولتي و نيمه دولتي بودن بسياري از واحدهاي اقامتي و پذيرايي و عدم وجود انگيزه كافي مديران بخش دولتي در مورد كيفيت اماكن، همچنين انگيزه رسيدن به منافع شخصي مديران بخش خصوصي از كوتاه‌ترين و كم هزينه‌ترين راه، موجب شده تا وضعيت فعلي مراكز اقامتي و پذيرايي در حد نامطلوبي باقي بماند.

اشتري تاكيد كرد: مشكلات عديده‌ي قوانين كار در كشور از جمله بيمه و... موجب شده تا بخش خصوصي از نيروهاي غيرمتخصص، موقت و با دستمزد پايين در بخش‌هاي پذيرايي و خدماتي صنعت گردشگري استفاده كند‌، چرا كه اين افراد به راحتي قابل تعويض هستند.

وي تصريح كرد: دركشورهاي مختلف دنيا، كاركنان و پرسنل يك مجموعه‌ي گردشگري يا پذيرايي پس از سال‌ها تجربه و فعاليت ارتقاي درجه مي‌يابند و به تدريج به سطوح مديريتي مي‌رسند، در صورتي كه طي اين مراحل در كشور ما به هيچ وجه مرسوم نيست. به طوري كه بسياري از مديران اماكن پذيرايي و اقامتي در اين خصوص هيچ تجربه دانشي ندارند، به همين دليل اكثر نيروهاي انساني اماكن و هتل‌هاي آنان نيز افرادي بي‌تجربه و ناآزموده

هستند.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان غربي و با بيان اين كه قوانين دست و پا گير اشتغال در كشورمان عرصه را براي مديران اماكن اقامتي و پذيرايي تنگ كرده است، اظهار داشت: از آنجا كه بخش خصوصي به دنبال منافع مادي خود است، به دليل پيچيدگي‌هاي مختلف قوانين كار بعضا از افرادي غيرثابت و غيرمتخصص استفاده مي‌كند و گاهي اوقات اين عمل را به صورت پنهاني ادامه مي‌دهد، در حالي‌كه بخش دولتي بايد با آسان سازي قوانين و نظارت دقيق، عرصه را براي فعاليت افراد متخصص در سال‌هاي متمادي وبا حفظ تمام حق و حقوق اشتغال فراهم كند.

وي ادامه داد: بخش خصوصي نيز بايد با اعتماد و اطمينان به حمايت بخش دولتي تمامي‌تلاش خود را براي استفاده از نيروي انساني متخصص وماهر در صنعت گردشگري و به ويژه صنعت پذيرايي بكار بندد.

اشتري ياد آور شد: قوانين جديد اشتغال روش‌هاي سنتي استاد و شاگردي را در يادگرفتن يك حرفه و شغل برهم زده شده، حتي زمينه‌ي سوء استفاده برخي از كاركنان وكارگران را فراهم كرده‌اند.

وي تاكيد كرد: دولت بايد با برنامه‌ريزي دقيق و عملي زمينه‌ي ظهور رشته‌هاي آكادميك صنعت گردشگري و پذيرايي را فراهم كند و همزمان با آن بستر مطمئن حضور منابع انساني متخصص در بخش دولتي و خصوصي را در اين صنايع ايجاد كند.

فرهنگ مهمان‌نوازي ايرانيان قابليت تبديل شدن به الگوي جهاني را داراست

يحيي رحمتي معتقد است: فرهنگ غني ايرانيان در خصوص مهمان‌نوازي و آداب پذيرش مهمانان و جهانگردان قابليت تبديل شدن به يك الگوي جهاني را داراست.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين خبر افزود: در متون تاريخي از شيخ حسن خرقاني يكي از اهالي عرفان آمده كه او بر سر درخانه‌اش جمله‌ايي را با اين مضمون نوشته است" هركه در اين سرا درآمد، نانش دهيد و از ايمانش نپرسيد. هر كه در نزد حضرت عزوجل به جاني ارزد، به خانه‌ي ابوالحسن به ناني ارزد ".

رحمتي ادامه داد: نمونه‌هايي مختلف از چنين جملات و نوشته‌هايي و همچنين وجود ادوات و آلات مختلف پذيرايي در تاريخ ايرانيان همراه با نوع معماري و نوع خاص پذيرايي نشان مي‌دهد كه فرهنگ ايراني قابليت تبديل شدن به يك الگوي جهاني در پذيرايي از مهمان را داراست.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري زنجان خاطر نشان كرد: متاسفانه به واسطه‌ي غفلت چندين ساله از صنعت گردشگري كه مهم‌ترين محل بروز فرهنگ غني ايرانيان در مهمان نوازي است، اين فرهنگ به روز و كارآمد

نشده است.

مديركل ميراث فرهنگي و‌گردشگري زنجان، پذيرايي از مهمانان در جهان امروز را يك علم و تخصص دانست وتاكيد كرد : اگر قبول كنيم گردشگري يك صنعت و پذيرايي يك علم است، بايد خود را با استانداردهاي روز در جهان تطبيق دهيم.

رحمتي چالش مهم فرهنگ پذيرايي در كشور را عدم توسعه‌ي آكادميك آن دانست و افزود: تنوع گردشگران و نيازها وتقاضاهايشان موجب بروز طبقه بندي مختلف دانشگاهي و ايجاد رشته‌هاي متنوع در جهانگردي شده ‌و اين همان اصلي است كه در كشور ما مورد بي توجهي قرار‌گرفته است.

وي تصريح كرد: در كشور ما رشته‌هاي پذيرايي و سرويس‌دهي به گردشگران را معمولا كساني كه نتوانسته‌اند شغل و حرفه‌ي مناسبي پيدا كنند، در دست گرفته‌اند و يا به تعبيري ديگر هر كس از پيدا كردن شغل وا مي‌ماند به كار در هتل‌ها و مراكز اقامتي و پذيرايي مي‌پردازد كه متاسفانه اين امر برخلاف تمام استانداردهاي جهاني است.

مديركل ميراث فرهنگي وگردشگري زنجان در پايان تاكيدكرد: بايد با اشاعه‌ي فرهنگ غني ايرانيان درمهمان نوازي

در ميان بخش‌هاي مختلف صنعت‌گردشگري، اين فرهنگ ديرينه را دوباره احيا كنيم.

ادامه دارد

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha