• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8408-07451
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

راهبرد سفر‌هاي ارزان‌قيمت اقشار محروم جيست؟ /5/ دولت بايد برنامه‌اي جامع و عملي براي توسعه‌ي سفرهاي ارازن قيمت مصوب كند

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كرمانشاه:

دولت بايد برنامه جامع سفرهاي ارزان‌قيمت را مصوب كند

اسدالله بيرانوند گفت: دولت با توجه به همه‌ي ابعاد رواني - روحي و اقتصادي سفر، برنامه‌ي جامع و عملي براي توسعه‌ي سفرهاي ارازن قيمت را مصوب ‌كند.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كرمانشاه درگفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: هزينه‌هاي گزاف سفر دركشور موجب شده است تا تنها بيش از 60 درصد از خانوارها ايراني سفر را در سبد اقتصادي خود قرار دهند.

وي اضافه كرد: مزايا و ويژگي‌هاي مثبت سفر در سلامت روح و روان مردم وهمچنين ايجاد جريان سيال اقتصادي و تعاملات اجتماعي ، پرداختن به اين مساله را نيازمند يك عزم ملي و فرابخشي مي‌كند.

بيرانوند تاكيد كرد: اگر تمامي‌امكانات اقامتي دستگاه‌هاي دولتي اعم ازخوابگاه، مهمان پذير‌ها، كمپينگ‌هاي وهتل‌ها به طور معمول وعادي در اختيار اقشار مختلف كشور قرار گيرد، توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت تا حدود زيادي مسير شده است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري كرمانشاه تصريح كرد: عموم سفرهاي مردم به فصل تابستان و ايام نوروز منتهي شده است، چرا كه اكثر خانواده‌ها به دليل داشتن دانش آموزان و دانشجويان متعدد امكان سفر در ايام باقي مانده را پيدا نمي‌كنند. بنابر اين توزيع تعطيلات سالانه‌ي كشور و همچنين ايجاد برنامه‌اي براي تقسيم اين تعطيلات در كليه‌ي فصول امري ضروري است.

مدير كل ميراث فرهنگي وگردشگري كرمانشاه با اشاره به چهار فصل بودن ايران از نظر جاذبه‌هاي گردشگري اظهار داشت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حمايت دولت مي‌تواند با تقسيم بندي و معرفي استان‌هاي مختلف از نظر آب وهوايي و امكانات تفريحي در هر فصل، مردم را براي سفر كردن به اين استان‌ها ترغيب كند.

وي ادامه داد: در صورت معرفي جاذبه‌هاي گردشگري هر استان در فصول مختلف و توزيع تعطيلات استان‌هاي كم بهره از منافع اقتصادي گردشگري نيز مي‌توانند روح تازه‌اي بگيرند و ضمن ارايه خدمات با كيفيت بالا ، عرضه و تقاضاي خدمات را متعادل كنند.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران:

هزينه سفرهاي داخلي بيشتر از سفرهاي خارجي است

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران معتقد است: تا زماني كه يك ايراني مي‌تواند فقط با 350 هزار تومان يك سفر برون مرزي را تجربه كند، انگيزه‌اي براي سفرهاي گران قيمت داخلي وجود ندارد.

دلاور بزرگ نيا در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا با بيان اين مطلب افزود: تراز منفي گردشگران خروجي ورودي به كشورمان نشان مي‌دهد كه هزينه‌ي يك مسافرت برون مرزي از گردشگري در يكي از استان‌هاي كشور خودمان به مراتب ارزان تر از و جذاب تر است . بنابر اين پيشنهاد مي‌كنم در مرحله‌ي اول راهي براي كاهش تراز‌هاي منفي گردشگري پيدا كنيم.

وي اضافه كرد: ارزان كردن هزينه‌ها و روان كردن فضاي گردشگري كشور مهمترين اولويتي است كه از سوي دست اندركاران بايد مورد توجه قرار بگيرد .

بزرگ نيا يادآور شد: توزيع نامناسب تعطيلات و از سوي ديگر عدم وجود جذابيت‌هاي ويژه‌ي گردشگري در استان‌هاي مختلف كشور ، ركود، گردشگري داخلي را به همراه داشته است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران تصريح كرد: در همه‌ي جاي دنيا كمپ‌هاي ارزان قيمت كه اتفاقا بسيار ساده و در نهايت كيفيت هستند ، طالبان بسياري را دارند، چرا كه بسياري از مردم توان استفاده از هتل‌هاي 5 ستاره و قيمت‌ها سنگين آن را ندارند، بنابر اين ترجيح مي‌دهند با هزينه‌اي كمتر و اقامتي امن‌تر به مسافرت بروند.

وي خاطر نشان كرد: گران بودن فضاهاي اقامتي در كشر منجر به پديده‌ي چادر خوابي شد كه در بسياري از موارد شهرستان‌ها و استان‌هاي مهمانپذير را با مشكل مواجه كرده است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران همچنين تنوع برنامه‌هاي هنري، فرهنگي و همچنين خلق جذابيت‌هاي ويژه براي گردشگران را يكي ديگر از اركان اصلي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت در كشور دانست و افزود: راه اندازي جشنواره‌هاي مختلف، آيين‌هاي نمايشي، سينما و تاتر‌هاي خياباني و لب حوضي و همچنين برپايي بازارچه‌هاي ارزان قيمت براي فروش اقلام و اجناس مختلف به ويژه صنايع دستي و هنرهاي سنتي مهم ترين عامل در جذب گردشگران و رونق گردشگري داخلي است.

محمد‌زاده:

مهمترين اولويت در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت احداث كمپ‌هاي توريستي است

محمد نادر محمد زاده گفت: تجربه‌ي كشورهاي موفق در صنعت گردشگري براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت و رونق گردشگري داخلي قابل تامل در مطالعه است.

مديركل ميراث فرهنگي وگردشگري قزوين در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، ضمن بيان اينك مطلب اظهار داشت: استفاده از تجربه‌ي موفق كشورهايي چون آلمان در ادواري كردن تعطيلات و حتي برنامه‌هاي پيش فروش بليت‌هاي قطار و هواپيما و ... اين امكان را به مسوولان و دست‌اندركاران صنعت گردشگري كشور مي‌دهد تا با اشتباه كمتري، برنامه‌هاي عملي و اجرايي خود را براي توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت در كشور طرح‌ريزي كنند.

وي ادامه داد: در كشورهايي قطب گردشگري تسهيلات ويژه‌اي براي سفرهاي گروهي به خصوص سفرهاي خانوادگي تدارك ديده مي‌شود. از سوي ديگر توزيع مناسب تعطيلات در فصول مختلف يا حتي در شهرهاي همجوار اين امكان را مي‌دهد تا علاوه بر فعاليت‌هاي همه‌ي دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي در ايالت‌هاي غيرتعطيل و سرويس‌هاي آنها به مسافران ، هزينه‌هاي سفر به شدت كاهش پيدا كند.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري قزوين تاكيد كرد: مهمترين اولويت در توسعه‌ي سفرهاي ارزان قيمت به خصوص براي اقشار كم درآمد محروم جامعه ، احداث انبوه كمپ‌هاي گردشگري است كه يكي از مهمترين هزينه‌هاي سفر يعني مساله اسكان را برطرف مي‌كند.

محمد زاده تصريح كرد: پيش فروش كردن بليت‌هاي قطار و اتوبوس و... در كشور ماه فقط در خصوص هواپيما و آن هم براي بنگاه‌هاي بزرگ اقتصادي اتفاق مي‌افتد، در صورتي كه پيش فروش بليت‌ها مي‌تواند با حمايت دولت و با صرف هزينه‌اي كمتر براي خانواده‌ها و ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي اتفاق بيفتد.

وي همچنين تصريح كرد: توزيع نامناسب تعطيلات و افزايش تقاضا سفر درتابستان و ايام نوروز حجم وسيعي از افزايش ترافيك‌، هزينه ، تورم و همچنين سرويس‌هاي نامناسب را به دنبال دارد .

محمدزاده در پايان گفت: در صورتي كه با برنامه ريزي دقيق همين معضلات مي‌تواند به ميزان قابل توجهي در فصول ديگر كاهش يابد.

عضو هيات علمي ‌دانشگاه علامه طباطبايي:

بايد در نظام هتلداري و مهمان‌پذيري تغييراتي انجام شود

عضو هيات علمي ‌دانشگاه علامه طباطبايي گفت: نظام موجود هتل‌هاي كشور را نمي‌توان براي اقشار محروم جامعه در نظر گرفت، بلكه بايد در آن نظام تغييراتي ايجاد شود.

دكتر حميد ضرغام در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، وضعيت هتل‌ها، زائر سراها و مهمان پذير‌ها را با سطح و نياز اقشار جامعه متناسب ندانست و تصريح كرد: نمي‌توان نظام موجود هتل‌هاي كشور را براي اقشار محروم در نظر گرفت، بلكه بايد در اين نظام تغييراتي ايجاد شود تا قشر آسيب‌پذير نيز توانايي مسافرات و اقامت در هتل‌ها راداشته باشند.

وي اظهار كرد: اگر با وضعيت موجود هتل‌ها را كه به قصد سود و كسب درآمد فعاليت مي‌كنند، به كاهش درآمد مجبور كنيم، آنها خدمات بي‌كيفيتي را عرضه مي‌كنند.

اين استاد دانشگاه ابراز كرد: دولت اگربراي اقشار محروم جامعه فضايي را پيش‌بيني كند و يارانه‌هايي را به اين بخش اختصاص دهد، امكان عرضه خدمات بهتر براي اقشار كم در آمد فراهم مي‌شود.

وي تصريح كرد: اختصاص يارانه در جهت محروم نشدن تاسيسات اقامتي از كسب سود و همچنين مردم از دريافت خدمات مطلوب باشد.

ضرغام با اشاره به طرح ارايه‌ي بن سفر به كارمندان دولت گفت: اين كمك هزينه‌ها براي اقشار آسيب پذير در صورتي كه امكانات و مناطق براي سفر به درستي طراحي و تبليغ شود، حركت مثبتي است و منافع اجتماعي و فرهنگي بسياري به دنبال دارد.

وي با بيان اينكه اين مساله نظام كم‌تجربه‌اي در جهان نيست، گفت: برنامه‌ي گردش‌هاي دسته جمعي كارگران و افراد كم درآمد در بسياري از كشورهاي جهان با كمك دولت اجرا مي‌شودكه انگيزه‌ي كار و دلبستگي به سازمان متبوع را ارتقا مي‌دهد. اين سازمان‌ها نيز با صرف هزينه‌، درآمد‌هاي بيشتري را به دست مي‌آورند.

عضو هيات علمي‌دانشگاه علامه طباطبايي ادامه داد: در سفرها سهم عمده‌اي هزينه‌ها به تغذيه و اقامت مربوط

مي‌شود. بنابر اين وقتي براي اقشار كم درآمد برنامه‌ي سفر ترتيب مي‌دهيم، بايد عرضه‌ي خوراك ارزان‌تر نيز در نظر گرفته شود.

وي اظهار كرد: بسياري از مردم فكر مي‌كنند غذا در رستوران‌هاي معمولي ارزان‌تر از رستوران‌هاي هتل‌ها عرضه مي‌شود، بنابر اين كمتر به اين مكان‌ها استفاده مي‌كنند، در حالي كه در عمل اينگونه نيست.

ضرغام با اشاره به فرهنگ عامه‌ي مردم درباره‌ي سفر، ابراز كرد: بسياري از مردم ترجيح مي‌دهند به مناطقي سفر كنند كه درمنزل اقوام خود اقامت كنند. با وجودي كه كه هزينه‌هايي را نيز صرف مي‌كنند، ولي اين گونه اقامت كردن براي ايراني‌ها موجه‌تر است.

وي خاطر نشان كرد: فرهنگ هتل با هتل‌هاي زنجيره‌اي بزرگ مقياس سطح جهان به عنوان مكان‌هايي براي اقامت طبقات مرفه و اشراف جامعه وارد كشور شد. بنابر اين استفاده از اين مكان‌ها در فكر عموم جامعه وجود نداشت كه البته پس از انقلاب بهتر شد.

عضو هيات علمي‌ دانشگاه علامه طباطبايي در پايان تاكيد كرد: يكي از ايرادهاي سفرهاي ايراني‌ها اين است كه بيشتر به مناطقي كه اقوامي‌دارند سفر مي‌كنند كه اين مساله بايد در مباحث فرهنگي بازنگري شود.

رييس جامعه هتلداران استان گلستان:

ارايه‌تخفيف از سوي هتل‌ها راه‌گشايي براي استفاده اقشار محروم از مراكز اقامتي است

رييس جامعه هتلداران استان گلستان گفت: تصويب مصوبه‌هاي حمايتي از طريق دولت و جامعه‌ي هتل داران به منظور ارايه‌ي درصدي تخفيف براي هتل‌ها راه گشايي براي استفادهاقشار محروم از هتل‌ها و مراكز اقامتي است.

محمد طهماسبي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: با توجه به اين كه فقط دو ماه در طول سال فصل شلوغي هتل‌ها بوده بقيه ايام سال هتل‌ها با ركود شديد مسافر رو به رو هستند دولت و جامعه‌ي هتل‌داران مي‌توانند با يك برنامه ريزي صحيح تعداد مسافر را در بقيه‌ي ماه‌هاي سال نيز افزايش دهند .

وي افزود: جامعه‌ي هتل داران مي‌تواند باتصويب مصوبه‌اي مبني بر اين كه در ماه‌هاي ركود 50 درصد تخفيف براي مسافران در نظر بگيرد، مسافران بيشتري را جذب كند.

رييس جامعه‌ي هتل داران استان گلستان خاطرنشان كرد: تراز نبودن درآمد افراد با هزينه‌هايشان باعث شده كه سفر نسبت به گذشته در بين مردم كاهش يابد و در نهايت از هتل‌ها نيز كمتر استفاده كنند .

طهماسبي‌فر ادامه داد: افزايش هزينه‌هاي جانبي هتل‌ها از جمله ماليات، عوارض، بيمه‌ي كارگران و استهلاك هتل‌ها باعث شده كه هتلداري به عنوان صنعتي كه مترون به صرفه نيست، تلقي شود.

وي گفت: دولت مي‌تواند با كاهش دادن هزينه‌هاي جانبي مثل تسهيلات ارزان قيمت ماليات كمتر و ... به اين صنعت كمك كند تا از حالت ركود خارج شده و هتل داران نيز رغبت پيدا كنند كه قيمت هتل‌ها را كاهش داده و مسافران بيشتري را جذب كنند.

رييس جامعه‌ي هتل داران استان گلستان افزود: اماكني همچون هتل‌ها ، كارخانه‌ها و .... كمك بزرگي به كاهش بيكاري كشور مي‌كنند. بديهي است كه تداوم فعاليت اين صنف مستلزم كمك‌هاي جانبي از طرف دولت است تا اين كه اماكن بتوانند شغل‌هاي بيشتري را ايجاد كرده و درصد بيكاري را كاهش دهند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha