• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۳۸۴ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8408-07446
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

راهبرد سفرهاي ارزان‌قيمت اقشار محروم چيست؟ /3/ توسعه تورهاي ازان قيمت منوط به ايجاد تسهيلات در مقاصد گردشگري است

راهبرد سفرهاي ارزان‌قيمت اقشار محروم چيست؟ /3/
توسعه تورهاي ازان قيمت منوط به ايجاد تسهيلات در مقاصد گردشگري است

محسن امامي‌گفت: دولت با برنامه‌ريزي‌ و هماهنگ كردن دستگاه‌هاي مربوطه، پيك‌هاي مسافرتي غيرفعال را به اقشار كم درآمد جامعه اختصاص دهد.

"معاون سياحتي منطقه‌ي ويژه‌ي اقتصادي ارگ جديد " در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا تاكيد كرد: بايد قانونگذاران كشور را وادار كرد تا با برنامه‌ريزي ساليانه كارمندان و كارگران را براي سفر نيز در نظر گيرند.

وي افزود: سازمان‌هاي دولتي در سال تسهيلات وهزينه‌هاي رفاهي را براي كارمدان در نظر مي‌گيرند كه مي‌توانند در قالب برنامه‌ريزي‌هايي بخشي از اين هزينه‌ها را به سفر اختصاص دهند.

معاون سياحتي منطقه‌ي ويژه‌ي اقتصادي ارگ جديد با اشاره به طرح " بن سفر " اظهار كرد: با محاسبه‌ي ميزان بن سفر وتعداد حقوق بگيران دولت كه حدود 4 ميليون نفر مي‌شود، مبلغ اعطايي در سال به كارمندان و كارگران در قالب بن سفر از توان دولت خارج است.

امامي‌تصريح كرد: مي‌توان برنامه‌ي سفر براي اقشار كم درآمد جامعه را با دريافت وام‌هاي قابل بازگشت و تقسيط بخش ديگري از هزينه‌ها در پيك‌هاي مسافرتي غيرفعال اجرا كرد.

وي با بيان اينكه بيشتر واحدهادي اقامتي و شهر‌هاي كشور شش ماه از سال را مسافر ندارند، تاكيد كرد: با توزيع فصلي سفر و تقبل دولت با اعطاي وام به موسسه‌اي جهت پوشش بخشي از هزينه‌هاي مسافرت و تامين بخشي ديگر از اين هزينه‌ها به صورت اقساط از سوي كارمندان امكان سفر براي اقشار كم درآمد مهيا مي‌شود.

معاون سياحتي منطقه‌ي ويژه‌ي اقتصادي ارگ جديد افزود: براي شروع اين برنامه به اعتبار مالي نياز است كه بخش خصوصي توانايي تامين آن را ندارد، ولي اگر دولت مبلغ اندكي را به ازاي هر نفر ارايه دهد، مي‌توان با هماهنگ كردن تمام دستگاه‌هاي مربوط به اين سفرها را در هر نقطه‌اي از كشور برگزار كرد.

امامي‌ در پايان تاكيد كرد: اجراي اين برنامه به هماهنگي تمام دستگاه‌ها به خصوص در بخش‌هاي حمل ونقل و واحدهاي اقامتي دارد كه در اين صورت، متقاضيان برنامه‌ي سفر خود را مانند طرحي جدي پيگيري مي‌كنند.

غلامرضا ابيضي:

ايرانگردي مقدن بر جهانگردي است

چنانچه مردم كشورمان از توانمندي‌هاي سرزمين پهناور خود در عرصه صنعت گردشگري آگاهي كافي داشته باشند علاوه بر تقويت روحيه ناسيوناليستي و اقتدار ملي، وظيفه خود مي‌دانند آنها در معرض ديد ديگران از جمله جهانگردان خارجي قرار دهند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) غلامرضا ابيضي، مسول كتابخانه باشگاه ايرانيان دبي در نوشتاري به نام «ايرانگردي مقدم بر جهانگردي است» كه در پيام سياحت به چاپ رسيده آورده است: سرسلسله توسعه صنعت گردشگري كشور، بدون شك گسترش فرهنگ ايرانگردي و تشويق هموطنان به سير و سياحت در داخل كشور است، اين مهم از چند جهت اهميت دارد و لذا بايد در سرلوحه‌ي اقدامات زيربنايي دست اندركاران و متوليان صنعت مذكور قرار گيرد.

تا زماني كه هموطنان ايراني از قابليت‌ها و پتانسيل‌ها‌ي كشور خود در عرصه صنعت گردشگري غافل باشند قادر نخواهند بود از جهانگردان خارجي به نحو مطلوب پذيرايي كنند، چرا كه عدم خودباوري به داشته‌ها موجب

بي‌توجهي به اعتقادات ديگران نيز مي‌شود، يعني اگر ما از قابليت‌هاي كشورمان در عرصه‌هاي مختلف از جمله گردشگري محروم باشيم هرگز به علاقه و اشتياق ساير ملل و جهانگردان خارجي كه به قصد ديدار از جاذبه‌هاي گردشگري به كشورمان سفر مي‌كنند، توجه لازم را نشان نمي‌دهيم .

حتي بعضا با برخوردهاي غيرمنطقي باعث دلسردي آنها خواهيم شد ، اما برعكس چنانچه مردم كشورمان به عنوان مثال آنچه به عنوان توانمندي‌هاي اين سرزمين پهناور در مورد صنعت توريسم ياد مي‌شود، آگاهي كافي و وافي داشته باشند كه اين نيز ميسر نمي‌شود مگر با ترويج فرهنگي ايرانگردي در بين اقشار مختلف و شناخت آثار متعدد و متنوع تاريخي فرهنگي باستاني و طبيعي.

علاوه بر تقويت ناسيوناليستي و اقتدار ملي هر ايران به طور طبيعي وظيفه خود مي‌داند از آنچه متعلق به او و گذشتگان او مي‌باشند آن را با افتخار در معرض ديد ديگران قرار مي‌دهند و آنگاه است كه يك بسيج ملي براي فراهم شدن مقدمات ورود خيل عظيم جهانگردان خارخي ايجاد خواهد شد.

اما مساله تشويق هموطنان به سير سياحت در داخل كشور و شناخت پتانسيل‌هاي توريستي ايران عزيز هرگز اتفاق نخواهد افتاد مگر با تسهيل مقدمات سفر .

به نظر مي‌رسد خوانندگان محترم پيام سياحت با نگارنده هم عقيده باشند كه امروزه هزينه‌ي سفر‌هاي داخلي براي اغلب ايرانيان بسيار گران تمام مي‌شود و لذا از آنجايي كه وضعيت اقتصادي بيشتر هموطنان از شرايط مطلوبي برخوردار نمي‌باشد خصوصا جماعت حقوق بگيران بنابر اين با وضعيت موجود امكان اين مهم نيز ميسر نمي‌شود .

مگر اينكه همه دست اندركاران عرصه‌ي صنعت گردشگري كشور از اعم از سياست گذاران و مجريان

( دولتي – خصوصي ) شرايط سير وسياحت اقشار مختلف را در داخل كشور تسهيل كنند.

يعني همه سازمان‌ها و نهادها و بخش‌ها به سهم خود با قبول مسووليت آستين‌ها بالا بزنند تا جاي جاي ايران عزيز شاهد حضور ايران گردان باشند.

البته بعضا عنوان مي‌شود كه اساسا جماعت ايراني برخلاف ساير ملل علاقه‌اي به سير و سفر ندارند و مدام به فكر انباشته كردن سرمايه‌هاي خود هستند تا وارثان آنها به راحتي زندگي كنند كه اين باور از اساس ، مردود است .

زيرا نمونه نادرست اين عقيده را مي‌توان بر تعطيلات نوروزي هر ساله مشاهده كرد، مقطعي كه خيل عظيمي‌از هموطنان حتي با شرايط نامناسب اقتصادي تنها با اتكا به پاداش‌هاي آخر سال ( عيدي و....) به گشت و گذار در گوشه و كنار كشور مي‌پردازد تا علاوه بر به در كردن خستگي يك سال كار ، و تلاش و ديدار با اقوام و خويشاوندان از مواهب و جاذبه‌هاي بي بديل كشور خود در عرصه‌ي گردشگري آشنا شوند و البته لذت نيز ببرند.

لذا قطعا چنانچه هموطنان خونگرم ايراني در طول ايام سال از نظر درآمدي و اقتصادي شرايط نسبتا مساعدي داشته باشند همواره اين خصلت نيكو را تكرار خواهند نمود و تنها به يك بار در سال بسنده نخواهند كرد، اما جنانچه اشاره شد گسترش سفر در بين اقشار مختلف مردم يعني همان ترويج ايرانگردي تنها وظيفه‌ي يك سازمان ياتشكيلات خاصي نمي‌باشد، چرا كه در گذشته اين تجربه با ناكامي‌مواجه شده است.

همه‌ي دست‌اندركاران خصوصا دستگاه‌هاي اطلاع رساني از جمله صدا و سيما و روزنامه‌ها و غيره بايد در اين مهم سهيم باشند. مطبوعات مي‌توانند با به چالش كشيدن موضوع متوليان امر را بيشتربه مسووليتشان متوجه كنند تا آنان از پرداختن به مباحث شعاري به عمل مبادرت ورزند. طي چند سال گذشته همواره در رسانه‌ها شاهد بوديم كه هر مسوولي بعد از بر عهده گرفتن سكان هدايت دستگاه مربوطه با شعارهاي بسيار زيبا وعده‌هايي دادند كه متاسفانه كمتر محقق شد يا اگر اقدامي‌هم صورت گرفت مقطعي بود و تنها در دوره‌ي مسووليت ايشان نمودي داشته است كه يقينا اين گونه شعارها و سياست‌ها به جاي اثر مثبت تاثير منفي داشته است.

مديران محترم بايد با استفاده از كارشناسان مجرب و متخصص با تدوين برنامه‌هاي دراز مدت و با لحاظ كردن شرايط اقتصادي مردم فرهنگ ايرانگردي را در بين اقشار مختلف نهادينه كند. بايد جوانان ايراني با گشت و گذار در داخل كشور از گذشته نياكان خود مطلع شوند. بايد متوليان امر در به جاي تسهيل سفر ايرانيان به خارج از كشور كه از دستاورد آن خروج ارز از كشور و متاسفانه جذب فرهنگ بيگانه شدن مي‌باشد شرايط سفر مردم در داخل كشور را آسان سازند كه تحقق اين موضوع چنانكه قبلا اشاره شد هم از جهت تقويت روحيه‌ي ملي و هم از باب برخورد مناسبتر با جهانگردان خارجي مهم مي‌باشد.

در نهايت نگارنده اميدوار است در دوره‌ي جديد مديريت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري موضوع ترغيب وتشويق هموطنان به ايرانگردي البته با فراهم بودن شرايط سفر آسان جدي گرفته شود و بر خلاف گذشته شعارها به عمل تبديل شود.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام:

توسعه تورهاي ازان قيمت منوط به ايجاد تسهيلات در مقاصد گردشگري است

فريدون محمدي معتقد است: توسعه تورهاي ازان قيمت منوط به ايجاد تسهيلات در مقاصد گردشگري و در جريان انتقال حمل و نقل مسافرين است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، اظهار داشت:‌ دولت با ارائه يارانه و همچنين انعقاد قرارداد‌هايي با شركت‌هاي مسافرتي، مي‌تواند با ايجاد تسهيلات در روان سازي حمل و نقل مسافرين سفر‌هاي داخلي و ارزان قيمت را توسعه دهد.

وي اضافه كرد: براي اجراي طرح توسعه سفر‌هاي ارزان قيمت نيازمند عزم و توجه خاص دولت و بخش خصوصي به مقوله سفر هستيم.

محمدي با اشاره به پراكندگي جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري در نقاط مختلف آب و هوايي يادآور شد:‌ بسياري از شهرستان‌هاي كشورمان قابليت بازديد و سكونت مسافرين را در فصول گرم و بسياري اين قابليت را در فصول سرد دارند.

وي ادامه داد: دولت مي‌تواند با توزيع تعطيلات و همچنين تقسيم بندي استان‌هاي كشور بر اساس آب و هوا زمينه اوليه سفر را براي مردم فراهم كند.

به گفته وي ايجاد كمپينگ‌هاي اقامتي كه بصورت يك برنامه كلان در دستور كار دولت و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته است و احداث انبوه اين واحد مرحله بعدي براي توسعه سفر‌هاي داخلي است.

مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري ايلام يادآور شد: كاهش تقاضاي گرشگري در فصول خاص و انتقال آب به فصول كم مسافرت موجب بهره‌مندي استان‌هاي كم مسافر از منابع ويژه گردشگري مي‌شود.

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر:

سفر در سبد خانواده‌ها بسيار پايين و شايد در حد صفر است

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر گفت: دولت در كنار توجه به قشر متوسط جهت ترويج فرهنگ سفر بايد توجه بيشتري به هتل‌ها داشته باشد تا آنها بتوانند مطابق خواسته‌هاي مردم نرخ و خدمات ارايه دهند.

غلامرضا دلير در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: همانطور كه مي‌دانيم پديده سفر در سبد خانواده‌ها بسيار پايين و شايد در حد صفر است و براي اين كه فرهنگ سفر را براي مردم باز كنيم نيازمند حمايت فرهنگ سازي و فراهم كردن امكانات از طرف دولت هستيم.

وي افزود: بن سفر يكي از بهترين راهكارهاي ارايه شده از طرف دولت است كه در آن وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند تا 35 درصد هزينه‌هاي سفر و خدمات رفاهي را به مسافران ارايه دهند وباعث شوند كه اقشار جامعه بالاجبار به سفر بروند.

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر خاطرنشان كرد: هزينه‌هايي كه مردم براي سفر خود در نظر مي‌گيرند با هزينه‌هايي كه در هتل‌ها اعمال مي‌شود، همخواني ندارند، چراكه هزينه‌هاي جانبي هتل‌ها بسيار بالاست و خانواده‌ها با توجه به درآمدي كه دارند از عهده‌ي مخارج هتل‌ها بر نمي‌آيند و فكر مي‌كنند كه قيمت هتل‌ها گران است در صورتي كه اين گونه نيست.

دلير به خبرنگار ايسنا گفت: هتل‌ها مجبورند قيمت‌هاي خود را در قالب هزينه‌هايي كه خرج مي‌كنند ارايه دهند تا بتوانند جوابگوي هزينه‌هاي جانبي خود باشند و دچار كمبودي در اين زمينه نشوند.

رييس جامعه‌ي هتل‌داران استان بوشهر افزود: با توجه به نرخ مواد غذايي، دستمزد، بيمه، ماليات و هزينه‌هاي سنگين نگهداري در بخش هتل‌داري هيچ هتلي را نمي‌توان پيدا كرد كه به طور كامل سود‌ده باشد.

وي خاطرنشان كرد: چنانچه دولت موافقت خود را با كاهش هزينه‌هاي جانبي هتل‌ها اعلام كند هتل‌داران مي‌توانند قيمت هتل‌هاي خود را حتي به نصف كاهش دهند تا ضريب اشغال بالا رود.

دلير گفت: با توجه به اين كه جامعه‌ي هتل‌داران به صورت يك اتحاديه صنفي است اختيارات چنداني ندارد تا بتواند هزينه‌هاي آب، برق، گاز و... را به صورت صنعتي محاسبه كند نه به صورت صنعتي.

رييس اتحاديه هتلدارن استان قزوين:

با بازسازي مهمانپذيرها مي‌توان اين اماكن را در اختيار مسافران كم‌در‌آمد قرار داد

رييس اتحاديه هتلدارن استان قزوين تاكيد كرد: با بازسازي، حمايت و كمك از مهمان‌پذيرهايي كه در حال فرسودگي يا از رده خارج شدن هستند، مي‌توان اين مراكز را با قيمت مناسب و حداقل امكانات در اختيار مسافران كم‌در‌آمد قرار داد.

اكبر نوروزي در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا گفت: جامعه‌ي هتلداران بايد با پايين نگه داشتن هزينه‌هاي خدماتي مثل بيمه، آب ، برق ، گاز و پرسنل و استفاده از تخفيف ويژه، قيمت هتل‌ها را تعديل كند تا همه اقشار جامعه بتوانند به راحتي از هتل‌هاي استفاده كنند.

وي ادامه داد: چنانچه مسوولان اقدام به برنامه ريزي براي برگزاري تورهاي مسافرتي با تخفيف براي مردم عادي كنند باعث خواهند شد كه مردم عادي بتوانند از هتل‌ها استفاده كنند. اين امر جداي از دست‌آوردهاي اقتصادي به بالا رفتن ضريب اشغال هتل‌ها و مراكز اقامتي نيز كمك مي‌كند.

رييس اتحاديه هتلدارن استان قزوين افزود: بالا بودن قيمت هتل‌ها به خاطر هزينه‌هاي بالا بوده وچنانچه مسوولان هزينه‌ها را ثابت نگه دارند مي‌توان قيمت‌ها را در همان حد نگه داشت و هر ساله شاهد افزايش تعداد مسافر در هتل‌ها بود.

نوروزي به ايسنا گفت: با توجه به اينكه هر ساله 20 درصد به قيمت هتل‌ها افزوده مي‌شود، هتلداران مجبورند براي جبران هزينه‌ها قيمت را افزايش دهند تا هزينه‌هاي جانبي از اين طريق جبران شود.

وي خاطرنشان كرد: با توجه به فرهنگ جديد چادرخوابي، بيشتر مسافران ترجيح مي‌دهند به جاي پرداخت هزينه‌هاي گزاف در هتل‌ها، اوقات خود را در چادر‌ها و پارك‌ها سپري كنند.

رييس اتحاديه هتلدارن قزوين افزود: با توجه به اينكه قيمت هتل‌ها با درآمد مردم هماهنگ نيست و آن گونه كه قيمت‌ها رشد داشته، درآمدهاي عمومي افزايش نيافته‌اند، لذا مردم به مسافرت نمي‌روند و يا سعي مي‌كنند با حداقل هزينه‌ها سفر كنند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha