• پنجشنبه / ۱۶ دی ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400101611830
  • منبع : نمایندگی همدان

حضرت زهرا(س) با بیان جدایی ناپذیر بودن قرآن و عترت از ولایت دفاع کرد

حضرت زهرا(س) با بیان جدایی ناپذیر بودن قرآن و عترت از ولایت دفاع کرد

ایسنا/همدان یک مدرس حوزه علمیه در همدان گفت: حضرت زهرا (س) با استدلال‌های محکم و قرآنی، مدعیان دروغین تفسیر قرآن را رسوا کرد و با بیان جدایی‌ناپذیر بودن قرآن و عترت، به بازگویی خطرات جدایی آن دو، به دفاع از ولایت و عترت پرداخت.

حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر(ص) دشمنان، در جریان ثقیفه با تظاهر به پاسداری از قرآن و با شعار «حسبنا کتاب الله؛ کتاب خدا ما را بس است»، به اغفال مردم و منزوی کردن حاملان دین و پاسداران واقعی قرآن پرداختند، اظهار کرد: در این جریان اظهار نظر شخصی و تغییر احکام الهی با تفسیرهای دروغین رونق گرفت و در این میان تنها یادگار پیامبر(ص) با استدلال‌های محکم و قرآنی، مدعیان دروغین تفسیر قرآن را رسوا کرد و با بیان جدایی‌ناپذیر بودن قرآن و عترت، به بازگویی خطرات جدایی آن دو، به دفاع از ولایت و عترت پرداخت.

وی تأکید کرد: حضرت زهرا(س) از این طریق می‌خواست از شکاف به‌وجود آمده که تمدن و سعادت امت اسلامی را به مخاطره انداخته بود، جلوگیری کند؛ ولی یاران اندک، فریبکاری دشمنان و بی‌توجهی امت به خواسته‌های او، باعث شد تا کار او راه به جایی نبرد، با این وجود او به تنهایی راه خود را ادامه داد تا نزد خدا و رسولش مسئول نباشد.

این مدرس حوزه با بیان اینکه حضرت زهرا(س) با بیان فضایل تلاوت قرآن، مردم را به قرائت کتاب خدا دعوت می‌کرد، اظهار کرد: ایشان تلاوت‌کننده سوره‌های حدید، واقعه و الرحمن را اهل بهشت در آسمان و زمین خوانده‌اند و در آخرین لحظات عمر پر برکت خود به علی(ع) وصیت کرد «آنگاه که وفات کردم... بر بالیم رو به روی من بنشین و فراوان قرآن تلاوت کن؛ زیرا در چنین لحظاتی مرده به انس گرفتن با زندگان بسی محتاج است.»

موسوی سیره حضرت فاطمه(س) را قرآن‌محور عنوان و تصریح کرد: حضرت زهرا(س) در حدیثی می‌فرماید «از دنیای شما سه چیز محبوب من است: تلاوت قرآن، نگاه به چهره رسول خدا(ص) و انفاق در راه خدا.»، ایشان بانویی است که در شأن او ده‌ها آیه و سوره‌ نازل شده که اکثر محدثان فریقین آنها را در کتب روایی خود آورده‌اند و شأن و عظمت او بر هیچ مسلمان منصفی پوشیده نیست.

موسوی عنوان کرد: زندگی آن حضرت به آموزه‌های قرآن عینیت می‌بخشید و خداشناسی، عبادت، صداقت، انفاق، ساده‌زیستی و... بیان احکام قرآن و نشر علوم قرآنی در مجالس به‌ویژه برای زنان از خدمات قرآنی این بانوی بزرگ دین است و فضّه یک نمونه از شاگردان تربیت شده ایشان بود که تا ۲۰ سال پس از شهادت فاطمه(س) به قرآن سخن می‌گفت.

این مدرس حوزه پاسخ به سؤالات قرآنی و شرعی مردم را از دیگر خدمات فاطمه زهرا(س) به قرآن و مردم دانست و گفت: از بعضی روایات چنین دریافت می‌شود که حضرت زهرا(س) از طرف پدرش مرجع پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و امور مربوط به مسائل زنان بود، حتی اگر سؤالی را ۱۰ بار از او می‌پرسیدند، او با بشاشیت و بدون ابراز ناراحتی، به آنها پاسخ می‌داد.

وی تصریح کرد: با وجود تألیفات، سخنرانی‌ها و مرثیه‌سرایی‌های بسیار، هنوز تصویری درست از زندگانی آن حضرت در اذهان وجود ندارد و متأسفانه اکثر مضامین به لحظه بسیار کوتاهی از زندگی‌اش ختم می‌شود که آن هم برای طلب اشک از شنونده و برآورده شدن حاجات و رفع بلیّات است؛ بنا به روایت امام صادق(ع)، هر کسی به حقیقت وجود فاطمه زهرا(س) معرفت یابد، بی‌گمان شب قدر را درک خواهد کرد.

موسوی با اشاره به اینکه اطلاع ما از حضرت زهرا(س) محدود به گریه‌های ممتد و طولانی او پس از مرگ پدر، مکان قبر او و غصب فدک است، خاطرنشان کرد: هنوز نتوانسته‌ایم از فلسفه مبارزات، خدمات، خانه‌داری، فرزندداری و حیات سیاسی و اجتماعی این بانوی بزرگ شناخت عمیق داشته باشیم؛ اما می‌توان گفت که او با تلاش‌ها و موضع‌گیری‌های خود می‌خواست به بشریت بگوید که راه رسیدن به قله سعادت، پیروی از قرآن و عترت است.

این استاد حوزه علمیه در همدان با تأکید بر اینکه یکی از رویکردهای اساسی دشمنان در شرایط فعلی قداست‌زدایی از نقش مادر در خانواده است، افزود: حضرت زهرا(س) نمونه یک مادر کامل بودند، گرچه بسیاری از زنان طعم مادر شدن را می‌چشند اما معدودی از آنها برای فرزندانشان مادری می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در شیوه فرزندپروری الگویی برای تمام مادران است، افزود: وقتی فرزندان ایشان با اراده تمام و با جان و مال و فرزندانشان در مقابل ظلم ایستادگی می‌کنند و صدای حقانیت خود را به گوش جهانیان می‌رسانند، در نهایت نیز حضرت زینب(س) می‌فرماید چیزی به‌جز زیبایی ندیدم، اینها همه آثار و برکات پرورش یافتن در دامان مادری پارسا و همه جانبه‌نگر بوده است.

این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: باید شیوه فرزندپروری و نکات تربیتی که حضرت زهرا(س) به فرزندان خود آموختند را در جامعه ترویج کنیم چراکه دشمنان درصدد تضعیف نقش مادر در خانواده و قداست‌زدایی از این نقش هستند به همین منظور طرح و برنامه‌های مدونی دارند تا نسلی غیر اصیل را تحویل جامعه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha