• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403041006845
  • خبرنگار : 30189

 معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ خبر داد:  

تصویر ایران در سامانه دماوند برای ایجاد ارتباط مردم با فضای بین‌الملل معرفی و رونمایی شد

تصویر ایران در سامانه دماوند برای ایجاد ارتباط مردم با فضای بین‌الملل معرفی و رونمایی شد

محمدرضا بهمنی معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد: به زودی، سکوی معرفی تصویر ایران، با عنوان سکوی دماوند، در بستر damavand.net آغاز به کار می‌کند.

به گزارش ایسنا، محمد رضا بهمنی -معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی-، با اعلام این خبر گفت: فرهنگ نقش جوهری در روابط بین الملل پیدا کرده است و الگوی نوین حکمرانی امور فرهنگی در روابط بین الملل شکل گرفته است.

وی درباره نقش قرارگاهی و برنامه تحولی این سازمان گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون، در زمینه شکل‌گیری الگوی نوین حکمرانی ارتباطات و روابط فرهنگی در عرصه بین‌الملل، برنامه‌های تحولی سازمان در محورهایی همچون «راهبرد مردمی سازی دیپلماسی فرهنگی، طراحی و ایجاد اتاق‌های ارتباطات و صادرات فرهنگی استانی، شناسایی ظرفیت و افزایش نقش مردم در حوزه روابط فرهنگی، شبکه سازی فعالان مردمی، افزایش سهم کالاهای ایرانی در سبد مصرف فرهنگی مردم کشورهای دیگر و تصویرسازی از ایران» در دستور کار بوده است.  

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درباره «راهبرد مردمی سازی دیپلماسی فرهنگی» افزود: ایجاد سکوهایی که مردم از طریق آن بتوانند ارتباط با فضای بین الملل را برقرار کنند. در این زمینه سکوی دماوند طراحی شد که بهره برداری رسمی از آن صورت می‌گیرد.  

بهمنی درباره «طراحی و ایجاد اتاق‌های ارتباطات و صادرات فرهنگی استانی» گفت: فعالان فرهنگی می‌توانند نسبت به عرضه محصولات فرهنگی در فرصت‌ها و موقعیت‌های فرهنگی در خارج از کشور، از طریق این سازمان تمهید و تدارک لازم را داشته باشند.

وی افزود: در روز ۲ تیر، ما نخستین اتاق را، اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی کردستان را با حضور استاندار کردستان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی داشتیم و بزودی اتاق ارتباطات و صادرات فرهنگی اردبیل و چند استان دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره «شناسایی و افزایش ظرفیت و نقش مردم در حوزه روابط فرهنگی» گفت: ایده‌های استارتاپی و کارآفرینان فرهنگی، شناسایی شوند و امتداد بین‌المللی برای آن ایده و یا محصول ایجاد شود.  

بهمنی افزود: برای شناسایی این ظرفیت‌ها رویدادهایی در میان فعالان فرهنگی در رشته‌های مختلف و تولید کنندگان محتوا، با عنوان «رویداد از ایران» و «رویداد جهان بانو» طراحی شد.  

وی افزود: «رویداد جهان بانو» برای شناسایی ظرفیت‌های تولیدکنندگان محتوا در حوزه زن و خانواده بود و «رویداد از ایران» هم در رشته‌های مختلف گردشگری، صنایع دستی، حوزه آموزش و زبان ادبیات فارسی است.

معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره «شبکه سازی فعالان مردمی» افزود: شبکه‌سازی فعالان حوزه تمدن نوین اسلامی، برای این منظور جشنواره تمدن نوین اسلامی طراحی شد که هدف غایی آن ایجاد شبکه ارتباطی و تعاملی بین فعالان تمدن نوین اسلامی در داخل و خارج از کشور است. فرآیند تعارف، تبادل و تعامل در حوزه‌هایی مانند تمدن نوین اسلامی، خبر و رسانه وفعالان زن و خانواده، با بهره مندی از سکوهای نوین در حال انجام است.

بهمنی گفت: با استفاده از این سکوها ناشران داخلی می‌توانند در ارتباط مستقیم با ناشران خارجی طی فرایند ارتباط با ناشر خارجی و ترجمه و عرضه آن کتاب در خارج کشور اقدام کنند.

وی درباره «افزایش سهم کالاهای ایرانی در سبد مصرف فرهنگی مردم کشورهای دیگر» افزود: توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی را در دستور کار داریم. ما محصولات منتخب را به زبان‌های مختلف معرفی کرده‌ایم.

معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بیان کرد: یک نمونه موفق، پویانمایی «پسر دلفینی» بود که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان وارد بازار کشور روسیه شد و اکران موفقی داشت و بعد از آن در کشور بوسنی و کشورهای دیگر این فرآیند ادامه دارد.

بهمنی درباره «تصویرسازی از ایران» گفت: با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و استفاده از سکوهای جدید، تنوع بخشی به محتواهایی که تصویر واقعی ایران را عرضه کند اقداماتی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گیری اتاق‌های ارتباطات و صادرات فرهنگی در استان‌ها است که ناظر به محورهای تحولی «مردمی سازی روابط فرهنگی، صادرات فرهنگی، شبکه سازی» در دوره جدید تحولی انجام داده است.

معاون همکاری‌های علمی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: به زودی، آغاز به کار رسمی سکوی معرفی تصویر ایران، با عنوان سکوی دماوند، در بستر damavand.net انجام می‌شود.

بهمنی این موارد را نمونه‌هایی از تحولاتی دانست که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دوره برای بنیانگذاری الگوی نوین حکمرانی روابط فرهنگی در عرصه بین الملل انجام داده است.

گفتنی است، ۱۰ تیرماه به عنوان "روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان"در تقویم نامگذاری شده است که به همین مناسبت امروز گرامیداشت این روز بزرگ با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مسئولان فرهنگی و هنری، کشوری و سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران در محل حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha