• یکشنبه / ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1403041006842
  • منبع : بازار

آیا بیهوش کردن کودکان برای کارهای دندانپزشکی خطر دارد

آیا بیهوش کردن کودکان برای کارهای دندانپزشکی خطر دارد

ممکن است شما به دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کرده باشید و به شما پیشنهاد درمان دندان های کودک در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی شده باشد. احتمالا شما بسیار ترسیده اید و دنبال راهی هستید که کودک را بیهوش نکنید. معمولا در این شرایط والدین به مطب دندانپزشک های متخصص کودکان یکی پس از دیگری مراجعه می کنند تا شاید راهی بیابند که کودک بیهوش نشود و درمان دندانها بدون بیهوشی انجام شود.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت دکتر میرکریمی، این حق شماست که برای تصمیم گیری صحیح به چند دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کنید و نظر افراد مختلفی را بدانید و حتی ببینید کودک با کدام یک از آنها بیشتر ارتباط می گیرد ولی برای رفع بعضی ابهامات و پاسخ به سوالات شما در این مطلب می خواهیم به عوارض بیهوش کردن کودکان برای درمان دندانپزشکی ، مزایا و معایب آن و نحوه انجام این درمان ها بپردازیم که در تصمیم گیری صحیح شما کمک کرده باشیم.

بیهوش کردن کودک برای ترمیم دندان ها چرا انجام می شود؟

اگر کودک شما سن کمی دارد و تعداد دندانهای پوسیده او زیاد است. اگر کودک شما اضطراب زیاد دارد و از دندانپزشکی می ترسد. اگر کودک شما دچار اتیسم یا مشکلات سیستمیک است‌. اگر کودک شما مشکلات ذهنی و ناتوانی دارد. اگر کودک شما دندان های پوسیده بسیار زیادی دارد و زمان شما برای رفت و آمد مکرر به دندانپزشکی کم است. درمان دندانپزشکی در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی برای شما پیشنهاد می شود.

اگر کودک را برای درمان دندانها بیهوش نکنیم و دندانهای شیری پوسیده باقی بمانند چه می شود؟  

ممکن است دندانها آبسه کنند کودک درد زیادی را تحمل کند، ممکن است دندانهای دائمی جانشین آسیب ببینند، ممکن است کودک به علت خرابی دندانها هر غذایی را نخورد و از نظر رشد و تغذیه آسیب ببیند، ممکن است فضای رشد دندانهای دائمی از دست برود و دندانها کج و کوله رویش کنند یا رویش نکنند.

خطرهای بیهوش کردن کودک برای ترمیم دندانها چیست؟

مهم است که کجا این درمان ها انجام می شود. این درمان ها نباید در مطب های شخصی انجام شود بلکه باید در بیمارستان یا کلینیک هایی که مجوز از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارند انجام شود. تجهیزات کافی و پزشک متخصص بیهوشی ، تکنسین بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان باید حضور داشته باشند. اگر در مراکز مناسب و با تجربه اینکار انجام شود و با روش صحیح انجام گیرد به هیچ وجه تاثیری روی رشد، هوش، حافظه و ریاضی حل کردن و تمرکز و....ندارد. 

اگر نخواهیم کودک را برای درمان دندانها بیهوش کنیم چه راه دیگری وجود دارد؟

اگر دندانپزشک متخصص کودکان، کودک را معاینه کرده و تشخیص داده که کودک باید در شرایط بیهوشی درمان شود در صورتی که نخواهیم درمان کودک در شرایط بیهوشی یا آرامبخشی انجام شود، درمان دندانپزشکی با زور و فشار خواهد بود که اصلا توصیه نمی شود. این که شما دست و پای کودک را بگیرید و کودک جیغ بکشد و گریه کند و دندانپزشک کار کند علاوه بر صدمات روحی ممکن است صدمات جسمی هم پیش بیاورد. ممکن است دندانهایی که در این شرایط کار می شوند درمان خوبی دریافت نکنند و درمان ها به دلیل گریه زیاد کودک و بی تابی او ناکامل باشد و شما را در آینده به دردسر بیندازد. اینکه شما یا دو سه نفر دیگر دست و پای کودک را بگیرید و با زور و فشار برای کودک کار شود بسیار خطرناک است.

تفاوت بیهوشی و آرامبخشی(سدیشن) چیست و کدام یک بی خطر تر است؟

در هر دو روش داروهای بیهوشی به صورت تزریق وریدی  به کودک  تزریق می شود. تشخیص اینکه کدام روش برای کودک شما مناسب است به متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان بستگی دارد و باید تابع تشخیص آنها باشید. وضعیت سلامت کودک، سابقه بیماریهای تنفسی وآلرژی و بیماری های قلبی و سن و وزن کودک ، شکل آناتومیک لوزه ها و طول مدت کار دندانپزشکی در انتخاب روش مناسب مهم هستند. اینکه شما تاکید بر یک روش داشته باشید کار صحیحی نیست و در انتخاب روش مناسب باید مشورت تخصصی بگیرید. و مهم است که بدانید هیچکدام از این روش ها نسبت به دیگری برتری ندارد یا پرخطرتر یا کم خطرتر نیست."انتخاب صحیح این روش ها و انتخاب روش صحیح برای هر کودک مهم است." پس به پزشک متخصص بیهوشی و دندانپزشک متخصص کودکان مربوطه اعتماد کنید.

آیا کودک بعد از درمان بیهوشی یا آرامبخشی درد شدید دارد؟ 

خیر. درد به راحتی با داروهای مسکن در ۲۴ ساعت اول کنترل می شود.

آیا سابقه فوت کودک در درمان بیهوشی یا آرامبخشی وجود داشته است؟ 

این کار روزانه در سراسر دنیا انجام می شود و یک درمان علمی و قابل قبول است.اندک مواردی که گزارش شده یا مرکز مربوطه دارای مجوزهای لازم و امکانات لازم نبوده و صلاحیت انجام کار را نداشته، یا کودک دچار بیماریهای سیستمیک شدیدبوده است. 

به این فکر کنید آیا تابحال کودکتان را سوار اتومبیل کرده اید و در جاده و خیابان رانندگی کرده اید؟ ایا در شروع رانندگی از خود پرسیده اید که سابقه فوت افراد بر اثر رانندگی جاده ها  و خیابان ها چقدر است؟ 

پس بهتر است اصول ایمنی در حین کار به دقت رعایت شود. مرکزی که کودک در آن بیهوش می شود یا آرامبخشی می گیرد مرکز مجهزی باشد، دندانپزشک متخصص کودکان با تجربه و پزشک متخصص بیهوشی متبحر حضور داشته باشند وپس از انتخاب صحیح شما با آرامش از درمان دندانهای کودکان لذت ببرید و به یاد داشته باشید این روش در سراسر دنیا روشی علمی و پذیرفته شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha