• یکشنبه / ۱۲ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400101208398
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

‌کاهش تعداد مبتلایان به سالَک در اردستان

‌کاهش تعداد مبتلایان به سالَک در اردستان

ایسنا/اصفهان مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به کاهش روند بیماری سالک در این شهرستان گفت: سال گذشته ۱۲۴ بیمار مبتلا به این بیماری در شهرستان وجود داشت که اکنون این آمار به ۹۷ نفر کاهش پیدا کرده است.

حسن ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود روند نزولی تعداد افراد مبتلا به سالک، سال گذشته ۹۷  مورد ابتلا به این بیماری در اردستان به ثبت رسید.

وی افزود: طی چند سال اخیر افزایش آگاهی مردم، انجام اقدامات پیشگیرانه و نیز از بین بردن مخازن بیماری از مهم‌ترین عوامل کاهش تعداد مبتلایان به سالک در شهرستان اردستان بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه در یک سال گذشته و چهار مرحله عملیات جونده کشی به وسعت ۱۴۰۰ هکتار در شهرهای زواره و مهاباد و روستای موغار، رحمت‌آباد، حسن‌آباد، خوش آباد و... انجام شده است گفت: همچنین عملیات سم‌پاشی و توزیع ۱۷۰۰ قلم دافع حشرات و ۳۵۰۰ اسپری رایگان در شهرهای اردستان، زواره، مهاباد و روستای امیران و کچورستاق و... توزیع شده که در کاهش گزندگی بیماری سالک کاهش چشمگیری داشته است.

ذبیحی افزود: مناطق و روستاهای شمال شهرستان اردستان با توجه به وجود جنگل‌های تاغ زار و محیط جغرافیایی که وجود دارد نسبت به بقیه مناطق شهرستان مستعد موش‌های ناقل این بیماری است.

وی تغییرات آب و هوایی و رفتار مردم با محیط در کم و زیاد شدن جوندگان و پشه‌ها مؤثر است، گفت: کاهش سیر بیماری سالک در شهرستان اردستان به منزله کنترل کامل آن نیست، بلکه باید همواره مراقب این بیماری با رعایت نکات بهداشت محیط و انجام اقدامات پیشگیرانه به ویژه درمناطق آلوده بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان نخاله‌های ساختمانی را متهم اصلی شیوع بیماری سالک دانست و گفت: البته عوامل مؤثر دیگری هم از قبیل جمع‌آوری نکردن اصولی و بهداشتی زباله‌های شهر وجود دارد که با تعاملی که با شهرداری و دهیاری‌ها انجام دادیم، امیدواریم وضع جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر و روستاها ساماندهی شود.

ذبیحی تأکید کرد: زباله‌ها و نخاله‌ها باعث تجمع موش‌ها و پشه‌ها در محل زندگی شده و همین امر باعث بروز این بیماری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمام مراحل معاینه، آزمایش و مداوای بیماری سالک در مراکز درمانی به صورت رایگان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با مراجعه به موقع به مراکز درمانی این بیماری کاملاً بهبود می‌یابد، ولی چنانچه با سهل‌انگاری و عدم توجه در موعد مقرر مراجعه نشود، آثار این بیماری تا آخر عمر بر روی سطح بدن باقی خواهد ماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha