• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062515439
  • خبرنگار : 50260

عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ هنر اصفهان:

پیشرفت سینمای ایران، مدیون سینما سیار است

پیشرفت سینمای ایران، مدیون سینما سیار است

ایسنا/اصفهان عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ هنر اصفهان، گفت: اگر سینمای بلند ایران امروز توانسته در دنیا پیشرفت کند و حرفی برای گفتن داشته باشد، به علت نقش تأثیرگذار سینما سیار است.

مجید فدایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فلسفه وجود سینما سیار برای نمایش فیلم در روستاها بود و بسیاری از فیلم‌سازان ایران علاقه خود به این‌ هنر را با دیدن فیلم از سینما سیار پیدا کردند.

وی تصریح کرد: سینما سیار، روشی بود که برای اولین بار توسط روس‌ها قبل از جنگ جهانی فعال شد و برای مقاصد سیاسی و تأثیرگذاری فرهنگی در راستای جلب نظر دهقانان برای جدایی شمال ایران به نمایش گذاشتند و به دنبال بسترسازی فرهنگی برای ایجاد هویت‌های جدید و کاذب در مناطق شمالی ایران بود.

این پژوهشگر حوزه سینما تأکید کرد: هم‌زمان با روس‌ها در شمال ایران، انگلیسی‌ها هم در جنوب ایران برای نزدیکی مردم به خودشان با سینما سیار فیلم نمایش می‌دادند و این‌ کار تا پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشت.

وی با اشاره به هشت سال پژوهش خود درباره سینما سیار، افزود: اولین فیلم متحرک در جهان به واسطه سینما سیار در کافه‌ای در پاریس به‌ نمایش گذاشته شد و پس از آن کم‌کم سالن‌های سینما ساخته شدند.

فدایی گفت: مؤثرترین جریان سینما سیار را آمریکایی‌ها در ایران داشتند که بعد از کودتای ۲۸ مرداد جریان سینما سیار در ایران را به دست گرفتند و با تولید فیلم‌های آموزشی، داستانی و معرفی شهرها و آثار تاریخی نقش‌آفرینی کردند.

وی افزود: بعد از دهه ۴۰ با خروج آمریکا از جریان سینما سیار، دولت ایران به واسطه تشکیل وزارت فرهنگ و ‌هنر در این‌ حوزه مستقل شد و نسبت به ساخت فیلم و پخش آن در روستاهای ایران اقدام کرد و در دوران انقلاب، مبارزان علیه شاه با پخش فیلم‌های هشت میلیمتری در مساجد از ظرفیت سینما سیار استفاده می‌کردند.

نویسنده کتاب تاریخ سینما سیار در ایران، اظهار کرد: سینما سیار، بعد انقلاب و در جبهه‌های جنگ نقش مهمی ایفا می‌کرد، اما اوایل دهه ۷۰ با ورود ویدیو، به تدریج دستگاه‌های آپارات بلااستفاده شد و سینما سیار کارکرد خود را از دست داد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه‌ هنر اصفهان، گفت: طی هشت سال پژوهش هیچ‌ سندی از کاشان پیدا نکردم، اما با توجه به وجود آثاری از این جریان در موزه‌ای در کاشان جایگاه و اهمیت این شهر به خوبی دیده می‌شود.

فدایی افزود: موزه‌ فرهنگ عکاسی و فیلم‌ کاشان، اتفاق بی‌نظیری در ایران است، زیرا در ایران موزه‌ای با این محتوا و ظرفیت نداریم و راه‌اندازی این موزه در تاریخ‌ سینمای ایران اثرگذار خواهد بود و جایگاه کاشان را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha