• یکشنبه / ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403062515683
  • خبرنگار : 71589

آزمایش نسل جدید جت جنگنده رادارگریز چین عملیاتی شد

آزمایش نسل جدید جت جنگنده رادارگریز چین عملیاتی شد

طبق گزارش رسانه‌های دولتی چین، جت جنگنده نسل جدید چین موسوم به J-35 با قابلیت رادارگریزی، آزمایش‌های خود روی ناو هواپیمابر را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، نیروی دریایی ارتش چین آزمایش یک جت جنگنده پیشرفته به نام J-35 را آغاز کرده است.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که این جنگنده جدید آزمایش‌های خود را روی یک ناو چینی موسوم به سی‌ان‌اس لیائونینگ(CNS Liaoning) آغاز کرده است.

ژانگ نایگانگ(Zhang Naigang) یک افسر ارشد در ناو لیائونینگ در یک ویدیوی منتشر شده این توسعه را غرورآمیز خواند و این جت جدید را «بسیار زیبا» توصیف کرد و افزود که اولین آزمایش فرود و برخاست آن در یک روز که هوا صاف بود، انجام شد.

ژانگ با اشاره به جت جنگنده فعلی نیروی دریایی یادآور شد: این بسیار شبیه به روزی بود که جت J-15 اولین برخاست خود را از ناو انجام داد.

بر اساس این گزارش، او شخصا شاهد اولین برخاستن جت جدید از ناو لیائونینگ بوده و ریاست بخش برخاست در بخش پشتیبانی عملیات این هواپیما را در ناو لیائونینگ بر عهده دارد.

پیشرفت قابل توجه ارتش چین

در حالی که جزئیات بیشتری در مورد جنگنده جدید یا آزمایش‌های آن ارائه نشده است، اظهارات ژانگ عملاً استقرار آزمایشی این هواپیما در ناو را تأیید کرد. این اولین باری نیست که نیروی دریایی از زمان ورود جت J-15 به خدمت در بیش از یک دهه پیش، به یک جت جنگنده جدید برای ناوها اشاره می‌کند.

در فوریه ۲۰۲۳ نیز ارتش چین یک ویدیوی دیگر منتشر کرد که نشان می‌داد خلبان جوانی به سمت چیزی که به نظر می‌رسید یک جنگنده رادارگریز با بال‌های تاشو است، می‌رود. این نشان می‌داد که هواپیمای مورد نظر برای عملیات مبتنی بر ناو طراحی شده است.

جزئیات این هواپیما هنوز محرمانه مانده است، اما تحلیلگران نظامی معتقدند که J-35 نام دارد و یک هواپیمای جنگی نسل جدید و رادارگریز است.

تصاویری از یک جنگنده رادارگریز سایز متوسط ​​نیز در وبسایت‌های تسلیحاتی چین دست به دست می‌شود و بر این گمانه‌زنی افزوده است که J-35 تقریباً آماده به خدمت است.

ناوهای هواپیمابر چین شامل ناو لیائونینگ و ناو شاندونگ هستند که هر دو دارای باندهای مخصوص فرود و برخاست جت‌های جنگنده هستند.

آیا جنگنده J-35 به وضعیت عملیاتی نزدیک می‌شود؟

جت جنگنده J-35 در ابتدا برای بهره‌برداری روی ناو «۰۰۳ فوجیان» مجهز به منجنیق الکترومغناطیسی طراحی شد. J-35 افزایش قابلیت‌های راداری و کاهش رد پای راداری در کنار ظرفیت قابل توجه حمل محموله را نوید می‌دهد.

جت J-35 هم برای استفاده نیروی دریایی ارتش چین و هم برای نیروی هوایی آن ساخته شده است.

گزارش‌هایی در مورد جت J-35 برای اولین بار در ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد و ادعا می‌شد که یک نسخه «آماده تولید» از آن وجود دارد.

این نسخه از جت J-35 اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ انجام داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha