• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403062415143
  • خبرنگار : 50587

معاون علمی رئیس جمهور:

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزی در کشور ایجاد می‌شود

صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزی در کشور ایجاد می‌شود

ایسنا/اصفهان معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: برای اولین بار است که ما تلاش می‌کنیم یک صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر ارزی (cvc) در کشور ایجاد کنیم. اگر این صندوق cvc ارزی افتتاح شود، آن موقع بخش‌های صادراتی ما می‌توانند امید بیشتری به حمایت ما داشته باشند.  

حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، امروز، ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳، در جمع خبرنگاران، در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و اظهار کرد: نباید با تغییر مدیریت‌ها، نگرش‌ها عوض شود (البته باید تسریع پیدا کنند). ما باید بتوانیم نیروی انسانی را تقویت کنیم، زیرا در بحث دانش بنیان و فناوری نیروی انسانی را چشمه جوشان می‌بینیم.  

وی در خصوص اهمیت مرجعیت علمی، تصریح کرد: ما حتما مرجعیت علمی را در مراکز بیش از پیش تقویت می‌کنیم، مخصوصا در حوزه‌های نوظهور و نیز سعی می‌کنیم که توجه ویژه‌ای به زیرساخت داشته باشیم.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، تغییر روش‌های تامین مالی را مسئله‌ای مهم دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما، تغییر روش‌های تأمین مالی است، زیرا یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی این است که تامین مالی به سختی صورت می‌گیرد. واقعیت این است که با روش‌های سنتی قبلی، ما نمی‌توانیم ادامه دهیم و باید از شیوه‌های جدید تامین مالی استفاده کنیم تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه در گردش خود را تامین کنند.  

وی افزود: من در مورد اجرای قانون نیز قول می‌دهم. در کشور قوانین بسیار خوبی مانند قانون حمایت از کالای ایرانی  و جهش تولید دانش بنیان مصوب شده، اما درصد اجرای آن پایین است.

افشین در خصوص  نقش این معاونت در عرصه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور، گفت: دانشگاه‌های اصفهان باید پلتفرم نرم افزاری هوش مصنوعی را توسعه دهند. از طرفی، در بحث زیرساخت، سیاست معاونت علمی این است که هدفمند و متمرکز عمل کند، چرا که هزینه‌های زیرساخت هزینه‌های بالایی است.  

وی با بیان اینکه برنامه جامعی در زمینه هوش مصنوعی در حال تدوین است، افزود: در این خصوص جلساتی را با بخش‌های خصوصی و حاکمیت داشته‌ایم و به زودی برنامه خودمان را در مورد هوش مصنوعی و نقش استان‌ها در آن اعلام می‌کنیم.  

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور درباره شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: این شهرک خانه من است. سال ۱۳۸۳ من در یکی از اتاق‌های شهرک دفتر داشتم و مثل بقیه افرادی که اینجا حضور دارند شرکت تاسیس کردیم. من شهرک را یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور می‌دانم، چرا که بستری فراهم شده تا شرکت‌های دانش بنیان ایده‌های نو را در آن رشد دهند.

وی در زمینه جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی برای حمایت از شهرکت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: برای سرمایه گذاری بخش داخلی تلاش می‌کنیم که از مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید که در زمینه اعتبارات مالی، قانونی پیشرفته است، بهره‌بگیریم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ادامه داد: علاوه بر این، تقویت صندوق‌های خطرپذیر و سرمایه‌های آنها از دیگر برنامه معاونت علمی و فناوری است، زیرا اکنون تنها ۲ صندوق خطرپذیر از جمله فولاد مبارکه و گلرنگ با یک هزار میلیارد تومان سرمایه وجود دارد و برنامه ما تقویت میزان سرمایه گذاری در این صندوق‌ها با کمک تبصره ۱۸ دولتی است.

افشین با بیان اینکه در مورد سرمایه گذاری خارجی با کشورهای منطقه مانند عراق، لبنان، سوریه و کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه پروژه‌های داخل کشور گفت‌وگو صورت می‌گیرد، بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم صندوق (cvc)‌های مشترک برای پروژه‌هایی که در کشور انجام می‌شود داشته باشیم.  

وی خاطر نشان کرد: برای اولین بار است که تلاش می‌کنیم که یک صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر ارزی در کشور ایجاد کنیم. اگر این صندوق cvc ارزی افتتاح شود، آن موقع بخش‌های صادراتی ما می‌توانند امید بیشتری به حمایت ما داشته باشند.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha