• شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۰ / ۰۸:۳۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400071006042
  • خبرنگار : 50294

مراقب تغذیه دانش آموزان باشید

مراقب تغذیه دانش آموزان باشید

ایسنا/کردستان عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس و داشتن آرامش نقش بنیادین و مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله بیماری کرونا در همه سنین به خصوص در کودکان دارد.

نسرین عبدی در گفت‌وگو با ایسنا، نقش تغذیه سالم در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در کودکان از دیدگاه ارتقای سلامت در مدارس را تشریح و اظهار کرد: ارتقای سلامت به معنای توانمندسازی مردم است که بتوانند از طریق کسب آگاهی و یادگیری مهارت‌های لازم کنترل بیشتری بر وضعیت سلامت خود داشته باشند.

به گفته وی، لازمه ارتقای سلامت جامعه بسترسازی مناسب و توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی در جامعه با یک دیدگاه کل نگر است و صرفاً نمی‌توان از طریق افزایش آگاهی مردم سلامت آن را ارتقا بخشید. 

عبدی عنوان کرد: در رویکرد مدارس ارتقاء دهنده سلامت، لازم است مداخلات ارتقاء دهنده سواد سلامت نه فقط برای دانش آموزان بلکه برای معلمان و والدین مدرسه طراحی شود تا اثربخشی لازم را داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سواد تغذیه را می‌توان به عنوان درجه‌ای از ظرفیت افراد برای بدست آوردن، پردازش و درک اطلاعات پایه‌ای تغذیه‌ای تعریف کرد که یکی از زیر شاخه‌های سواد سلامت است.

عبدی تصریح کرد: ارتقای سواد تغذیه‌ای در دوران بحران بیماری کووید ۱۹ از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری و کنترل این بیماری داشته باشد.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی نقش مهمی در پیشگیری و حفاظت از ابتلا به بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کرونا دارد، افزود: سبک زندگی ناسالم می تواند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های مذکور را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس و داشتن آرامش می‌تواند نقش بنیادین و مؤثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها از جمله بیماری کووید داشته باشد.

عبدی با اشاره به اینکه تغذیه سالم بر اساس یک چارچوب علمی و مدون از ارکان اساسی سبک زندگی سالم است، افزود: اگر ما دریافت مواد غذایی را بر اساس دستورالعمل هرم غذایی سالم تنظیم کنیم، قطعاً همه مواد مورد نیاز بدن تأمین شده و بدن می‌تواند عملکرد مؤثری در پیشگیری از بیماری‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: در هرم غذایی سالم هاروارد که توسط متخصصان تغذیه در دانشکده سلامت دانشگاه هاروارد طراحی شده است، کنترل وزن و فعالیت بدنی منظم در کف هرم قرار گرفته است و اهمیت خاصی در سلامت افراد دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به طبقه‌بندی تغذیه سالم هاروارد گفت: در طبقه دوم میوه و سبزیجات، غلات کامل و روغن‌های غیر اشباع، طبقه سوم هرم غذایی سالم مربوط به دریافت پروتئین هاست که به دو قسمت پروتئین‌های گیاهی و حیوانی تقسیم شده است.

عبدی با بیان اینکه در طبقه چهارم هرم مصرف لبنیات توصیه شده است ادامه داد: در آخرین طبقه غلات تصفیه شده مانند برنج، نان سفید و ماکارونی، شکر و تنقلات مصنوعی، کره و گوشت قرمز قرار دارد و تأکید شده است که مصرف این گروه از مواد غذایی باید بسیار کم و با احتیاط باشد.

وی اذعان کرد: توجه به رأس هرم و آخرین طبقه هرم غذایی یکی از مهمترین ارکان هرم غذایی سالم است که می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا در کودکان نقش مهمی داشته باشد.

طبق اظهارات این عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اگر نگاهی به سفره غذایی خود داشته باشیم می‌ بینیم که بشقاب غذای ما با رهنمودهای این هرم بسیار متفاوت است و متأسفانه مصرف برنج و نان سفید، شکر و گوشت قرمز بسیار فراتر از استانداردهای هرم غذایی سالم است.

عبدی با بیان اینکه پر واضح است که فاصله گرفتن از اصول تغذیه سالم منجر به تضعیف عملکرد سیستم دفاعی بدن شده و احتمال ابتلاء به بیماری های مختلف از جمله بیماری کرونا بالا می‌رود.

وی به رهنمودهای کلی براساس آخرین مقالات منتشر شده در خصوص تغذیه سالم و پیشگیری از بیماری کرونا که می‌تواند چارچوب مناسبی را برای تغذیه کودکان در مدارس فراهم کند گریزی زد و گفت: نظارت همکاران بهداشت در مدارس بر نحوه تغذیه کودکان در مدرسه لازم و ضروری است.
دکتر عبدی مصرف روزانه میوه تازه به عنوان میان وعده و مصرف سبزیجات در وعده‌های اصلی به صورت خام و پخته، مصرف سبزی خوردن، شلغم، فلفل، گروه کلم و لیمو ترش تازه همراه با غذا را توصیه کرد.

وی با بیان اینکه مصرف پروتین‌های حیوانی و گیاهی به صورت متناوب، حبوبات و مغزهای خام از منابع خوب پروتئین‌های گیاهی محسوب می‌شوند، افزود: اجتناب از مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی در همه وعده‌های غذایی امری ضروری است؛ مصرف زیاد و بی رویه چربی های اشباع و گوشت قرمز باعث کاهش عملکرد سیستم دفاعی بدن می‌شود.

به گفته این دکترای تخصصی آموزش و ارتقای سلامت، اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده مانند کالباس و سوسیس‌های صنعتی، نوشابه و غذاهای کنسرو شده، انواع سس ها و فست فودها، محدودکردن مصرف خوراکی های بسته بندی شده با توجه به اینکه اکثر خوراکی های بسته بندی فرایند شده و حاوی مواد افزودنی و چربی های اشباع شده هستند نقش مهمی در کاهش عملکرد سیستم دفاعی دارند، در این دوران شیوع بیماری کرونا ضروری است.

عبدی اجتناب از مصرف خوراکی‌های حاوی شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی و جایگزین کردن آن‌ها با انواع شیرینی‌های خانگی طبیعی و تهیه شده با شیره خرما و یا توت، محدودکردن مصرف غذاهای سرخ شده و جایگزین کردن با غذاهای بخارپز شده و یا آب‌پز را نیز توصیه کرد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت مصرف مایعات سالم مانند آب، شربت عسل و لیمو ترش تازه یا دمنوش‌های گیاهی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی را الزامی عنوان کرد و گفت: مصرف میوه ها و سبزیجات، آجیل خام و جوانه ها می‌تواند بخش بزرگی از نیاز ما به ویتامین‌ها و مواد معدنی مؤثر در تقویت سیستم دفاعی بدن را تأمین کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha