• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403041207985
  • خبرنگار : 50294

رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

نجات ۱۲ نفر از غرق شدن در کردستان

نجات ۱۲ نفر از غرق شدن در کردستان

ایسنا/کردستان رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان از نجات جان ۱۲ فرد غرق شدە طی سە ماهە اول سال جاری در کردستان خبر داد.

حسین جعفری در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در سه ماهه نخست سال جاری، همکاران فوریت‌های پزشکی دانشگاه با اقدام به موقع، ۱۲ مورد نجات جان افراد غرق شده را به ثبت رسانیده‌اند.

جعفری عنوان کرد: طبق گزارش‌های اعلام شده ۱۸ نفر در استان در سه ماه اول سال جاری، دچار غرق شدگی شده‌اند که ۱۲ نفر از آن‌ها با تلاش همکاران فوریت‌های پزشکی احیا و به جهت ادامه درمان به مراکز درمانی اعزام شده و متاسفانه مابقی که اکثرا قبل از رسیدن نیروهای اورژانس فوت شده بودند.

وی بیشترین آمار غرق شدگی را مربوط به شهرهای سنندج، کامیاران و سقز عنوان نمود و افزود: در این مدت پسرهای ۶ تا ۱۸ سال بیشترین آمار غرق شدگی  را در استان داشتند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فوت دو کودک زیر پنج سال در سه ماهه اول سال جاری بدلیل حادثه غرق‌شدگی خبر داد و گفت: متاسفانه این سانحه بر اثر سهل انگاری در مراقبت از کودک به علت شنا در استخرهای باغات کشاورزی رخ داده است.

جعفری مهم‌ترین عامل مرتبط با غرق شدگی را سن و جنسیت فرد دانست و گفت: معمولا در گروه مردها به خصوص دوره نوجوانی به علت هیجانات این برهه و همچنین کودکان خردسال به دلیل سهل انگاری مراقبت و عدم توانایی شنا، بیشترین آمار گزارش شده را در بین غرق شدگان در استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی ادامه داد: دسترسی افرادی به سدها، دریاچه‌ها و استخر باغات کشاورزی بیشترین آمار گزارش شده است چراکه به دلیل نبودن غریق نجات و امکان ضربه مغزی و عدم آگاهی فرد به عمق آب فرد را به کام مرگ می‌کشاند.

جعفری افزود: همچنین ترس و وحشت فرد از غرق‌شدگی حتی در آب‌های کم عمق، تشنج، حمله قلبی و  اقدام به خودکشی از دیگر عواملی است که موجب غرق شدن فرد در آب شده است.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه بر مراقبت از کودکان خردسال در هنگام بازی کنار استخر باغات کشاورزی یا حمام در وان تاکید کرد و گفت: توصیه مهم من این است که به هیچ عنوان کودکان را تنها در کنار استخر باغات، مکان‌های پر خطر یا وان حمام رها نکنید چراکه این سهل انگاری موجب به بارآمدن یک فاجعه جبران ناپذیر خواهد شد.

شایان ذکر است در سال گذشته ۳۳ مورد غرق شدگی اعلام شده است که ۱۸ مورد احیای موفق توسط تیم دانشگاه انجام و خوشبختانه به زندگی بازگشته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha