• سه‌شنبه / ۱۵ تیر ۱۴۰۰ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400041510780
  • منبع : نمایندگی همدان

مرغوب‌ترین گندم همدان با کاهش تولید مواجه است

مرغوب‌ترین گندم همدان با کاهش تولید مواجه است

ایسنا/همدان مردم بخش گل‌تپه در سال‌های اخیر گرایش چشم‌گیری به کشت‌و کار و کشاورزی دارند به‌طوریکه در سه سال اخیر شاهد ایجاد گلخانه و کشت قارچ در این منطقه هستیم و می‌توان گفت تقاضای مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها و نیاز مردم منطقه گل‌تپه از این فضاهای تولید بومی تأمین می‌شود.

به‌گزارش ایسنا، کشت و کار  در زمین‌های زراعی منطقه گل‌تپه با وجود مهاجرت‌های گسترده‌ای که از دهه‌های اخیر در روستاها انجام گرفته، ادامه دارد و در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری نیز داشته است به‌طوریکه هر ساله افراد ساکن در حاشیه شهرها در فصول کشت و کار به زادگاه و روستای خود بر می‌گردند و کشت و کار را در زمین‌های زراعی خود رونق می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی گل‌تپه گفت: کشاورزان منطقه گل‌تپه تولیدکننده یک درصد گندم کشور هستند و مرغوب‌ترین گندم استان همدان در این منطقه تولید می‌شود ولی در سال‌جاری با کاهش بازدهی  محصولات گندم و جو مواجه هستیم.

حمدالله درویشی در گفت‌وگو با ایسنا، از کاهش تولید گندم و جو در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: با وجود اینکه میزان کشت گندم و جو به مانند سال‌های گذشته بوده است امسال کشاورزان به دلیل خشکسالی کاهش قابل توجهی در میزان برداشت این محصولات مواجه هستند.

 وی با تشریح وضعیت خشکسالی و کاهش برداشت محصولات زراعی در گل‌تپه گفت: کشاورزان این منطقه در سال‌جاری  ۳۸هزار هکتارگندم دیم،  ۶۰۰ هکتار گندم آبی، هزار هکتار جو دیم و  ۵۰۰ هکتار جو آبی زیرکشت برده‌اند ولی برداشت محصولات نسبت به سال گذشته بازدهی مورد انتظار آنها را نداشته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه سال‌زراعی جاری بر اثر خشکسالی حدود ۴۰ درصد در مزارع گندم و جو دیم و۲۰ درصددر مزارع گندم وجو آبی نسبت به سال گذشته کاهش عملکرد داریم، یادآور شد: کشاورزانی که زمین‌های خود را زیر پوشش بیمه برده‌اند از بیمه حشکسالی بهره‌مند خواهند شد.

درویشی خاطرنشان کرد: در سال‌زراعی جاری حدود ۱۰هزار هکتار معادل ۲۵ درصدسطح زیرکشت منطقه، از مزارع گندم وجو بیمه شده است  و مسئولان مربوطه بیمه کشاورزی مشغول به برآورد خسارت هستند تا از کشاورزانی که بر اثر خشکسالی خسارت دیده‌اند حمایت شود.

مدیر جهاد کشاورزی منطقه گل‌تپه اظهار کرد: روش‌هایی نیز برای افزایش تولیدات کشاورزی در دست اقدام داریم که طرح جهش تولید یکی از آن اقدامات است و درسال‌زراعی جاری با همکاری جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در حدود ۹۰۰۰ هکتار از اراضی گندم وجو بخش گل‌تپه اجرا شده است.

این مقام مسئول بر اجرای طرح‌هایی برای کاهش آب مصرفی کشاورزان تأکید کرد و گفت: چند سالی است این طرح در مزارع کشاورزی اجرا می‌شود و در سال‌های اخیر تسهیلات و حمایت‌هایی  نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شده تا بتوانند با ترویج استفاده از آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کم آب‌بر تولیدات خود را افزایش دهند.

درویشی رونق کشاورزی را در منطقه گل‌تپه مطلوب دانست و افزود: خوشبختانه تمامی عرصه‌های قابل استفاده برای کشاورزی تحت کشت وکار بوده و زمین رها شده‌ای در این حوزه نداریم.

وی گریزی نیز به تولیدات کشاورزی  این منطقه سال گذشته زد و افزود: در سال زراعی گذشته ۴۲ هزار هکتار گندم دیم و  ۶۰۰ هکتار گندم آبی در اراضی منطقه گل‌تپه کشت شده بود و بازدهی بسیار مطلوبی داشت به دلیل مرغوبیت محصول منطقه بازگشت محصول از مراکز خرید دولتی در حد یک درصد بود  به‌طوریکه بخش قابل توجهی از گندم مرغوب کشور از این منطقه تأمین شد.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha