• پنجشنبه / ۱۸ دی ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99101813832
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خبر داد

تمدید جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» همدان

تمدید جشنواره ملی شعر و داستان «دوست من کتاب» همدان

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: مهلت ارسال آثار به نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان استان با عنوان «دوست من کتاب» تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

عاطفه زارعی پنجشنبه ۱۸ دی ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه نخستین جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» به صورت ملی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در هفته کتاب از پوستر جشنواره رونمایی و فراخوان آن از ابتدای آذرماه منتشر و مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه درنظرگرفته شد اما با توجه به حجم آثار رسیده و درخواست علاقمندان زمان جشنواره تا پایان بهمن ماه تمدید شد و نتایج آن هم در اسفندماه اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره توسط دبیر محفل ادبی هگمتانه اداره کل برگزار می‌شود، تصریح کرد: محفل ادبی هگمتانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان از اوایل سال جاری تشکیل شده و تا کنون برنامه‌های مختلفی ویژه کودکان و نوجوانان و مناسبت‌های مختلف از جمله کارگاه آموزش «شعر نوجوان و عصر شعر قهرمان من» ویژه سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار کرده است.

وی ادامه داد: اکنون نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان در سه گروه سنی با عنوان دوست من کتاب و با نگاهی ویژه به ادبیات نوپای کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب، مطالعه، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشنواره با نگاهی دقیق و فنی در عرصه شعر و داستان کودک و نوجوان اهدافی را دنبال خواهد کرد، گفت: این فراخوان علاوه بر آن که کودکان و نوجوانان را برای شرکت در جشنواره دعوت می‌کند، امکان مشارکت شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را نیز فراهم می‌کند، در واقع فراخوانی برای تمام فرهیختگان و قلم به دستان و مروجان دغدغه‌مند دانش است تا در این مسیر دستگیر مهربان دبیرخانه جشنواره باشند.

وی از اهداف این جشنواره به کشف استعدادهای برتر و کمک به شکوفایی و معرفی آنها چه در کودکان خلاق و چه نوجوانان مستعد و بزرگسالان، ایجاد حس رقابت سالم و تلاش در اهمیت بخشی هر چه بیشتر به کتاب و ترویج مطالعه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره، تلاش در تولید آثار فاخر ادبی در عرصه ملی با موضوع کتاب و کتابخوانی که متاسفانه به حد کافی و درخور اهمیت موضوع بدان پرداخته نشده، تلاش در انتشار و چاپ آثار برگزیده در کتابی با نام جشنواره که به یادگار به عنوان شناسنامه‌ای مدون از سطح ادبیات کودک و نوجوان در سال آخر قرن چهاردهم می تواند ارزشمند باشد، اشاره کرد. 

زارعی ادامه داد: بر خلاف اکثر جشنواره ها که پس از اختتامیه و تقدیم جوایز گاها نقدی یا غیره و اعطای یک لوح تقدیر به کار خود خاتمه می بخشند، این دبیرخانه به همت اداره کل کتابخانه‌ها به دنبال آن خواهد بود که برگزیدگان به ویژه کودک و نوجوان را در عرصه‌های مختلف اعم از بهره‌گیری از کارگاه‌های آموزشی و مرتبط سازی آنها با اساتید هنرمند گرفته تا کمک به انتشار آثار و کمک‌های علمی و معنوی، در پوشش حمایت های خود قرار دهد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما ترویج کتابخوانی و شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت‌های متعالی کتابخانه‌های عمومی کشور به کودکان و نوجوانان و جوانان است تا بیش به جمع کتابخوانان در کشور بپیوندند.

دبیرمحفل ادبی هگمتانه استان همدان نیز با بیان اینکه نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان «دوست من کتاب» شیرازه پر اهمیتی دارد که سه پدیده را داراست، گفت: اول، پدیده ادبیات و تجلی آن یعنی شعر و داستان است، دوم کودکان و نوجوانان هستند که در یک کلام امید بشریت اند، سومین آن مربوط است به همدان که امروزه از سوی صاحب قلمان عرصه ادبیات کودک و نوجوان، این افتخار را به گردن آویخته است که «گهواره ادبیات کودک و نوجوان ایران زمین» بدان اطلاق می شود. 

مسعود طاهری عضد ادامه داد: دبیرخانه جشنواره افتخار آن را دارد که با معرفی داوران که از سرآمدترین و زُبده ترین شاعران و نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان فارسی زبان هستند، درجه اهمیت موضوع کتاب و مطالعه را در ابتدا به خویشتن خویش و سپس به اهل قلم به ویژه در عرصه ادبیات کودکان و نوجوانان یادآور شود.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره در نظر دارد با دعوت هنرمندان در عرصه ادبیات کودک و نوجوان، علاوه برآن که نسل های جوان را برای دوستی هرچه بیشتر با کتاب فرا بخواند، به نظر می رسد که شایسته توجه و همت بیشتر از سوی هنرمندان است.

طاهری عضد با بیان اینکه خوشبختانه بزرگان ادبیات کودک و نوجوان کشور ما را در این راه حمایت می‌کنند، ادامه داد: برای بخش نخستین جشنواره یعنی شعر داورانی همچون استاد مصطفی رحماندوست که افتخار پر آوازه شهر همدان است، استاد بیوک ملکی از شاعران نام آشنا و رده اول شعر کودک و نوجوان و دکتر کمال شفیعی مشعوف شاعر و نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان که از فرزندان سرافراز خطه استان همدان است را درنظر گرفتیم. 

وی به معرفی داوران بخش داستان پرداخت و گفت:
استاد محمدرضا یوسفی نویسنده نام آشنا در عرصه ادبیات کودک و نوجوان، استاد محمود پوروهاب از چهره های شناخته شده ادبیات کودک و نوجوان و دکتر کمال شفیعی که علاوه بر قبول دعوت در داوریِ بخش شعر مشترکا در این بخش هم ما را یاری می کنند، از جمله این داوران هستند. 

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل و شایان توجه در جشنواره محورهای جداگانه آن در سه بخش کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است. در این جشنواره سعی شده با تفکیک سنی شرکت کنندگان به این سه گروه سنی، علاوه برآن که بستر شرکت در رقابت را برای همه سنین مهیا کند، این امکان را فراهم می آورد که هر گروه سنی در رقابت با گروه همسالان خود در امر داوری طبقه بندی شوند و اینگونه نیست که اثر یک شاعر یا نویسنده بزرگسال که تجربه بیشتری دارد با همان سنگی سنجیده شود که اثر یک شاعر یا نویسنده کودک یا نوجوان سنجیده می‌شود.

طاهری عضد اظهار کرد: در نهایت در هر گروه سنی به تفکیکی که بیان شد سه برگزیده در بخش شعر و سه برگزیده در بخش داستان معرفی خواهند داشت که در مجموع به تعداد ۳۶ نفر خواهد رسید. با آن که ادبیات کودک و نوجوان ایران در سده اخیر از حالت نوپایی به یک ژانر اصلی پدیدار شده اما هنوز برای برخی از اهالی قلم با تعریف مشخص خودش شناخته نشده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر رعایت نکات فنی و تکنیکی در داستان ها و اشعار که هیئت داوران بدان توجه دارند اما عیار تاثیرگذاری، بیان شیوا و فنون ادبی متناسب با گروه سنی مخاطبان، اساس ملاک داوری را پی ریزی کرده و سعی خواهد شد به اثرگذارترین آثار رسیده در سه موضوع کتاب، کتابخوانی و کتابخانه رتبه های برتر اعطا و از خالقان آثار تجلیل به عمل آید.

طاهری‌عضد با بیان اینکه برای ارسال اثر خود از طریق ایمیل جشنواره به نشانی mahfel@hamadanpl.ir یا سایت samakpl.ir  اقدام کنید، گفت: افراد می‌توانند سوالات خود را از طریق صفحه رسمی اینستاگرام محفل ادبی هگمتانه به نشانی hegmatane_mahfel با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha