• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403041308846
  • خبرنگار : 50037

مدیر امور عشایری استان همدان:

تولید سالیانه ۲۸۰ تن پشم گوسفند توسط عشایر همدان

تولید سالیانه ۲۸۰ تن پشم گوسفند توسط عشایر همدان

ایسنا/همدان مدیر امور عشایری استان همدان از تولید سالیانه ۲۸۰ پشم گوسفند توسط عشایر این استان خبر داد.

جعفر کاویانی دلشاد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه بخش اعظم پشم تولید شده عشایر استان به دلیل هزینه‌های بالای پشم چینی و خریداری پشم به قیمت نازل دور ریز می‌شود.

وی با بیان اینکه پشم تولید شده عشایر استان از نوع ضخیم پشم بوده و در رده پشم متوسط محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه هر کارگر برای پشم چینی هر رأس گوسفند ۲۵ هزار تومان بوده این در حالیست که هر کیلو پشم از عشایر با قیمت هفت تا ۱۰ هزار تومان خریداری می‌شود و به دلیل عدم صرفه اقتصادی، پشم تولید شده را دور ریز کرده و حتی می‌سوزانند.

 کاویانی دلشاد میزان تولید پشم هر رأس گوسفند را ۹۰۰ گرم تا یک کیلو برشمرد و ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا پشم تولید شده عشایر استان همدان فرآوری، بسته‌بندی و در کار بافت فرش مورد استفاده قرار گیرد که در همین رابطه اقداماتی نیز انجام شده که با توجه به این پیگیری‌ها بر اساس پیش‌بینی در پاییز یا بهار سال آینده همزمان به پشم چینی گوسفندان عشایر استان این برنامه اجرایی خواهد شد.

وی گفت: با همکاری صنعت معدن استان، شرکت فرش و نیز تشکل‌ها نسبت به برگزاری جشنواره پشم چینی در اوایل سال‌جاری اقدام کردیم که در رابطه با بحث پشم تولید شده عشایر با رایزنی لازم قول دادند که با توجه به هزینه‌های بالای کارگری پشم‌چینی، آنان خود نسبت به پشم چینی عشایر اقدام کرده و برای جلوگیری از دورریز شدن، پشم تولید شده را خود خریداری و یا به صورت رایگان تحویل بگیرند که این امر از نقش موثری در جلوگیری از دورریز شدن پشم تولید شده عشایر استان برخوردار خواهد بود.

کاویانی دلشاد  با بیان اینکه به نظر می‌رسد این موضوع در پاییز و یا بهار سال آینده همزمان با پشم چینی عشایر اجرایی شود، افزود: در خرداد ماه امسال دو جشنواره پشم‌چینی در شهرستان نهاوند و همدان برگزار شد که متاسفانه تبلیغات چندانی در زمینه برگزاری این جشنواره انجام نشده بود و نیاز است در رویدادهای بعدی این جشنواره، نسبت به تبلیغات دو چندان اقدام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha