• پنجشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۹ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99082215162
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خبر داد

امسال برنامه‌های هفته کتابخوانی مجازی برگزار می‌شود

امسال برنامه‌های هفته کتابخوانی مجازی برگزار می‌شود

ایسنا/همدان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: تمامی برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی و کتابدار امسال به‌صورت مجازی و غیرحضوری برگزار می‌شود.

عاطفه زارعی پنجشنبه ۲۲ آبان در جمع خبرنگاران، افزود: بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار با شعار "دانایی، مانایی" به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی از برنامه ریزی برگزاری ۱۴۸۰ برنامه در سطح شهرستان‌ها و مراکز استان ها به مناسبت هفته کتاب خبر داد و اظهار کرد: عضویت رایگان در روز ۲۴ آبان به صورت غیرحضوری و با پیش ثبت نام در سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی استان به منظور تکریم اعضای فعلی کتابخانه‌های عمومی، تمدید عضویت تمامی اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور به مدت یک‌سال از ۲۴ آبان به صورت رایگان و برگزاری نخستین جشنواره ملی شعر و داستان کوتاه کودک و نوجوان با محوریت کتاب، کتابخوانی و کتابخانه توسط محفل ادبی هگمتانه و اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با عنوان «دوست من کتاب» از برنامه‌های این هفته به شمار می‌رود.

وی محورهای این جشنواره ملی را در بخش شعر در سه رده سنی شامل بخش شاعران کودک از ۷ تا ۱۲ سال، بخش شاعران نوجوان از ۱۳ تا ۱۷ سال و بخش شاعران جوان و بزرگسال بالای ۱۷ سال عنوان کرد و ادامه داد: محور جشنواره در بخش داستان نیز در سه رده بخش نویسندگان کودک از ۷ تا ۱۲ سال، بخش نویسندگان نوجوان از ۱۳ تا ۱۷ سال و بخش نویسندگان بزرگسال ۱۸ سال به بالا است.

زارعی مطرح کرد: تقدیر از برندگان دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به صورت الکترونیکی با تعداد ۴۲ هزار و ۴۴۳ شرکت کننده به تفکیک تعداد شرکت کنندگان بزرگسال ۳۵ هزار و ۹۹ نفر معادل ۸۲ درصد، نوجوان ۴۳۹۹ نفر معادل ۱۱ درصد و کودک ۲۹۴۵ نفر معادل ۷ درصد از دیگر برنامه هاست که از این تعداد چهار نفر به عنوان برندگان ملی و ۵۰۶ نفر به عنوان برندگان استانی انتخاب شدند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم استانی هفته کتاب در تاریخ ۲۷ آبان ماه با حضور مقامات ارشد استان و تمامی کتابداران به صورت مجازی، از اشتراک یکساله کتابخانه الکترونیکی طاقچه بی‌نهایت و هدیه به اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی استان خبرداد و خاطرنشان کرد: برگزاری جلسه ویژه کارگاه شعر و داستان کودک و نوجوان محفل ادبی هگمتانه با حضور اعضای فعال و علاقمند و شاعران برجسته کشوری و استانی از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با اشاره به عناوین برنامه های فرهنگی و ترویجی پیش‌بینی شده در سطح کتابخانه‌های استان در بستر فضای مجازی، گفت: ۱۱۰ نشست کتابخوان، ۱۴ نقد کتاب، هفت برنامه رونمایی از کتاب، ۶۰۰ برنامه در بخش کودک و نوجوان شامل قصه گویی، کاردستی، نقاشی، نمایشگاه کتاب، جمع خوانی و نمایش عروسکی، ۶۶ مسابقه کتاب خوانی، ۲۷ کارگاه کاردستی، مسابقه نقاشی، نمایشنامه خوانی، شعرخوانی و قصه گویی، ۱۳۰ نمایشگاه مجازی کتاب و جلسات مطالعاتی و معرفتی با محوریت کتاب به تعداد ۱۳۳ و با موضوعات متنوع طی هفته کتاب برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برگزاری شادپیمایی کتابخانه عمومی سیار با همکاری شهرداری همدان و با حضور گروه «عمو صفا» در روز شنبه ۲۴ آبان در سطح شهر همدان، انعقاد و تمدید تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی، دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای شهید مفتح همدان، انجمن ناشنوایان استان همدان، برگزاری مسابقه پویش کتابخوانی «۳ دقیقه با کتاب» به صورت مجازی با همکاری جهاددانشگاهی و در راستای تفاهم‌نامه امضا شده با آن نهاد برای جامعه هدف دانشجویان، برگزاری نشست علمی با عنوان «نقش کتاب و کتابخوانی در کاهش جرم» با ارائه دکتر فریدون جعفری، دستیار ویژه وزیر علوم در حوزه حقوق شهروندی و مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و برگزاری جلسات انجمن شهرستان با محوریت هفته کتاب یا ارائه گزارش آخرین وضعیت کتابخانه‌های شهرستان و فعالیت‌های صورت گرفته در فضای مجازی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب است.

زارعی تبلیغات و اطلاع رسانی در هفته کتاب را شامل تبلیغات محیطی در فضاهای عمومی شهری،تبلیغات مجازی و ایجاد موج کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی به صورت شهرستانی و کتابخانه‌ای، برگزاری نشست خبری مجازی به منظور ارائه گزارش وضعیت کتابخانه و برنامه‌های هفته کتابخوانی و کتابدار در جمع اصحاب رسانه، همکاری با صدا و سیما و شرکت در گفت‌و گوی ویژه خبری و معرفی کتاب در صدا و سیمای مرکز همدان، انعکاس فعالیت‌های مجازی کتابخانه‌های عمومی در رسانه‌های شهرستانی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های تعطیل نشده است، دانست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همدان از برنامه‌های پیش شده برای شهرستان‌ها سخن به میان آورد و گفت: در شهرستان ملایر افتتاح پیشخوان کتاب روستای مهدویه، مسابقه کتابخوانی آنلاین حرمان هور از ۲۰ آبان تا ۶ آذر و راه اندازی رادیو نامک(تولید پادکست از ۲۴ آبان) را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در شهرستان درگزین برنامه «هفت شب، هفت کتاب» معرفی کتاب توسط اشخاص حقیقی و حقوقی شاخص شهرستان برگزار می‌شود، افزود: در شهرستان بهار برنامه «بهار نامه» به منظور معرفی مفاخر شهرستان بهار از ۲۵ آبان هرشب ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام استان برگزار خواهد شد.

زارعی بیان کرد: در شهرستان فامنین برگزاری نشست کتابخوان کتابداران شهرستان در ۲۵ آبان، در نهاوند برگزاری برنامه ایی با عنوان «لائودیسه»(نام سابق نهاوند) و گفتگو هایی برای فرهنگ با رویکرد کتاب و کتابخوانی در اینستاگرام نهاوند و در شهرستان تویسرکان برگزاری پویش کتابخوانی «آبان و یار مهربان» با همکاری شورای شهر و شهرداری را در هفته کتاب خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در شهرستان رزن نشست کتابخوان با عنوان «سفره با طعم کتاب» در ۲۶ آبان و در شهرستان همدان نشست کتابخوان با عنوان «دانایی مانایی» در ۲۳ آبان و مسابقه مادران قصه گو برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در پایان مطرح کرد: کتابخانه مرکزی همدان افتتاح بخش ناشنوایان و مسابقه نقاشی ویژه کودکان را طی هفته کتاب خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha