• سه‌شنبه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91061408102
  • منبع : نمایندگی خوزستان

«میسان» کجاست؟

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: شهرستان دشت آزادگان در غرب استان خوزستان واقع شده و با کشور عراق هم‌مرز و مرکز آن شهر سوسنگرد است.

یک دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: شهرستان دشت آزادگان در غرب استان خوزستان واقع شده و با کشور عراق هم‌مرز و مرکز آن شهر سوسنگرد است.

امید نوری در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاری دانشجویان ايران (ایسنا) در خوزستان، اظهار کرد: دشت آزادگان از شمال با شهرستان شوش و استان ایلام، از جنوب و غرب با کشور عراق و از شرق با شهرستان اهواز (مرکز استان خوزستان) همجوار است.

او ادامه داد: دشت آزادگان در ابتدا «میسان» نامیده می‌شد. این سرزمین در روزگار هخامنشیان آباد بود، چنان‌که از رود کرخه به‌عنوان زندگی‌بخش آن یاد شده است. ایالت «میسان» گاه مستقل و گاه تابع فرمانروایان خوزستان بود و تا روزگار سلوکیان و ساسانیان شهرت خود را حفظ کرد.

نوری توضیح داد: در زمان فرمانروایی اعراب، این منطقه به «میسان» تغییر نام یافت. سلطنت میسانی (شامل سرزمین جلگه‌يی پست و همواری که میان رودهای دجله، فرات و کارون بوده است) بیش از 350 سال طول کشید تا این‌که به‌دست اردشیر بابکان (بنیانگذار سلسله‌ي ساسانیان) از میان برداشته شد.

وی بيان کرد: در دوره‌ي قاجاریه و اوایل سلطنت پهلوی اول «بنی‌طرف» و «هویزه» ناميده می‌شد. سپس در سال 1314 درپی نهضتی که برای تبدیل اسامی شهرها در دوره‌ي حکومت پهلوی اول آغاز شد و به واسطه‌ي وجود احشام و مراتع سرسبز به «دشت میشان» معروف شد و تا سال 1323 جزو شهرستان اهواز بود و بعد از آن با پیوستن به بخش بستان از اهواز منتزع و مستقل شد. پس از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نيز نام آن به «دشت آزادگان» تغییر کرد.

این دوست‌دار میراث فرهنگی گفت: از جمله آثار تاریخی دشت آزادگان می‌توان به سلطان داور، قدمگاه زین‌العابدین، مولا فاضل، ابراهیم خلیل، ابوالفضل العباس و امیرالمومنین اشاره کرد. همچنین انواع محصولات گرمسیری در این شهرستان به عمل می‌آید، از مهم‌ترین محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به گندم، جو، برنج، حبوبات، صیفی‌جات، جالیز، نباتات علوفه‌يی و خرما اشاره کرد.

وی افزود: دامپروری در این ناحیه پررونق و بااهمیت است و از عمده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی اهالی به‌شمار می‌رود. همچنين ماهی‌گیری به‌واسطه‌ي وجود رودخانه‌ي پرآب کرخه، یکی از منابع درآمد بخشی از مردم منطقه است.

انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha