• چهارشنبه / ۱۳ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403041308552
  • خبرنگار : 50624

مطالبه‌گری از جمهور آینده

دولت در گردشگری نقش حکمروایی دارد نه اجرایی

دولت در گردشگری نقش حکمروایی دارد نه اجرایی

ایسنا/اصفهان یک فعال میراث فرهنگی گفت: دولت باید بداند یکی از شرایط موفقیت در گردشگری این است که او نقش اجرایی ندارد، بلکه نقش حکمروایی و نظارت دارد، پس اجرا را باید به بخش خصوصی متخصص واگذار کند.

با توجه به اهمیت انتخابات دورهٔ چهاردهم ریاست جمهوری و از آنجایی که اصفهان، هویتی فرهنگی دارد، با دو فعال حوزه گردشگری و صنایع دستی به گفت‌وگو پرداختیم تا مطالبات آنان را منعکس کنیم. لیلا میرقدر، کارشناس حوزۀ گردشگری است که با اشاره به برخی از مطالبات در حوزهٔ گردشگری استان اصفهان، به ایسنا گفت: صنعت گردشگری ابتدا باید در سیاست‌گذاری کلان مملکتی مورد اهمیت و توجه به طور عملی و نه در کلام قرار بگیرد.

او با بیان اینکه از دولت توقع می‌رود که بودجه لازم و کافی برای این بخش اختصاص دهد، افزود: متأسفانه ما شاهد هستیم که در تعیین بودجه، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی یکی از آخرین سازمان‌هایی است که بودجه به آن اختصاص می‌یابد.

این فعال گردشگری ادامه داد: مطالبۀ بعدی ما از دولت آینده مستقر در پاستور، در نظر گرفتن تمهیداتی است که طبق آنها، ارتباط ایران با کشورهای اروپایی و غیره، در حوزهٔ گردشگری و سفر بهبود پیدا کند.

میرقدر با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بعدی، باید برای حوزهٔ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی وزیری که متخصص این عرصه است را انتخاب کند، گفت: همچنین در نظر گرفتن بودجه جداگانه برای تبلیغات صحیح و موثر جاذبه‌های ایران و ارائهٔ تبلیغاتی از خوبی‌ها و مزایای سفر به ایران برای کشورهای اروپایی و غیره مطالبۀ مهم دیگری در حوزهٔ گردشگری است.

او با بیان اینکه از دولت بعدی توقع می‌رود که ورود بخش خصوصی متخصص به صنعت گردشگری را تسهیل کند، خاطرنشان کرد: دولت باید بداند یکی از شرایط موفقیت در گردشگری این است که او نقش اجرایی ندارد بلکه نقش حکمروایی و نظارت دارد. پس اجرا را باید به بخش خصوصی متخصص واگذار کند.

این فعال گردشگری و میراث فرهنگی، در پایان سخنانش تأکید کرد: مطالبۀ دیگر ما این است که شرایط برای اشتغال و استخدام جوانان متخصص حوزهٔ گردشگری در دستگاه‌های دولتی و اجرایی فراهم شود.

تسهیل صادرات صنایع دستی

در ادامه به طور ویژه به شنیدن مطالبات یکی از بانوان فعال در رشته‌های سوزن‌دوزی پرداختیم. محبوبه پورقدیری، هنرمند رشتهٔ نقده‌دوزی اصفهان، گفت: رشتهٔ ما درحال فراموشی و سرقت است‌ و به همین دلیل نیاز به توجه ویژه دارد. مطالبۀ من این است که صنایع‌دستی نقده‌دوزی را به عنوان یادبود یا هدیه به همراه پشت‌نویسی توضیحات و لگوی تولیدکننده، به سفرا و نمایندگان کشورها و میهمانان خارجی در روابط دیپلماتیک اهدا کنند. این کار از سرقت هنری و فراموش شدن هنر نقده‌دوزی جلوگیری می‌کند و به نوعی تبلیغات صنایع‌دستی نیز هست.

او ادامه داد: از آنجایی که هنر نقده‌دوزی با نخ طلا و نقره، هنری با دوخت پیچیده و مشکل است و حمل‌ونقل آسان و متریال ارزنده‌ای نیز دارد، می‌تواند در حوزهٔ گردشگری ارزآوری داشته باشد.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه برای دسترسی و بهره‌مندی همهٔ شهروندان به این هنر صنایع‌دستی، تابلوهای کوچک نقده‌دوزی را با طرح‌هایی به سلیقه خود مشتریان، مثل طرح‌های نمادین، عناوین مذهبی و غیره تولید می‌کند، افزود: این تابلوهای کوچک از سویی نقل و انتقال آسانی دارند و از سوی دیگر هزینه آن مقرون به صرفه‌تر است و ظرفیت لازم برای فروش حداکثری و نشر این هنر در حال فراموشی را دارد. از دولت توقع داریم که از بازاریاب‌ها یا مجموعه‌های شرکتی حمایت کند تا آنان بتوانند سلایق گردشگران را به ما منتقل کنند و تولیدات ما را به فروش برسانند.

پورقدیری با اشاره به اینکه با پیگیری پنج ساله‌اش، هنر نقده‌دوزی به ثبت جغرافیایی رسیده است، اضافه کرد: هم‌اکنون وقت ثبت بین‌المللی این رشتهٔ صنایع‌دستی اصفهان است و مسئولیت این کار به عهدهٔ اتحادیه صنایع‌دستی و معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha