• جمعه / ۱۴ بهمن ۱۳۸۴ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8411-11572.37595
  • خبرنگار : 71060

تاثيرات انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام بر توريسم ايران

تاثيرات انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام بر توريسم ايران
پس از مكه مكرمه، امسال اصفهان اين ديار تاريخي كه در گذشته از آن به عنوان نصف جهان ياد مي‌شد، براي يك سال به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شد. حال سوال اين است كه انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام چه تحولاتي بر توريسم ايران خواهد داشت؟ به گزارش خبرنگار ايسنا اهميت اين بحث زماني بيشتر نمايان مي‌شود كه بدانيم در چشم‌انداز 20 ساله توريسم كشور جذب 20 ميليون جهانگرد به عنوان هدف قرار گرفته شده و كارشناسان پيش بيني مي‌كنند كه از اين طريق بيش از 20 ميليارد دلار عايد اقتصاد ايران شود. رقمي كه در نوع خود بلند‌پروازانه تلقي مي‌شود، هر چند كه مديران ارشد گردشگري دستيابي به اين رقم را حق ايران و جاذبه‌هايش قلمداد كرده و آن را دور از دسترس نمي‌دانند. در همين راستا احمد اديب به ايسنا مي‌گويد: برنامه‌هاي كميته‌ي بازاريابي و تبليغات ستاد ويژه‌ي اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام از عيد غدير فعاليت خود را به طور رسمي‌ آغازكرده است. مسوول امور فرهنگي و موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان افزود: رويداد مهم انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در سال آ‌ينده مطمئنا در كليه‌ي ابعاد استان به ويژه صنعت گردشگري تاثيرات مثبتي به همراه دارد. وي يادآور شد: به منظور بهره برداري از فرصت پيش آمده در گردشگري اصفهان، كارگروه‌هاي مختلفي تشكيل شده است كه مصوبات اين كار گروه‌ها پس از بررسي و كارشناسي نهايي در طول سال آينده عملياتي مي‌شود . به گفته‌ي وي، تاكنون پيشنهادها و برنامه‌هاي بسياري به كميته‌ي تبليغات و بازاريابي ستاد ويژ‌ي اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام ارايه شده است. مسوول امور فرهنگي و موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان خاطر نشان كرد: در كميته‌ي تبليغات و بازار يابي، بيشترين برنامه‌ها و اطلاع رساني عمومي‌برعهده‌ي صدا وسيما ورسانه‌هاي گروهي است . اديب ادامه داد: در كميته‌ي بازاريابي و تبليغات كارگروه ميراث فرهنگي و گردشگري نيز پيشنهادهاي مختلفي از جمله برپايي نمايشگاه جهانگردي اصفهان با نگاه ويژه به كشورهاي اسلامي‌، راه اندازي سايت‌هاي مصرفي جاذبه‌هاي گردشگري، همكاري با رايزنان فرهنگي سفارتخانه‌ها به ويژه سفارتخانه‌ها ايران دركشور اسلامي ‌مطرح شده است. وي همچنين به فعاليت‌هاي ويژه اتحاديه‌ي هتل داران واعضاي انجمن دفاتر خدمات مسافرتي جهت ارايه‌ي تسهيلات ويژه بر گردشگران در سال ‌آينده اشاره كرد و افزود: طرح‌هاي مختلفي در خصوص جذب بيشتر گردشگران به ويژه در ايام تعطيلات تابستان، نوروز و همچنين تعطيلات ژانويه در حال بحث و بررسي كه پس از نهايي شدن ‌،اعلام خواهد شد . به گفته‌ي اديب، هر چند برخي از برنامه‌هاي نكوداشت انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در اين استان آغاز شده است، اما كليه‌ي برنامه‌ها اين رويداد مهم از عدير غدير به طور رسمي صورت ‌اجرايي گرفته‌اند. رييس جامعه‌ي هتل‌داران اصفهان نيز گفت: ظرفيت اقامتي و پذيرايي اصفهان جهت پذيرش گردشگران در سال قرار گرفتن اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام افزايش مي‌يابد. محسن رخشان در گفت وگو با خبرنگار ايسنا افزود: انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام بهترين فرصت براي استفاده‌ي كامل از توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي گردشگري استان است. وي ادامه داد: سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري اصفهان به منظور فراهم كردن زمينه‌هاي بهره‌وري گردشگري استان از اين رويداد مهم با تشكيل ستادي ويژه به تدوين برنامه‌هاي جدي براي سال آينده پرداخته است. رخشان با اشاره به عضويت جامعه‌ي هتلداران اصفهان دركميته‌ي تبليغات و بازاريابي گردشگري اصفهان تاكيد كرد: در اولين جلسه‌ي اين كميته تصميمات مهمي ‌عنوان شد كه قرار است كارشناسان و اساتيد گردشگري پس از بازبيني و بررسي كامل طرح‌هاي ارايه شده آنها را تصويب نهايي كنند. به گفته‌ي وي از جمله‌ي طرح‌هاي ارايه شده در كميته‌ي بازاريابي و تبيلغات گردشگري ستاد ويژه‌ي اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام، ايجاد شبكه‌ي پورتال گردشگري اصفهان با نگاه فرابخشي و از طريق اينترنت است . رخشان خاطر نشان كرد: در اين طرح پيشنهاد توليد نرم افزاراي مختلف معرفي اصفهان به زبان‌هاي مختلف دنيا ارايه شده است كه اگر مورد تصويب نهايي قرار بگيرد ، ‌زمينه‌ي دسترسي تمامي ‌علاقه مندان به اصفهان در سراسر جهان به اطلاعات جامع استان فراهم مي‌شود. رييس جامعه‌ي هتل‌داران اصفهان اضافه كرد: علاوه بر اين تدوين طرح جامع تبليغات و بازاريابي خارجي گردشگري اصفهان و دستور كار قرار گرفته است . وي تصريح كرد: تدوين اين طرح با توجه به ضعف اصفهان در امر تبليغات براي سال آينده وهمچنين در دراز مدت تاثير عميقي در تحولات گردشگري اصفهان خواهد داشت. به گفته‌ي وي طرح زيباسازي شهري، ايجاد جاذبه‌هاي فراغتي براي جذب توريست‌ها، اجراي سمفوني‌هاي نور و صدا در ميدان نقش جهان و حاشيه زاينده رود و ... نيز از ديگر طرح‌هاي ارايه شده در كميته‌ي بازاريابي و تبليغات گردشگري ستاد ويژه‌ي نكوداشت اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام است . رخشان همچنين با اعلام خبر افزايش واحدهاي اقامتي و پذيرايي اصفهان در سال آينده افزود: علاوه بر بهره برداري چهار هتل تا پايان سال جاري هشت سرمايه‌گذار بخش خصوصي، موافقت نامه‌هاي اوليه‌ي خود را جهت احداث هتل در شهر اصفهان از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري دريافت كرده‌اند. دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهور در پيامي به مراسم آغاز سال "اصفهان، پايتخت فرهنگي جهان اسلام" تصريح كرده بود: از اين فرصت تاريخي بايد براي اسلام، اين پيام و شناساندن فرهنگ ديرينه‌ي اسلامي ايران بهره گرفت و دولت جمهوري اسلامي ايران از ظرفيت همه بخش‌هاي خود براي تعالي فرهنگي اين شهر و كمك به همبستگي بيشتر فرهنگي جهان اسلام استفاده خواهد كرد. حال بايد منتظر ماند و ديد كه آيا انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام در آينده تاثيراتي بر توريسم ايران خواهد داشت يا خير؟ انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha