• شنبه / ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۴۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403062414865
  • منبع : خانه کتاب

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

در سومین شماره از تکتا (تصویر کتاب ایران) قابلیت‌های سامانه بازار کتاب برای پوشش چالش‌های صنعت نشر ایران روشن شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، «تکتا» یا همان تصویر کتاب ایران، در سومین شماره خود به سراغ داده‌کاوی رفتار مشتریان سامانه بازار کتاب در سال ۱۴۰۲ رفته و نتایج حاصل را ارائه کرده است.

خانه کتاب در این گزارش خود در توضیحی درباره سامانه بازار کتاب نوشته است: «مطالعه و فهم رفتار مخاطبان و خریداران سامانه بازار کتاب، برای سیاست‌گذاران و فعالان صنعت نشر امر مهمی به شمار می‌رود و قابلیت تصویربخشی به داده‌ها برای مخاطبان عمومی را به همراه دارد.»

تکتای سوم شامل چهار بخش به ترتیب با این عناوین است:‌ «آشنایی با بازار کتاب به روایت ارقام»، «خریداران بازار»، «کتاب‌های بازار» و «ناشران و کتابفروشان بازار». 
در بخش نخست ارقام ارائه شده به این ترتیب است: ۲۶۱۴۲۰ عنوان کتاب عرضه شده، ۲۲۴ فروشنده، ۱۷۷۹۸ ناشر دارای کتاب در بازار کتاب و فروش نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲. «ماجرای بازار کتاب در سال ۱۴۰۲»، «توزیع عادلانه یارانه»، «میزان یارانه اختصاص یافته به گروه‌های سنی»، «ارسال ارزانتر کتاب» و... از جمله مباحث طرح شده در این بخش است.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

قم پیشتاز خرید از بازار کتاب

«معادله‌ای جدید در عرضه کتاب با نقش آفرینی بازار کتاب»، «بررسی پراکندگی جغرافیایی بر حسب سهم خرید»، «پراکندگی جغرافیایی خریداران بازار کتاب براساس سرانه خرید»، «نرخ بازگشت خریداران بازار کتاب»، «بررسی استان‌ها براساس خرید، خریداران و مبلغ از کل خرید»، «بررسی خریداران کتاب از نظر سن و جنسیت» و... از جمله مباحث مطرح شده همراه با نمودارهای مختلف در بخش دوم است. 

در این بخش اشاره شده که بر اساس داده‌های تحلیل شده جوانان پیشتاز خرید و کتابدوستی بوده‌اند. از نظر تعیین جنسیتی خریداران نیز آقایان دست به جیب‌تر بوده‌اند.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

همچنین بر اساس این داده‌ها استان قم یکه‌تاز خرید از بازار کتاب است و سرانه خرید مخاطبان این استان با مجموع خرید ۱۸ استان دیگر کشور برابری می‌کند.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

موضوعات داغ و پرفروش در بازار کتاب

در بخش سوم نیز با ارائه نمودارهای متعدد این مسائل بررسی شده‌اند: «گروه بندی کتاب‌های فروش رفته بر اساس مخاطب»، «بررسی کتاب‌های فروش رفته بر اساس موضوعات اصلی»، «بررسی کتاب‌های فروش رفته براساس زیر موضوعات»، «خواندنی‌ترین تالیفی‌ها»، «جذاب‌ترین ترجمه‌ها»، «کتاب‌های خوش فروش»، «پرطرفدارترین پدیدآورندگان» و... بر اساس محتوای تکتای سوم موضوعات داغ و پرفروش در بازار کتاب به ترتیب به این شرح است: ادبیات، کودک و نوجوان، دین، علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا، روانشناسی، کمک درسی و آموزشی، فلسفه و منطق، علوم پزشکی، هنر، زبان، خانواده و زندگی خانوادگی، مهندسی، علوم، دانش عمومی و ورزش.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

زیرموضوعات پرفروش در بازه زمانی یکساله بازار کتاب نیز از این قرار است: داستان کودک و نوجوان، داستان و رمان خارجی، داستان و رمان فارسی، ادبیات خارجی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی، سیره پیامبران و امامان و تاریخ اسلام، مدیریت اقتصاد بازرگانی، کلام (عقاید)، شعر فارسی، تفاسیر، علوم و مطالعات قرآنی، روانشناسی کاربردی و موفقیت، جمهوری اسلامی ایران، تاریخ و جغرافیایی عمومی و سایر کشورها و...

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

در تکتای شماره سوم اشاره شده که کتاب‌های تالیفی در بازارکتاب در بازه فروش یکساله خود فروش مناسب‌تری داشته‌اند. اسامی خواندنی‌ترین تالیفی‌ها را نیز در تصویر زیر مشاهده کنید:

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!


پرطرفدارترین پدیدآورندگان در بازه زمانی یکساله فعالیت بازارکتاب

داده‌کاوی‌ دیتاهای بازارکتاب همچنین پرطرفدارترین پدیدآورندگان را نیز مشخص کرده است که اسامی آنها از این قرار است: مجید عطایی جنتی، مژگان کلهر، محسن عباسی ولدی، علی صفایی حائری، محمد بهاءالدین حسینی، کلر ژوبرت، غلامرضا حیدری ابهری، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، شهید مرتضی مطهری، داستایوسکی، آیت‌الله مجتبی تهرانی، ناصر کشاورز، مهدی آذریزدی و نادر ابراهیمی.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

در نهایت در بخش چهارم نیز این مسائل بررسی شده‌اند: «ایجاد فرصت برابر در بازار فروش»، « کتابفروشی‌هایی که توانستند در بستر آنلاین بازارکتاب، بیش از ۱۰۰۰ نسخه به فروش برسانند» و... در داده‌کاوی تکتا مشخص شد که ۲۰ انتشارات در این بازه یکساله بیش از هزار نسخه از کتاب‌هایشان به فروش رسیده است. تصویر زیر ویژگی بازارکتاب برای فروش بیشتر را اثبات کرده است.

نگاهی به بازار کتاب در سال ۱۴۰۲!

در این گزارش صرفا تعدادی از تصویرهای داده‌کاوی سامانه بازار کتاب منتشر شده است. برای دریافت فایل کامل تکتای بازار کتاب به ketab.ir مراجعه کنید.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha