• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052517096
  • خبرنگار : 50985

چالش‌ها و فرصت‌های اقتصادی آب

کشت پاییزه چغندرقند؛ راهی نوین برای بهره‌وری در مصرف آب

کشت پاییزه چغندرقند؛ راهی نوین برای بهره‌وری در مصرف آب

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشت خارج از فصل مرسوم  چغندرقند این امکان را به ما می‌دهد که به جای کاشت و رشد چغندرقند  در فصول بهار و گرم و  خشک تابستان، کاشت و رشد این گیاه در طی فصول پاییز، زمستان و بهار باشد که مصرف آب در این روش تقریباً نصف یا کمتر از مصرف آب در کشت معمولی است.

مسعود احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به کشت پاییزه چغندرقند اظهار کرد: از ابتدای سال جاری با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص قیمت‌گذاری چغندرقند و استقبال کشاورزان از این محصول و به دلیل تحمل بهتر آن نسبت به تنش‌های خشکی و رطوبتی نسبت به سایر محصولات مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و پیاز، سطح زیرکشت چغندرقند حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، همچنین میزان قراردادهای تحویل چغندرقند به کارخانه‌ها نیز حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

کشت پاییزه چغندر قند؛ افزایش ضریب خودکفایی تولید شکر

رئیس بخش تحقیقات چغندر قند مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای افزایش خوداتکایی تولید شکر بیان کرد: درحال حاضر در کشور نیاز سالانه ما به شکر حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است. حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن در کشور فعلا شکر از چغندرقند و نیشکر تولید می‌شود و برای تامین شکر مورد نیاز مجبور به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن واردات از کشورهای دیگر هستیم، البته بعد از وقوع کرونا میزان مصرف تعدیل شده و این مقدار کاهش یافته است. با راهکارهایی که در نظر گرفته شده، به‌ویژه توسعه کشت پاییزه چغندرقند در استان خراسان رضوی و در کشور  و افزایش تولید شکر از مزارع نیشکر در جنوب، تلاش داریم تا ضریب خودکفایی تولید شکر در کشور و استان خراسان رضوی را افزایش دهیم.

وی درباره چگونگی حمایت از تولیدکنندگان چغندرقند از سوی جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات جهادکشاورزی استان اظهار کرد: چغندرقند به‌عنوان یک محصول در الگوی کشت زراعی کشور قرار دارد و از این رو مشمول حمایت‌هایی مانند تأمین کود مناسب و قیمت تضمینی خرید از تولیدکنندگان می‌شود و توصیه‌های فنی برای افزایش بهره‌وری این محصول در مزارع با معرفی ارقام پر محصول و راهکارهای مدیریت مناسب مزرعه توسط محققان مرکز تحقیقات و آموزش جهادکشاورزی استان  ارائه می‌شود.

احمدی با تاکید بر اینکه تولید چغندرقند یک تولید استراتژیک است و توجیه اقتصادی برای تولیدکنندگان استان دارد، افزود: به دلیل اینکه شکر یک کالای اساسی است، اگر نتوانیم آن را تولید کنیم، باید از خارج کشور وارد کنیم، تولید چغندرقند یک تولید استراتژیک و دارای توجیه اقتصادی محسوب می‌شود. بنابراین، چغندرقند به عنوان ماده اولیه تولید شکر در استان خراسان رضوی و تمام کشور اهمیت بالایی دارد. ما باید تولید آن را با دانش فنی و تجربیات کشاورزان پیشرو استان در واحد سطح افزایش دهیم و برای افزایش بهره‌وری مصرف آب، توسعه کشت پاییزه چغندرقند را مدنظر داریم.

وی درباره کشت پاییزه چغندرقند یادآور شد: تحقیقات در این زمینه از ۳۰ سال پیش در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آغاز شده است. خوشبختانه این طرح و تحقیقات مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است. در حال حاضر دو کارخانه قند، یکی در جوین خراسان رضوی و دیگری در شیروان خراسان شمالی به کاشت، تحویل و بهره‌برداری  چغندرقند پاییزه مشغول هستند. این نوع کشت این امکان را به ما می‌دهد که به جای کشت در فصول گرم و خشک، در فصول پاییز، زمستان و بهار کشت چغندرقند را انجام دهیم.

احمدی در پایان با تاکید بر لزوم در نظرگرفتن افزایش بهره‌وری مصرف آب در تولید چغندرقند گفت: با توجه به اینکه با محدودیت منابع آبی در کشور و استان مواجه هستیم، توسعه کشت پاییزه را در نظر داریم که مصرف آب در این روش کشت، تقریباً نصف یا کمتر از مصرف آب در کشت معمولی است و کمک بسیار شایانی در بهره‌ وری مصرف آب دارد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۶ ۰۱:۵۲

چغندر پاییزه راهی برای پولدار کردن کارخانه های قند و فقیر تر کردن‌کشاورز .کارخانه های قند با توجه به فرصتی که برای انها بدست امده با پایین زدن عیار چغندر و افت های نامتعارف تا جای که بتنوانند به کشاورز ظلم‌میکنند و هیچکس هم پیگیر نیست .

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۶ ۰۸:۵۲

سلام خسته نباشی لطفا یه تحقیق در مورد کشاورزان چغندر کار سرپل ذهابی انجام دهید که چطور کارخانه های قزوین وشهرکرد ودیگران حقشون رو ضایع کردن وبا کمترین قیمت وباکمترین عیار قند خریداری کردن چرا باید هیچ مسولی جوابگو نباشدچرا مای کشاورز فقط بایدمتحمل ضر