• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403062012274
  • خبرنگار : 90057

سیستم پیچیده تونل‌های حزب‌الله، کابوس بزرگ صهیونیست‌ها

سیستم پیچیده تونل‌های حزب‌الله، کابوس بزرگ صهیونیست‌ها

به‌رغم جنگ تقریباً یک ساله با مقاومت فلسطین در غزه، کارشناسان امنیتی صهیونیست این زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که بزرگترین تهدید در واقع در شمال نهفته است، جایی که حزب‌الله یک سیستم تونل پیشرفته را توسعه داده است.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی گزارش داده حزب‌الله لبنان در ۲ دهه گذشته شبکه‌ای از تونل‌ها را توسعه داده که طول تجمعی آن بیش از ۱۶۰ کیلومتر در سراسر جنوب لبنان است. اگرچه وجود این تونل‌ها برای چندین دهه شناخته شده است، اما نقش مهمی که آن‌ها برای حزب‌الله ایفا خواهند کرد، بار دیگر در طول جنگ غزه آشکار شده است.

در حالی که ارتش صهیونیستی مدعی است تقریباً ۸۰ درصد تونل‌های حماس را تخریب کرده، اما تونل‌های حزب‌الله از زمان شروع جنگ در غزه دست نخورده باقی مانده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز تحقیقات و آموزش «آلما»، یک سازمان غیرانتفاعی که در مورد چالش‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در امتداد مرز شمالی خود تحقیق می‌کند، اعتقاد بر این است که این تونل‌ها بسیار پیچیده‌تر و «به طور قابل توجهی بزرگتر» هستند.

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز مدعی شده که گمان می‌رود حزب‌الله احداث تونل‌های خود را پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ با الهام از تونل‌های کره شمالی پس از جنگ کره آغاز کرده است.

کره شمالی به دلیل تجربه‌اش در حفر تونل برای استفاده نظامی در جنگ ۲ کره «مرجع حرفه‌ای در موضوع تونل‌سازی» شناخته می‌شود. طبق گزارش‌ها تونل‌های کره شمالی قادر بودند تا ۳۰ هزار سرباز در ساعت را به همراه تسلیحاتی مانند نفربرهای زرهی، تانک‌ها و توپ‌ در خود جای دهند.

این گزارش نشان می‌دهد که حزب‌الله ۲ نوع تونل در جنوب لبنان ساخته است: «تونل‌های تهاجمی و تونل‌های زیرساختی». تونل‌های تهاجمی برای استفاده عملیاتی مشابه کره شمالی در نظر گرفته شده‌اند.

تحقیقات آلما نشان داد که برخی از تونل‌های حزب‌الله همچنین قادر به انتقال موتور چهارچرخ، موتورسیکلت و سایر «وسایل نقلیه کوچک» هستند، هرچند تعداد افرادی را که می‌توانند در خود جای دهند، مشخص نشده است. این تونل‌ها مجهز به «اتاق‌های فرماندهی و کنترل زیرزمینی، انبارهای تسلیحات و تجهیزات، کلینیک‌های صحرایی و محورهای مشخص شده برای شلیک انواع موشک‌ها هستند.»

موشک‌های ضدتانک و موشک‌های ضدهوایی را می‌توان از «شفت» در تونل‌ها شلیک کرد. این شفت‌ها (شکاف‌ها) پنهان و استتار شده‌اند و در بالای زمین قابل شناسایی نیستند.

گزارش آلما برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و اشاره کرد که سیستم تونل بیشتر شبیه یک تونل «مترو» است تا یک تونل طولانی.

در این گزارش آمده است: «ما این شبکه تونل بین منطقه‌ای را سرزمین تونل‌های حزب‌الله می‌نامیم.»

سری دوم تونل‌هایی که حزب‌الله مین گذاری کرده، معروف به تونل‌های زیرساخت، شبکه‌ای زیرزمینی را در داخل و نزدیک روستاهای جنوب لبنان تشکیل می‌دهد که اولین و دومین «خط دفاع» را در برابر تهاجم اسرائیل ایجاد می‌کند - پروژه‌ای «باعظمت و بزرگ».

در گزارش آلما تخمین زده می‌شود که یکی از این تونل‌ها نزدیک به ۴۵ کیلومتر طول داشته باشد.

حزب‌الله تلاش می‌کند مکان‌ها، مسیرها، ساختار داخلی و غیره این تونل‌ها را مخفی نگه دارد. 

«بواز شاپیرا» محقق آلما، به فاکس نیوز گفت: «حزب‌الله نه تنها از حمایت مردم لبنان برخوردار است، بلکه از دولت، ارتش، پلیس لبنان یا حتی نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان آموزش دیده‌تر و مسلح‌تر است. سازمان ملل حدود ۱۰۵۰۰ نیروی حافظ صلح در لبنان دارد که پس از جنگ ۲۰۰۶ مستقر شدند».

اعتقاد بر این است که حزب‌الله ۵۰ هزار نیروی آماده دارد و به گفته شاپیرا، حوزه نفوذ آن تقریباً به تمام شاخه‌های دستگاه امنیتی لبنان گسترش یافته است.

او می‌گوید: «اقدام علیه حزب‌الله به عنوان همکاری با اسرائیل و اساساً خیانت در لبنان و علیه فلسطینی‌ها تلقی می‌شود. این بدان معناست که هیچکس در ارتش انگیزه‌ای برای به چالش کشیدن حزب‌الله ندارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۰ ۱۷:۰۲

خدا یارتون باشه .

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۰۷:۴۳

زنده باد حزب‌الله. ✌💛

avatar
۱۴۰۳-۰۶-۲۱ ۱۴:۴۳

بنازم قدرت حزب الله را که اسرائیل با آن همه ادعا شهامت درگیری با آنها را ندارد ،( سیاهی لشگر نیاید به کار ، یکی مرد جنگی به از صد هزار)