• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403051308192
  • خبرنگار : 50598

کاهش ۴۹ درصدی اعمال قانون در استان مرکزی با افزایش جرایم رانندگی

کاهش ۴۹ درصدی اعمال قانون در استان مرکزی با افزایش جرایم رانندگی

ایسنا/مرکزی رئیس پلیس راه استان مرکزی با اشاره به افزایش مبالغ جرایم رانندگی از ۲۳ تیر ماه گفت: در این مدت نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، کاهش ۴۹ درصدی اعمال قانون اتفاق افتاده است.

سرهنگ محمد پورشمس ۱۳ مرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: بیش از ۶۴۰۰ کیلومتر راه در استان مرکزی وجود دارد که آزادراه‌ها ۳ درصد، بزرگراه‌ها ۸ درصد، راه‌های اصلی ۷ درصد و راه‌های فرعی ۱۱ درصد و راه‌های روستایی بیش از ۶۹ درصد مجموع راه‌های استان را شامل می‌شوند.

وی افزود: هر سه سال یکبار نقاط حادثه خیز را احصا می‌کنیم. ۳۷ نقطه جدید در سال گذشته احصا شده که از این تعداد ۳۵ مورد برطرف شده و دو مورد در حال رفع است.

پورشمس با بیان اینکه در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته، ۹ درصد کاهش متوفیان در تصادفات برون شهری را شاهد هستیم گفت: در این مدت ۱۷۱ فوتی و ۲۲۴۳ نفر مجروح داشتیم.

وی اضافه کرد: در تصادفات منجر به فوت، سهم بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها ۵۴ درصد بوده است. در ۲۶ فقره، تصادفات فوتی و جراحتی به این دلیل اتفاق افتاد که بعضی سازمان‌ها نقش خود را به خوبی ایفا نکردند.

پوشمس ادامه داد: در چهار ماه اخیر محورهای فرعی با ۳۲ فقره تصادف و ۳۸ فوتی بیشترین سهم از تصادفات استان را داشتند. آزادراه ساوه-همدان با ۱۷ فقره و ۲۱ فوتی، آزادراه اراک-قم با ۱۵ فقره و ۱۹ فوتی و محورهای روستایی با ۱۴ فقره و ۱۸ نفر فوتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی با بیان اینکه ۴۷ درصد تصادفات منجر به فوت را تصادفات واژگونی شامل می‌شود گفت: در چهار ماه اخیر ۶۴ درصد فوت در صحنه و ۳۶ درصد فوت در بیمارستان رخ داد و عامل اصلی تصادفات منجر به فوت، مرتبط با سرعت است.

رئیس پلیس راه استان مرکزی تصریح کرد: ۷۷ درصد متوفیان، مرد و ۲۳ درصد خانم بودند. سنین یک تا ۵۰ سال نیز با ۶۴ درصد، بیشترین سهم را در فوتی‌ها داشته‌اند. ۴۱ درصد متوفیان ساکن و بومی استان ‌بوده‌اند و ۴۹ درصد از فوتی‌ها مربوط به سواری‌های پراید، پژو و وانت‌هاست. خودرو ایمن می‌تواند نقش زیادی در کاهش تعداد فوتی‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد رانندگانی که در تصادفات فوت شده‌اند، زیر دیپلم و ۷ درصد متوفیان بالای دیپلم بودند. ۷۰ درصد فوتی‌ها دارای مشاغل آزاد، ۷ درصد غیر ایرانی و ۷۱ درصد متاهل بودند.

پورشمس با بیان اینکه عدم توجه به جلو، عامل اصلی واژگونی‌ها در استان است گفت: در مجموع چهار ماهه نخست امسال، ۴۱۲ هزار تخلف توسط پلیس راه اعمال قانون شده که ۴۸ هزار مورد تخلف حادثه ساز بوده است.

وی اضافه کرد: ۲۸۴ خودرو شوتی در چهار ماه اخیر توقیف شده و ۲۵۹ مورد نیز توقیف سیستمی شده است. پارسال در چهار ماه نخست سال ۶ فقره تصادف به دلیل تردد شوتی‌ها داشتیم و امسال فقط یک فقره تصادف در این حوزه رخ داده است. ۸۶ دوربین هوشمند در سطح راه‌های برون شهری استان مرکزی وجود دارد که ۶۲ دوربین مجهز به ثبت میانگین سرعت هستند.

پورشمس با بیان اینکه مسیر ساوه-همدان بیشترین تردد را بین راه‌های استان در اربعین دارد گفت: پلیس راه در این ایام در آماده باش است و در پیاده روی اربعین در مسیر اراک تا امامزاده محمد عابد مشهد میقان از ۶ صبح تا ۴ بعد از ظهر اقدامات ترافیکی خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در آزادراه ساوه-همدان بیشترین علل فوت، واژگونی‌هاست که علت تعداد زیاد تصادفات در این جاده این است که ما هیچگونه مجتمع خدمات رفاهی در ۱۰۰ کیلومتر نخست آن نداریم تا رانندگان استراحت کنند. همچنین متاسفانه در این آزادراه هیچ روشنایی وجود ندارد.

پورشمس با اشاره به افزایش مبالغ جرائم رانندگی از ۲۳ تیر ماه تصریح کرد: بیشترین جریمه، با مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان مربوط به مصرف مواد  سپس مربوط به سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه با مبلغ ۷۰۰ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: در مدت قریب به ۲۰ روز افزایش مبالغ جرایم رانندگی، کاهش ۴۹ درصدی اعمال قانون را شاهد هستیم و اعمال قانون ۵۵۰۰ مورد کمتر شده است. در تصادفات منجر به فوت نیز در این ۲۰ روز، ۱۷ نفر فوتی کمتر نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha