• دوشنبه / ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403061911496
  • خبرنگار : 71415

ویدیوی موضع‌گیری یک مقام سازمان ملل درباره انتخابات آمریکا جنجال آفرید

ویدیوی موضع‌گیری یک مقام سازمان ملل درباره انتخابات آمریکا جنجال آفرید

رسانه آمریکایی با استناد به ویدیویی که از صحبت‌های یک مقام سازمان ملل افشا شده از نگرانی این سازمان از احتمال رسیدن مجدد دونالد ترامپ به ریاست جمهوری و به خطر انداختن آینده این سازمان توسط این نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه خبر داد.

به گزارش ایسنا، یک پادکست آمریکایی تحت عنوان Louder with Crowder به ضبط مخفیانه و افشای یک ویدیو از صحبت‌های یک مقام دفتر امور حقوقی سازمان ملل پرداخت.

به نوشته «فاکس نیوز»، این مقام سازمان ملل که نام او فاش نشد در این ویدیو که مخفیانه از او ضبط شده می‌گوید: «من مطمئن نیستم سازمان ملل در مقام یک نهاد بتواند در جریان دومین دور ریاست جمهوری ترامپ زنده بماند.»

ترامپ هنوز درباره این ویدیو اظهار نظر نکرده است اما او در دوران ریاست جمهوری اولش مواضع سختگیرانه متعددی را علیه این سازمان بین‌المللی به بهانه این که «فاسد و یهودستیز» است اتخاذ و در این میان تلاش کرد تا منافع واشنگتن را به پیش ببرد.

یکی از این اقدامات ترامپ این بود که بودجه آمریکا برای آژانس کاریابی و امدادرسانی آوارگان فلسطینی سازمان ملل (آنروا) را قطع کرد. شبکه فاکس نیوز در ماه اوت گزارش کرد سازمان ملل دست به اخراج ۹ نفر از کارمندان آنروا به این بهانه که آنها احتمالا در عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط حماس علیه رژیم صهیونیستی دست داشته‌اند زده است.

ترامپ همچنین آمریکا را از شورای حقوق بشر سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی، سازمان فرهنگی یونسکو و توافقنامه آب‌وهوایی پاریس خارج کرد.

بایدن بعد از آن که عهده‌دار ریاست جمهوری آمریکا شد بار دیگر واشنگتن را به سازمان‌هایی که ترامپ از آنها خارج شده بود ملحق کرد. بایدن اما بعد از ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه کارمندان آنروا در عملیات حماس علیه این رژیم دست داشته‌اند، بودجه آنروا را معلق کرد.

«نیکی هیلی»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در دولت ترامپ، در سال ۲۰۲۱  به دولت جو بایدن نسبت به ملحق کردن دوباره واشنگتن در شورای حقوق بشر سازمان ملل هشدار داده و ادعا کرد این نهاد تحت تاثیر کشورهایی همچون چین و کوبا است.

به نوشته این رسانه آمریکایی یک دستیار ارشد جمهوریخواهان کنگره آمریکا که در حوزه روابط بین‌الملل فعالیت می‌کند به فاکس نیوز گفت: «فهرستی از مواضع استاندارد کنونی حزب جمهوریخواه وجود دارد و این مواضع قرار است بلافاصله بعد از آنکه ترامپ مجددا وارد کاخ سفید شود اتخاذ شوند و او سیاست‌هایی که در دور نخست ریاست جمهوری خود پیگیری کرده بود را مجددا اجرایی خواهد کرد.»

این دستیار تصریح ساخت: «او در درجه اول آمریکا را از شرکت در سازمان‌های ضد آمریکایی و یهودستیز در سراسر مجموعه سازمان ملل که دولت بایدن-هریس به تامین و تعامل با آنها مشغول بوده خارج خواهد کرد. او همچنین دستور خواهد داد دیپلمات‌های ما شروع به اقدام علیه سیاست‌های بین‌المللی که منافع ما را تضعیف می‌سازند کنند، به جای اینکه همچون دولت بایدن-هریس برای اجرایی کردن آنها تلاش داشته باشند.»

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره ویدیوی منتشر شده از مقام سازمان ملل، خبرنگار فاکس نیوز را به صحبت‌های اخیر او در یک نشست مطبوعاتی ارجاع داده و گفت: «این مردی که شما به او اشاره می‌کنید یک مقام ارشد سازمان ملل نیست. یک کارمند میان رده این سازمان است. هنگام نگاه کردن به این ویدیو متوجه می‌شوید که اظهارات او ظاهرا در زمان حضورش در یک قسمت خصوصی یک رستوران و بدون اطلاع او ضبط می‌شوند و او این صحبت‌ها را به هیچ وجه به نمایندگی از سازمان ملل مطرح نمی‌سازد.»

وی افزود: «فکر نمی‌کنم هیچ خبرنگار معتبری صحبت‌های این فرد را به عنوان موضع رسمی سازمان ملل قلمداد کند.»

این در حالی است که این مناقشه باعث واکنش برخی چهره‌ها در آمریکا درباره اینکه سازمان ملل رو به مداخله در انتخابات آمریکا آورده، شده است.

«آن بایفسکی»، رئیس سازمان موسوم به «صداهای حقوق بشر» به فاکس نیوز گفت: «مچ سازمان ملل را در ضمن اظهارنظر درباره انتخابات آمریکا و مخالفت شدید با ترامپ گرفته‌اند و پاسخ آنها این است که ما نبودیم! امروز سازمان ملل چشم بر هدف اصلی خود بسته و حقوق و آزادی‌های سیاسی بنیادین آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند.»

او ادامه داد: «ظاهرا سازمان ملل وارد یک رابطه عاشقانه ۲ طرفه با دموکرات‌ها شده است!»

این مناقشه در آستانه شروع جلسات مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر ماه جاری میلادی به میزبانی مقر این سازمان در شهر نیویورک و شرکت رهبران کشورها در این جلسات به منظور سخنرانی مطرح شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha