• یکشنبه / ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403061810523
  • خبرنگار : 50212

ادامه خاموشی ها و آژیر قرمز در خط پایان تولید پسته زرندیه

ادامه خاموشی ها و آژیر قرمز در خط پایان تولید پسته زرندیه

ایسنا/مرکزی قطعی روزانه برق در فصل تابستان که عمدتا متوجه صنایع و کشاورزی شده گرچه خطر قطعی برق را از بخش مسکونی دور کرده اما خسارات زیادی را متوجه بخش تولید کرده است.

رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی می گوید که این مشکل خسارات بسیاری را به محصول باغداران زرندیه که یکی از قطب های تولید پسته استان و کشور است وارد کرده و اگر ادامه پیدا کند، خسارت بیشتر هم خواهد شد.

محمود بارانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قطعی روزانه برق در مناطق پسته خیز کشور موجب خاموشی چاه‌های آب شده و فرآیند آبیاری باغات را مختل کرد و همین امر عاملی شد تا محصول پسته در مقطعی که باید آبیاری شود نتواند آب مورد نیاز خود را جذب کرده و پوک شود.

وی گفت: معمولا از اوایل تیرماه، جسم فیزیکی محصول پسته تکمیل شده و شروع به مغزگیری می‌کند اما قطعی برق در این مقطع، موجب خاموشی چاه‌های آب شده و عملا تنش آبی بر باغات پسته حاکم می شود و آبگیری درخت با اختلال مواجه شده و حتی سوختگی برگ درخت اتفاق می افتد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه با اشاره به قطعی برق در باغات پسته این شهرستان نیز گفت: پوکی پسته در باغات پسته شهرستان زرندیه مانند سایر نقاط پسته خیر کشور صورت گرفته است و میزان پوکی حاصل از این نقصان، نوسان ۱۰ درصدی در کل کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه میزان پوکی مجاز پسته بین سه الی پنج درصد در شرایط عادی است، گفت: افزایش میزان پوکی به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد نگران کننده بوده و خسارت زیادی را به تولیدکنندگان این محصول استراتژیک وارد کرده است.

بارانی با اشاره به درخواست پسته کاران زرندیه از استاندار مرکزی مبنی بر جلوگیری از خاموشی باغات پسته در فصل تابستان گفت: گرچه این خواسته باغداران محقق نشد اما انتظار می‌رود که  مسئولان در آینده مانع قطعی برق در فصل برداشت شوند، چرا که خاموشی ها در این فصل خسارت سنگینی به تولیدکنندگان وارد خواهد شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه استاندار مرکزی سال گذشته دستور عدم قطعی برق در فصل برداشت را پس از انتشار گزارش خبرگزاری ایسنا صادر کرد که انتظار می رود امسال نیز این مطالبه محقق شود.

وی افزود: بنابر اعلام اداره برق قرار بود تا ۱۵ شهریورماه قطعی برق صورت گیرد اما متاسفانه مجددا با تمدید آن به ۱۵ مهرماه نگرانی پسته کاران تشدید شده است چر که قطعی روزانه پنج ساعته برق در فصل برداشت، آسیب جدی به پروسه برداشت و فرآوری پسته وارد خواهد کرد.

بارانی با بیان اینکه از ۲۵ شهریورماه کار برداشت پسته در شهرستان زرندیه آغاز خواهد شد، گفت: امسال سال آور این محصول بوده و پیش بینی می شود شاهد رشد ۱۵ درصدی میزان برداشت پسته نسبت به سال قبل باشیم اما با توجه به پوکی ۳۰ الی ۴۰ درصدی، میزان دقیق محصول تولیدی باید پس از برداشت و فراوری اعلام شود.

۲۲ شهریورماه سال گذشته رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در گفت و گو با ایسنا، از اختلال در روند برداشت پسته به دلیل قطعی روزانه برق خبر داد و از استاندار و فرماندار شهرستان زرندیه خواست قطعی برق در ایام برداشت پسته متوقف شود که این درخواست توسط استاندار پیگیری و انجام شد. این درخواست هشتم مردادماه امسال توسط ایسنا و از قول بارانی به استاندار اعلام شد ولی همچنان از قبول و اجرای آن خبری نیست.

با پایان برداشت، نیاز پسته کاران به برق تمام نمی شود. با توجه به اینکه فرآوری پوست کنی و فرآوری پسته همزمان با برداشت محصول و با استفاده از دستگاه های برقی صورت می گیرد، قطع برق در چنین شرایطی نگران کننده است چرا که یک محصول بسیار حساس بوده و در صورت عدم پوست گیری در ساعات اولیه برداشت ممکن است آسیب دیده و از ارزش آن بویژه در حوزه صادرات کاسته شود که این خسارت به خسارت پوکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی که در حال حاضر اتفاق افتاده، افزوده خواهد شد.

قریب به ۸۰ درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارند و از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان، بالغ بر ۱۰ هزار هکتار در این شهرستان قرار دارد که از این میزان نیز هشت هزار هکتار در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه قرار گرفته و دو هزار هکتار از مجموع باغات استان نیز در شهرستان ساوه است.

محموله‌های صادراتی پسته زرندیه از پایانه پسته این شهرستان به کشورهای اوراسیا، ترکیه، حاشیه خلیج فارس، روسیه و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

طلای سبز از استراتژیک‌ترین محصولات تولیدی شهرستان زرندیه است که بواسطه ارگانیک بودن، با اقبال بالایی از سوی مشتریان اروپایی همراه است و توانسته جایگاه خوبی را در ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه کسب کند و پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

حالا که طبیعت در سال زراعی جاری تا امروز هوای پسته‌کاران را داشته و بهترین شرایط تولید را بدون هیچگونه هزینه‌ای برای آنان فراهم کرده تا بهترین محصول را برداشت کنند، همراهی با آنان در خط پایان تولید و چشم پوشی از قطعی برق در این باغات می‌تواند هم از هدررفت نعمت الهی که در این چند ماه با دست و دلبازی به باغداران عرضه شده خودداری کند و هم بهترین نتیجه را برای بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی شهرستان و استان رقم بزند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha