به گزارش ایسنا، با توجه به سرعت بالای تحولات در فناوریهای حوزه دیجیتال و همچنین فرصتها و چالشهایی که این تحولات در عرصههای گوناگون فردی و اجتماعی زندگی بشر بههمراه دارند، ارائه الگوهای بومیِ حکمرانی نرم متناسب با اقتضائات جامعه ایرانی، نقش مهمی در اعتلای کشور ایفا میکند.
به دلیل پیشرفت عرصه دیجیتال و پلتفرمهای مجازی، امروزه کنشهای ملموس خیابانی جای خود را به کمپینهای مجازی داده است و طی سالهای اخیر ارتباط مردم با فضای مجازی و انجام امور اداری و غیر اداری با استفاده از پلتفرمها شتاب بیشتری گرفت و شاهد در تنیده شدن ارتباط مردم با فضای مجازی بودیم.
ارائه خدمات متنوع و در دسترس بودن آن یکی از مزایای سکوهای داخلی نسبت به خارجیها محسوب میشود، بنابراین به دلیل نیاز روزافزون به پیامرسانها، ایران همانند سایر کشورها برای توسعه پلتفرمهای بومی خود تلاش و حمایتهای گوناگونی را از آنها انجام داد.
ایجاد قابلیت اینترکانکشن به دنبال نارضایتی کاربران از تعدد پیامرسانها اقدامی بود که اوایل سال گذشته در دستور کار قرار گرفت تا هر کاربری با داشتن یک پیامرسان بتواند به دیگر پیامرسانها متصل شود. استفاده از این قابلیت برای کاربران اختیاری بوده و نیازی به نصب هیچ نرمافزار دیگری ندارد و صرفا یک قابلیت به پیامرسانهای داخلی اضافه شده است.
اما برقراری امکان تماس صوتی و تصویری از طریق پیامرسانهای ایرانی با اپراتورهای تلفن ثابت و همراه از جمله اقداماتی بود که برای امکان برقراری ارتباط کاربران ساکن کشورهای دیگر با اعضای خانواده خود ایجاد شد و به واسطه آن روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی انجام میشود.
بررسیها حاکی از آن است که پیامرسانهای داخلی رشد قابل توجهی داشته و طبق آخرین آمارهای موجود تا نیمه مهرماه سال جاری پیک کاربران فعال روزانه نسبت به شهریور ۱۴۰۰، در روبیکا ۴ برابر، در ایتا ۱۴ برابر، در بله ۶ برابر، در سروش پلاس ۸ برابر و در آی گپ ۲ برابر شده است و پهنای باند مصرفی در این پلتفرمها در قیاس با شهریور ۱۴۰۰ حدود پنج برابر رشد داشته است.
اکنون با گذشت ۷ ماه از آغاز به کار سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- تقویت و توسعه سکوهای بومی همچنان مورد توجه است و تأکید میشود به دلیل ظرفیتهای این سکوها، زمان ورودشان به سکوهای بین المللی فرا رسیده و این رویکرد با جدیت دنبال میشود.
در این راستا اخیرا اکرم فداکار - مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد- گفته است اپلیکیشنهای بومی خدمات متنوعی به سازمانها و کسبوکارها ارائه میدهد که این خدمات عبارتند از انواع ابزارهای ارتباطاتی مانند ارسال پیام انبوه و تماس گروهی، همچنین ساخت بازو (بات) خدمات سازمانی، ارسال و دریافت رمز یکبار مصرف، نظرسنجی و نوبت دهی و پشتیبانی هوشمند که با هماهنگی انجام شده امکان ارائه برای دستگاههای دولتی و غیر دولتی در استانها نیز وجود خواهد داشت.
انتهای پیام
نظرات