امروزه ترافیک، یکی از معضلات کلانشهرها محسوب میشود که موجب اتلاف وقت و هزینه شهروندان خواهد شد. به همین دلیل رسیدگی برای رفع این معضل یکی از مسائلی است که باید همواره مسئولان بدان توجه داشته باشند. قدر مسلم آن است که ترافیک نشئت گرفته از چندین عوامل سختافزاری و نرمافزاری است و برای رفع این مشکل باید نهادها و دستگاههای مختلف دست به دست هم داده و تلاش کنند.
شیراز نیز مانند سایر کلانشهر درگیر این معضل است. به خصوص اینکه این شهر، یک شهر تاریخی است که قریب ۳۶۰ هکتار آن را بافت تاریخی تشکیل میدهند و این به معنای آن است که خیابانهای باریکتر از استاندارد آن، خود عاملی برای ایجاد ترافیک است و به دلیل تاریخی بودن بخش عمدهای از بافت، هم امکان تعریض خیابان وجود ندارد، لذا باید از روشهای نوین دیگری در این زمینه استفاده کرد.
خبرگزاری ایسنا، تاکنون گزارشها و مصاحبههای مختلفی در خصوص معضل ترافیک شیراز به خصوص در محدوده بلوار کریمخان زند به عنوان بلوار مرکزی این شهر که عمده ادارات مهم دولتی و حاکمیتی، قطبهای درمانی کشور و همچنین مراکز متعدد پزشکی در آن قرار دارند، انجام داده است. این بار به سراغ شهردار شیراز رفتیم تا پاسخ وی را در خصوص معضل ترافیک و به خصوص در محدوده میدان امام حسین(ع) یا میدان نمازی بلوار کریمخان زند بشنویم.
محمدحسن اسدی در گفتوگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به اینکه برنامهریزی مدیریت شهری برای کنترل ترافیک در شیراز و به خصوص بلوار کریمخان زند چیست، گفت: کنترل و ساماندهی ترافیک آسان نیست. این معضلی است که بسیاری از شهرها درگیر آن هستند و مسلماً شیراز هم درگیر چنین معضلی است.
وی با تأکید بر اینکه کنترل و ساماندهی ترافیک نیاز به عزم همگانی دارد و باید دستگاههای مختلفی برای آن ورود کنند و این کار به تنهایی از عهده شهرداری و سازمان کنترل ترافیک برنمیآید، افزود: قریب ۵ هزار مطب پزشک در فاصله میدان امام حسین(ع) تا میدان نمازی بلوار کریمخان قرار دارد و وجود این تعداد مطب و مرکز درمانی مسلماً موجب ایجاد حجم زیادی از ترافیک در ساعات مختلف شبانهروز در این خیابان میشود.
ساماندهی مطب پزشکان
اسدی در عین حال با ذکر این نکته که برای ساماندهی مطب پزشکان در این منطقه و شیراز برنامه داریم و چند مکان را برای آن مشخص کردیم، بر ضرورت همکاری و همراهی نهادهای مختلف برای اجرای این طرح تأکید کرد.
شهردار شیراز همچنین گفت: البته تاکنون اقدامات مختلفی برای کنترل و ساماندهی ترافیک در شیراز انجام دادهایم که از جمله آن میتوان به احداث ۳ بزرگراه طی دو سه سال اخیر اشاره کرد. این بزرگراهها تأثیر زیادی در کاهش ترافیک خیابانهای مختلف ایفا کردهاند.
وی، فعالیت همزمان برای احداث ۴ خط مترو، افزایش تعداد اتوبوسها، مینیباس و ونها را از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا عنوان کرد و گفت: همچنین چندین تقاطع و دوربرگردان در برخی از گرههای ترافیکی شیراز احداث کردیم که تأثیر بسزایی در کنترل ترافیک داشتهاند به عنوان مثال در بلوار چمران شیراز با احداث دو تقاطع غیرهمسطح به صورت لوب که همدیگر را کامل میکنند، توانستیم ترافیک را در این بلوار از میان برداریم و دیگر در این بلوار، ترافیکی نداریم.
به گزارش ایسنا، آنچه مسلم است مدیریت شهری در حد توان و بضاعت خود در این زمینه در حال تلاش است، اما ساماندهی و کنترل ترافیک نیاز به عزم مسئولان شورای ترافیک شیراز و استان دارد تا با برنامهریزی و هماهنگی خود بتوانند با استفاده از ظرفیت نهادها و دستگاههای مختلف، گامهای مثبتی در این راستا بردارند.
البته نقش فرهنگ شهروندی هم در این زمینه بسیار مؤثر است و نباید از فعالیتهای نرمافزاری و فرهنگی برای ایجاد فرهنگ رانندگی در سطح کلانشهری مانند شیراز غافل شد و در این زمینه هم مسئولان امر باید برنامهریزی لازم را انجام دهند و از سوی دیگر هم، خود شهروندان به این مسئله واقف باشند که حل مشکلات خودشان، نیاز به عزم و اراده آنان هم دارد و این کار به تنهایی از عهده مسئولان خارج است و باید همراهی لازم را داشته باشند و خودشان بخواهند که این مشکل برطرف شود وگرنه هر برنامهریزی مسئولان در این زمینه، بدون همکاری مردم به نتیجه نخواهد رسید.
انتهای پیام
نظرات