• یکشنبه / ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403031308848
  • خبرنگار : 50046

/گزارش/

بهار زیرساخت‌های درمانی خراسان شمالی در دولت سیزدهم

بهار زیرساخت‌های درمانی خراسان شمالی در دولت سیزدهم

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی یکی از استان‌های مرزی کشور است که با کمبود تجهیزات درمانی و پزشکان متخصص و فوق تخصص مواجه است، تلاش‌های زیادی نیز برای جذب امکانات و پزشک در این استان انجام شده است.

با آغاز به کار دولت سیزدهم، چهره بخش درمان در این استان تغییر کرده و بسیاری از امکانات که به علت نبودن آن‌ها، مردم مجبور به سفر برای ادامه درمان به سایر استان‌ها می‌شدند یا ایجاد شده‌اند یا در حال ایجاد هستند.

داشتن بیمارستان در شهرستان راز و جرگلان سال‌هاست به یکی از مطالبات اصلی مردم تبدیل شده است که در این دولت ساخت آن آغاز شد، شهر آشخانه در مسیر رفت و آمد زائران حرم مطهر امام رضا (ع) از مناطق شمالی کشور به مشهد قرار دارد، اما بیمارستان پورسینای این شهر با کمبود فضای فیزیکی مواجه بود که در دولت شهید جمهور، طرح توسعه آن آغاز شد و بسیاری از اقدامات دیگر که در این سه سال در حوزه درمان انجام شده است.

جذب حدود ۱۰۱ پزشک متخصص در استان در دو سال گذشته

دکتر عفتی‌زاده، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از مشکلات این استان در حوزه درمان، کمبود پزشک متخصص است که در سال ۱۴۰۱ موفق به جذب ۵۰ نفر شدیم و در سال گذشته نیز ۵۱ پزشک متخصص در استان جذب شدند.

وی ادامه داد: البته پزشکان در حال رفت و آمد هستند و بعد از گذشت چند سال به منطقه خود بازمی‌گردند و دوباره جذب پزشک متخصص انجام می‌شود.

عفتی‌زاده درباره تخت بیمارستانی نیز بیان کرد: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، ۵۰ تا ۶۰ تخت بیمارستانی به تخت‌های بیمارستانی استان افزوده شد.

افزایش ۲۴ درصدی تعداد پزشکان متخصص

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز گفت: ماندگاری پزشکان در این استان نسبت به سال‌های گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است. برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم استان امکانات زیرساختی مانند خانه‌های سازمانی و پرداخت مزایا در استان فراهم شده است.

وی افزود: جذب رشته پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد یکی دیگر از اقداماتی است که می‌تواند نقش مهمی در جذب پزشکان بومی داشته باشد که چند سال دیگر در همین استان تربیت می‌شوند.

ن

توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه در دولت سیزدهم

دکتر براتی‌زاده، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرح توسعه بیمارستان پورسینای اختصاص یافت، بیان کرد: با اختصاص این اعتبار، بزرگترین طرح درمانی شهرستان مانه و سملقان تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: طرح توسعه بیمارستان پورسینای آشخانه از ۳۲ به ۶۴ تخت خوابی در حال انجام است و موافقت اصولی وزارت بهداشت برای افزایش تعداد تخت‌ها از ۶۴ به ۹۶ گرفته شده است. با تکمیل فاز دوم، عملیات ارتقا به ۹۶ تخت خواب آغاز خواهد شد تا بیش از پیش اهالی مانه و سملقان از خدمات درمانی و بهداشتی مناسب در شهرستان خود بهره‌مند شوند.

بیمارستان راز و جرگلان یکی از مهمترین نیازهای درمانی مردم این شهرستان

معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی درباره آخرین وضعیت پروژه احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های درمانی در حال اجراست که در دولت سیزدهم ساخت آن آغاز شد.

وی از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی فاز نخست پروژه احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی شهرستان راز و جرگلان خبر داد و افزود: عملیات احداث پروژه بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان در زیربنای ۷۷۳۰ مترمربع از بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز شد.

براتی‌زاده با بیان اینکه تاکنون حدود ۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است، گفت: حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای تکمیل فاز نخست این پروژه مهم درمانی مورد نیاز است.

وی پایان تابستان سال آینده را موعد تکمیل نهایی و آماده بهره‌برداری از این پروژه دانست و ادامه داد: برای تکمیل پروژه بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان حدود ۲۵۰ میلیارد تومان مورد نیاز است.

براتی‌زاده بیان کرد: بیمارستان ۶۴ تخت خوابی راز و جرگلان یکی از مهمترین نیازهای درمانی اهالی این شهرستان به‌شمار می رود که از زمان شروع به کار عملیات اجرایی آن با پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است و می‌توان امیدوار بود در آینده نه‌چندان دور تکمیل و آماده ارائه خدمات در حوزه سلامت بویژه درمانی شود.

ت

جلوگیری از رفت و آمد بیماران نیازمند پرتودرمانی

معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه گفت: یکی از پروژه‌هایی که از زمان شروع دولت سیزدهم در این استان آغاز شده، پروژه ساخت ساختمان پرتودرمانی پیشرفته است.

وی با اشاره به اینکه دستگاه شتاب‌دهنده خطی پیشرفته با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان خریده شده و اکنون در استان موجود است، افزود: باید ساختمان این پروژه تکمیل شود تا بتوان از آن استفاده کرد. در واقع، در این استان دستگاه شتاب‌دهنده خطی کم‌انرژی وجود دارد، اما پاسخگوی نیاز بیماران نیست و حتی پاسخگوی موارد بسیار سطحی هم نیست.

وی بیان کرد: بیماران مجبورند برای درمان به شهرهای تهران و مشهد سفر کنند؛ اما از آنجا که طول درمان ۴۰ تا ۴۵ جلسه است و حدود ۱.۵ ماه طول می‌کشد برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار سخت و هزینه‌بر است. با تکمیل این پروژه، مشکل بیماران سرطانی که نیاز به پرتودرمانی دارند، حل می‌شود و می‌توانند در این استان درمان شوند. با بهره‌برداری از این پروژه، درمان با کیفیت بیشتر و عوارض کمتر انجام می‌شود.

افزایش فضای فیزیکی بیمارستان امام علی (ع) بجنورد

وی به اجرای فاز دوم بیمارستان امام علی (ع) بجنورد اشاره کرد و گفت: بدون اینکه به فضای فیزیکی این بیمارستان افزوده شود، بخش‌هایی مانند دیالیز به آن اضافه شد و اکنون با ۲۳۸ تخت خدمات ارائه می‌شود، اما کمبود فضای فیزیکی همه اقدامات را تحت تاثیر قرار داده است.

براتی‌زاده افزود: در سفر وزیر بهداشت در سال گذشته قرار شد تا فضای فیزیکی این بیمارستان افزایش یابد که ۵۰۰۰ هزار مترمربع به این فضا افزوده شد و ۲۰۰ تخت به تخت‌های فعال این بیمارستان افزوده می‌شود.

وی به پروژه ساخت انبار دارویی اشاره کرد و گفت: این پروژه در فضای ۱۲۹۱ مترمربع و با گنجایش چهار طبقه در حال انجام است که برای ساخت آن ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه تاکنون هشت میلیارد تومان هزینه شده است، تاکید کرد: پروژه انبار دارویی امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی مرکز سطح ۳ درمان ناباروری بیمارستان بنت الهدی

دکتر جواد شاهین‌فر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز بیان کرد: در ماه‌های اخیر با هدف تحول در سلامت هم‌استانی‌ها و با رویکرد تعالی نظام سلامت و توسعه عدالت در این حوزه اقدامات موثری انجام شده است از جمله آن‌ها می‌توان به فعالسازی دوباره واحد سنگ‌شکن بیمارستان امام علی (ع) شهرستان بجنورد، راه‌اندازی مرکز سطح ۳ ناباروری بنت‌الهدی، جذب ۲۵ دستگاه دیالیز برای بیمارستان‌های استان، جذب یک دستگاه شتاب‌دهنده خطی در بیمارستان امام علی (ع) بجنورد اشاره کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha