• شنبه / ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031208377
  • خبرنگار : 30147

 اولین موزه نبوغ خراسان رضوی در بردسکن راه‌اندازی می‌شود

 اولین موزه نبوغ خراسان رضوی در بردسکن راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن گفت: به زودی اولین موزه نبوغ خراسان رضوی در بردسکن راه‌اندازی می‌شود.

حسین علیزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه عملیات تجهیز تنها موزه بردسکن آغاز شده و تا زمان تکمیل شدن نیز تلاش‌ها ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای مهرماه این موزه فاخر راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه موزه نبوغ شهرستان بردسکن بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود، بیان کرد: موزه دارای غرفه اشیای تاریخی، مفاخر، معرفی محصولات و آثار تاریخی و جاذبه‌های شهرستان، دفاع مقدس و... است.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن عنوان کرد: تلاش شده کیفیت موزه به حدی باشد که پاسخگوی تمامی اقشاری که مراجعه دارند از جمله اساتید و دانشگاهیان و دانش آموزان نیز باشد.

وی با بیان اینکه موزه نبوغ در واقع یک موزه تولید محتواست، اظهار کرد: در یک افتخار بین‌المللی دو مقاله در خصوص موزه نبوغ بردسکن در یکی از ماهنامه‌های معتبر به چاپ رسیده است.

علیزاده با اعلام اینکه موزه پس از راه‌اندازی پذیرای تمامی اقشار متخلف جامعه خواهد بود، گفت: سعی شده برای تمامی مخاطبین در موزه بخشی داشته باشیم.

وی راه‌اندازی موزه را در شناساندن فرهنگ منطقه به سایر مناطق و مسافران و گردشگران بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: باید نسل امروز را با فرهنگ و رسوم گذشتگان خود آشنا کرد و موزه نیز در این خصوص جایگاه خاصی دارد.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن با اشاره به اینکه برای هر بخش ۱۵ تا ۱۶ شاخه پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در بخش قنات، آب و مزارع کشاورزی از گذشته تا به امروز را به نمایش گذاشته‌ایم.

وی مساحت موزه را ۳۲۰ متر مربع اعلام کرد و گفت: حتی پیش‌بینی شده اساتید دانشگاه نیز یکسری کارگاه‌ها و کلاس‌های خود را مخصوص دانشجویان و همچنین برای باستان‌شناسی در این موزه برگزار کنند.

علیزاده با بیان اینکه موزه با مشارکت خیرین احداث می‌شود، از پیش‌بینی اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد و افزود: بنای موزه مربوط به دوره پهلوی اول بوده که پس از خریداری و مرمت توسط میراث فرهنگی در راستای طرح جدید موزه نبوغ بردسکن مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴۵ کتاب قدیمی که برخی از آنها ۲۵۰ سال قدمت دارند به موزه اهداء شده است، اظهار کرد: پس از تکمیل شدن موزه اطلاعیه‌ای منتشر خواهیم کرد تا مردم در صورت تمایل اشیاء قدیمی خود را به موزه اهداء کنند و با نام خودشان به نمایش در خواهد آمد.

مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن با اعلام اینکه بدون شک هر شهر دارای هویت، سنت‌ها و باورهایی هست که با سایر شهرهای هم‌جوار متفاوت است، افزود: موزه تنها خلاصه به اشیاء و ابزار نمی‌شود بلکه فرهنگ، آداب و رسوم مردم را هم در بر می‌گیرد.

علیزاده در حوزه صنایع دستی این شهرستان گفت: شهرستان بردسکن ۶۲۲ رشته صنایع دستی دارد که در حال حاضر  ۳۵ رشته آن شناسایی و کارگاه‌های آنها فعال است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بردسکن دارای حدود ۲۸۰ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی، مذهبی، تدفینی، قلعه‌ها و برج‌ها است، افزود: از این تعداد بیش از ۳۵ اثر آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

آثار تاریخی بردسکن به هزاره دوم قبل از میلاد بر می‌گردد و برخی از آثار و بناهای تاریخی آن ۷ هزار سال قدمت دارد. از مجموع حدود ۲۸۰ اثر موجود در شهرستان بردسکن بیش از ۷۰ درصد آن بناهای تاریخی و مابقی جاذبه‌های گردشگری و مذهبی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha