• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041208094
  • خبرنگار : 50105

آبزیان در برابر خطر خاموش

آبزیان در برابر خطر خاموش

ایسنا/خراسان رضوی در حالی که ما سرگرم زندگی سریع خود هستیم، خطری خاموش به‌طور فزاینده‌ای زندگی آبزیان سیاره ما را تهدید می‌کند.

به نقل از ارث، زباله و به ویژه زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها، سواحل، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی محیط‌های دور افتاده مانند قطب شمال را پر می‌کنند.

محققان اظهار کردند جهان با فاجعه بحرانی زباله مواجه شده که ناشی از افزایش سریع تولید زباله و ناتوانی در مقابله با آن به شیوه‌ای پایدار است که محیط زیست، آب وهوا و سلامت انسان را به خطر می‌اندازد.

با این حال، آنان خاطرنشان کردند، هیچ تحقیقی به‌طور جامع انتشار زباله به محیط‌های آبی را از منظر مدیریت زباله ارزیابی نکرده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که اکثر انتشار زباله‌های جامد شهری و اقلام روزمره که توسط مردم دور ریخته می‌شوند به محیط‌های آبی در آفریقا، چین، هند و جنوب آسیا وارد می‌شوند.

محققان ابراز کردند تمرکز بر بهبود سیستم‌های مدیریت زباله در این مناطق ضروری است.

نتیجه جالب تحقیق کنونی این است که تمرکز جریان زباله می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای داشته باشد. به‌عنوان مثال، تعویض لیوان‌های پلاستیکی با لیوان‌های کاغذی حرکت درستی به نظر می‌رسید، اما اکنون زباله‌های کاغذی رشد کرده‌اند و نشانه واضحی است که باید از چندین جریان زباله به‌طور همزمان استفاده کرد.

نتایج این تحقیق بر اهمیت جمع‌آوری جهانی زباله برای جلوگیری از نفوذ آن به محیط‌هایمان، بدون توجه به کاهش کلی زباله، تاکید می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند که نتایج آنان به شکاف مهمی در درک ما از نحوه ایفای نقش مهم سیستم‌های مدیریت زباله در پرداختن به اثرات مختلف زیست‌محیطی می‌پردازد.

به عبارت دیگر، این تحقیق می‌تواند به‌عنوان نقشه راه برای آینده‌ای پایدارتر عمل کند. محققان می‌گویند وظیفه اصلی سیستم‌های مدیریت پسماند، حفاظت از سلامت انسان و محیط‌زیست است. ما به‌عنوان پدیدآورندگان بحران زباله، باید با تغییر رفتار خود برای کاهش مصرف از طریق روش‌های پسماند، بازنگری و استفاده مجدد مسئولیت‌پذیر باشیم.

نتایج این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha