• دوشنبه / ۱۱ تیر ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041107528
  • خبرنگار : 50558

تحلیلگر مسائل منطقه پاسخ داد

رژیم صهیونیستی می‌تواند جنگ جدیدی را آغاز کند؟

رژیم صهیونیستی می‌تواند جنگ جدیدی را آغاز کند؟

ایسنا/خراسان رضوی درگیری‌های حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در مناطق شمالی اراضی اشغالی بیشتر از ۸ ماه است که آغاز شده و همچنان ادامه دارد. اگرچه این درگیری‌ها رژیم صهیونیستی را به تخلیه یک قسمت از شهرک‌ها در نوار مرزی با لبنان واداشته و ترک شهرک‌ها توسط ۶۶ هزار صهیونیست در طولانی‌ مدت آسیب بزرگی برای این رژیم به دنبال خواهد داشت، اما این رژیم نتوانسته آن را متوقف کند.

در حال حاضر جدال‌های لفظی و تحرکات در مرز تا جایی پیش رفته که به دلیل بیم جنگ قریب‌الوقوع، از آمریکا و آلمان گرفته تا کشورهای عرب و عربستان از اتباع خود خواسته‌اند تا لبنان را ترک کنند. بسیاری از مقامات و نهادهای بین‌المللی از جمله «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرده‌اند که جنگ تمام‌عیاری پیش رو خواهد بود و فاجعه بزرگی در راه است. با این حال بسیاری امیدوار هستند با پذیرش آتش‌بس غزه یا حتی کاهش جنایات صهیونیست‌ها در این باریکه، درگیری‌های مرزی با لبنان نیز پایان یابد.

منصور براتی، تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با ایسنا به تحلیل این آشفتگی‌ها پرداخت و اظهار کرد: ما در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی با شرایط پیچیده و شکننده‌ای روبه‌رو هستیم. به نظر می‌رسد قرار نیست جنگ تمام‌عیار بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله اتفاق بیفتد. با این حال هر چیزی ممکن است و احتمال دارد با وجودی که دو طرف خواستار ورود به جنگی شدیدتر نیستند، اما فشارهای ناشی از یک عامل خارج از کنترل، اراده طرفین را به سمت جنگ ببرد. 

وی اضافه کرد: «آموس هوکشتاین»، نماینده بایدن در امور لبنان در طول این مدت میان سه طرف رژیم صهیونیستی، لبنان و آمریکا پیام‌هایی رد و بدل کرده و طرحی را از طرف دولت بایدن برای پایان درگیری‌ها در دست دارد. طرح بایدن بازگشت شرایط به پیش از هفتم اکتبر و خاتمه حملات طرفین است و نشانه‌هایی وجود دارد که این طرح تا کنون موفقیت‌آمیز پیش رفته است. 

رژیم صهیونیستی می‌تواند جنگ جدیدی را آغاز کند؟
درگیری‌ها در مرز لبنان و اسرائیل

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: در حال حاضر نیروهای کلاه آبی سازمان ملل در مرز دو طرف مستقر شده‌ و در برخی مناطق جنوب لبنان حضور پیدا کرده‌اند. این نشان‌دهنده تلاش‌های طرف لبنانی برای جلوگیری از افزایش تنش است. همچنین «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که ما می‌توانیم لبنان را به عصر حجر برگردانیم، اما چنین چیزی را نمی‌خواهیم و خواستار پیگیری راه‌حل سیاسی هستیم. لذا طرف اسرائیلی هم جنگ را به درگیری‌های پراکنده ترجیح نمی‌دهد و حتی شاید بخواهد درگیری‌ها در همین سطح خاتمه پیدا کند.

براتی با اشاره به سخنرانی دبیرکل حزب‌الله در مورد غزه، افزود: صهیونیست‌ها از سیدحسن نصرالله خواسته‌اند تا یحیی سنوار را به پایان جنگ در غزه متقاعد کند. اما او پاسخ داده این موضوع به خود مردم غزه و نیروهای مقاومت مرتبط است و خارج از کنترلش است. لذا به نظر می‌رسد پیام‌های سیاسی بین دو طرف در حال رد و بدل شدن است.

وی با اشاره به پراکندگی نیروهای صهیونیستی و اوضاع وخیم داخلی این رژیم، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی نشان داده دست کم تا زمانی که خیالش از جنگ غزه راحت نشده باشد، در شرایطی نیست که جنگ تمام‌عیار با لبنان را آغاز کند. احتمالا این رژیم برنامه دیگری برای رویارویی با حزب‌الله دارد یا اینکه می‌خواهد خیالش از آینده غزه راحت و سپس وارد مسئله لبنان شود. منتها اگر وضعیت داخلی برای نتانیاهو بحرانی شود، ممکن است بخواهد برای مسکوت گذاشتن بحران داخلی به جنگ جدیدی وارد شود. 

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی ادامه داد: لازمه فضای جنگ، آن هم جنگ سختی که انتظار نتانیاهو را می‌کشد، انسجام داخلی است و در این شرایط منتقدان و مخالفان مجبور خواهند شد به خاطر شرایط اضطراری جنگ از اعتراضات خود بکاهند. در حالیکه اکنون اعتراضات علیه دولت نتانیاهو در جریان است و معترضان می‌خواهند تا باقی‌مانده اسرای اسرائیلی نیز به خانه برگردند و کابینه منحل شود. ممکن است وضعیت به قدری بغرنج شود که اعتصاب اتحادیه‌های کارگری و صنفی را در رژیم صهیونیستی شاهد باشیم. به تناسب این وضعیت شاید نتانیاهو تحت تاثیر قرار بگیرد و جنگ با حزب‌الله را بپذیرد، چنین کاری بسیار خطرناک است و فقط به نتانیاهو چند ماه مهلت می‌دهد تا در قدرت باقی بماند.

براتی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است نتانیاهو برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها با حزب‌الله از جنایاتش در غزه بکاهد، گفت: اساسا در حال حاضر از سطح درگیری‌ها در غزه کاسته شده و درگیری‌ها محدود به مناطقی خاص است. ما دیگر مانند گذشته شاهد بمباران هوایی و عملیات گسترده توسط رژیم صهیونیستی در غزه نیستیم، بلکه فقط در برخی مراکز پراکنده درگیری بین نیروهای صهیونیستی و مقاومت صورت می‌گیرد. الان روند طوری پیش می‌رود که دیگر رژیم صهیونیستی به تدریج از برنامه‌های خود برای آینده غزه رونمایی می‌کند.

رژیم صهیونیستی می‌تواند جنگ جدیدی را آغاز کند؟
غزه

وی با بیان اینکه با این حال اخیرا گالانت در سفر به واشنگتن طرح «غزه پس از جنگ» را ارائه داده و تلاش کرده حمایت آمریکایی‌ها را کسب کند، ادامه داد: طبق این طرح غزه به ۲۴ منطقه اداری تقسیم می‌شود و امور سیاسی و اداری به تدریج به محلی‌ها سپرده خواهد شد ولی امور امنیتی در اختیار رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند تا اینکه ظرف ۶ ماه کمیته‌ای تشکیل شود و امور امنیتی در این کمیته به ریاست آمریکا و حضور چند کشور عربی امارات، مصر، مراکش و ... سامان بگیرد. سپس فرماندهی نظامی آمریکایی‌ها در شهر قدس آموزش نیروهای بومی فلسطینی را برای مشارکت تدریجی در امور امنیتی را افزایش می‌دهند. در این راستا احتمالا با وجود مخالفت‌های نتانیاهو، مجبور خواهند شد از تشکیلات خودگردان هم استفاده کنند. 

این تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی افزود: این اولین طرحی است که یک مقام ارشد صهیونیستی به طور رسمی ارائه داده، انتظار می‌رود در ماه‌های آینده درگیری‌ها در غزه به سمت صفر شدن حرکت کند و پس از آن در صورت لزوم ارتش صهیونیستی عملیاتی انجام دهد و مجددا به پایگاه خودش بازگردد. با این حال مشخص نیست این طرح بتواند حمایت آمریکایی‌ها را به دست بیاورد یا مورد پذیرش نتانیاهو و کشورهای عربی و همچنین تشکیلات خودگردان قرار بگیرد.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha