• سه‌شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403041208341
  • خبرنگار : 71972

جمعی از متخصصان صنعت هوافضا از سعید جلیلی اعلام حمایت کردند

جمعی از متخصصان صنعت هوافضا از سعید جلیلی اعلام حمایت کردند

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه علوم و فناوری هوافضا طی بیانیه‌ای حمایت خود را از سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

مردم عزیز و وفادار ایران

سلام،

ما جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در حوزه علوم و فناوری هوافضا فعالیت داریم، برخود لازم می‌دانیم، در آستانه انتخاب بزرگ شما، بخشی از تجربه و مشاهدات خود از آثار و تبعات دو رویکرد مختلف در پیشرفت صنعت هوافضا را با شما مطرح کنیم، تا ان‌شاءالله تجربه‌های موفق و شیرین تداوم یابد و تجربه‌های نامطلوب تکرار نشود.

فراز و نشیب صنعت فضایی کشور در یک دهه اخیر را صرفاً به‌عنوان یک نمونه می‌شود مرور کرد. صنعتی که به‌علت جذابیت‌های آن نقش موثری در حفظ نخبگان و جلوگیری از مهاجرت ایشان به کشورهای دیگر دارد؛ پیشرفت در آن باعث پیشرفت سایر صنایع می‌شود؛ و می‌تواند در لایه‌های مختلف زندگی مردم کاربرد داشته باشد: تصاویری دقیق از عرصه‌های زراعی، آفات و ... فراهم کند؛ امکان پایش و محافظت از منابع ملی را فراهم کند؛ با تولید نقشه‌های به‌روز، در مدیریت شهری و روستایی نقش‌آفرینی کند؛ تهدیدات دشمن را به موقع شناسایی کند؛ و بسیاری کاربردهای دیگر.

اما رشد صنعت فضایی ایران، داستانی پر فراز و نشیب داشته است. ورود ایران به باشگاه فضایی در سال ۱۳۸۷ (دولت نهم) با پرتاب موفق ماهواره امید اتفاق افتاد و این صنعت تا سال ۱۳۹۲ یعنی شروع به کار دولت دوازدهم، رشد آغازین قابل قبولی را تجربه کرد. اما، متاسفانه در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ (دولت یازدهم و دوازدهم) توسعه این صنعت تابع تصمیمات سیاسی شد و مورد کم‌توجهی قرار گرفت؛ به نحوی که شورای عالی فضایی، که قرارگاه ملی توسعه فناوری فضایی است، در مدت ۸ سال حتی یک بار تشکیل جلسه نداد. یکی از نتایج این کم‌توجهی، کاهش نیاز به نخبگانی که در این صنعت پرورش یافته بودند و در نتیجه مهاجرت برخی از این نخبگان بود! ضمن اینکه کاهش سرعت رشد صنعت فضایی کشور باعث عقب‌ماندگی بیش از پیش کشور در این زمینه شد.

این روند کم و بیش ادامه داشت تا اینکه دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰، مورد اعتماد ملت قرار گرفت. شهید رئیسی عزیز به توانایی دانشمندان و جوانان باور داشت و علیرغم عمر کوتاه این دولت، تغییر رویکرد دولت و اعتماد مجدد به توان داخلی، تأثیر معجزه‌آسای خود را برجای گذاشت و تنها در مدت ۳۳ ماه، جهشی بی‌سابقه در صنعت فضایی ایران حاصل شد:

- اولین حضور ایران در مدار ۷۵۰ کیلومتری با ماهواره و ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره ثریا)،

- اولین تجربه رسیدن به ارتفاع ۱۱۰۰ کیلومتری با ماهواره و ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره مهدا)،

- اولین تزریق همزمان بیش از یک ماهواره ایرانی در مدار زمین با ماهواره‌بر ایرانی (ماهواره‌های مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱)،

- پرتاب زیرمداری اولین کپسول زیستی ۵۰۰ کیلوگرمی،

- دستیابی به اولین تصاویر فضایی با دقت بهتر از یک متر (ماهواره خیام)،

- اولین واگذاری پروژه‌های فضایی به بخش خصوصی،

- رکورد بی‌نظیر ۱۲ پرتاب موفق در حدود دو سال (بیشتر از مجموع همه پرتاب‌های سه دولت قبل)،

- توسعه چشم‌گیر تعاملات بین‌المللی فضایی و اولین پرتاب یک ماهواره ایرانی توسط کشور خارجی (ماهواره پارس۱)،

- آغاز عملیات ساخت پایگاه فضایی چابهار،

- احیای شورای عالی فضایی و تدوین برنامه توسعه ۱۰ ساله

آری، شهید رئیسی عزیز ثابت کرد هر جا به جوانان اعتماد و به توان داخلی تکیه شود، پیشرفت جهشی کشور قطعی است. ما امضاکنندگان این نامه، به‌عنوان کسانی که بخشی از عمر خود را با نسل جوان و پرانرژی این کشور را گذرانده‌ایم، به تجربه باور داریم که در صورت تداوم رویکرد این شهید عزیز، نخبگان جوان کشور عزیزمان پیشرفت و رفاه را در همه زمینه‌ها برای مردم به ارمغان خواهند آورد؛ همان‌گونه که امروز در صنعت موشکی و پهپادی به خودکفایی رسیده‌ایم.

اکنون که عدالتخواهان جهان به ما می‌نگرند، از شما مردم عزیز ایران دعوت می‌کنیم، ضمن مشارکت در انتخابات، از تفکری که به توانایی جوانان و دانشمندان باور دارد، پیشرفت سریع و جهشی در همه عرصه‌ها را قابل تحقق می‌داند و برای پیشرفت معطل اجازه بیگانگان نمی‌ماند، حمایت کنید. ما معتقدیم جناب آقای دکتر سعید جلیلی امروز بهتر و ملتزم‌تر از هر فرد دیگری می‌توانند راه ناتمام شهید رئیسی عزیز را ادامه دهند و امیدواریم رأی شما باعث تداوم دوره‌ای شود که در آن پیشرفت صنعتی کشور معطل اجازه بیگانگان نشد و برای استفاده سریع از فرصت‌ها به توان داخلی اعتماد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha